چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ضرر نظام بانکی از فعالیت سیستم‌های منسوخ
ضرر نظام بانکی از فعالیت سیستم‌های منسوخ

ناکارآمدی‌ها و نواقص سیستم‌های بانکداری سنتی با پیاده‌سازی واحدهای دیجیتال اصلاح می شود

ضرر نظام بانکی از فعالیت سیستم‌های منسوخ

امروز بانكداری سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای مشتریان نیست و این در حالی است که بكارگیری فناوری های نوین در بانكداری الكترونیك در کشور نیز با تاخیر همراه بوده است. هر چند نمی توان در یك دهه گدشته اقداماتی را که برای تحول جدی و توسعه بانکداری برداشته شده را نادید گرفت اما این اقدامات در دنیای کنونی که بر پایه بانکداری دیجیتال جلو می رود ناچیز جلوه می کند. برای نهادینه كردن بانكداری دیجیتال لازم است بسترهای لازم آن فراهم شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فین تک های نوظهور می توانند زمینه ساز بانکداری نوین و آغازی برای عصر جدید خدمات مالی مبتنی بر فن‌آوری باشند. فین تک ها با حمایت بانک‌ها و زمینه‌سازی بانک مرکزی توانایی آن را دارند که اکوسیستم بانکی را به نفع مشتریان تغییر دهند. این همان هدفی است که باید سالهای سال را برای رسیدن به آن بدون بانکداری دیجیتال طی کنیم. در دهه گذشته، نرخ بالای نفوذ این فن‌آوری‌ها در نظام بانکی ایران، موجب شد هم‌اکنون در نظام‌های پرداخت و استفاده از ابزارهای جدید الکترونیک، تغییرات گسترده‌ای را شاهد باشیم و این نظام در توسعه و استفاده از دست‌آوردهای حاصل از فن‌آوری‌های نو در کشور پیشتاز است. واسطه‌گری مالی، که هسته اصلی فعالیت نظام بانکی را تشکیل می‌دهد، هنوز به گونه‌ای محسوس از این فرآیندها متاثر نشده و باید مدیران ارشد نظام بانکی نسبت به «فن‌آوری»، نگرشی متفاوت داشته باشند. توسعه بانکداری الکترونیک باید از مسیر تعریف الگوهای متنوعی از کسب و کار بانکی دنبال شود؛ الگوهایی که در عین سودآوری، با روندهای بین‌المللی و همچنین با استانداردهای بانکداری اسلامی منطبق باشند. فرهاد رمضان، کارشناس امور بانکی در رابطه با اهمیت بانکداری الکترونیک می گوید: بانکداری الکترونیک در دهه‌های اخیر برای استفاده مشتریان از خدمات بانکی بدون در نظر گرفتن موقعیت زمان و مکان ایجاد شد تا افراد بتوانند ضمن دریافت خدمات بدون نیاز به حضور فیزیکی در شعب، با سهولت بیشتری از خدمات بانکی بهره ببرند.

در سال‌های گذشته با تلاش‌هایی که شد، ابزارها و خدمات متنوعی بر بستر بانکداری الکترونیک وارد این عرصه شد و توسعه خوبی را در این زمینه شاهد بودیم، اما این نوع توسعه‌یافتگی به‌تنهایی کافی نیست و باید تلاش شود تا بانکداری کشور از حالت سنتی خارج شده و به سمت بانکداری دیجیتال حرکت کند؛ شرایطی که سال‌هاست در کشورهای دیگر فراهم است. به هرحال اکنون زمان این رسیده که بانک‌های ما هم به این سمت حرکت کنند، چون به نظر می‌رسد که دیگر زمان شعبه‌داری بانک‌ها نیست و این روش در حال منسوخ شدن است.  به گفته وی، بنابراین در بحث بانکداری الکترونیک علاوه بر استفاده از فناوری اطلاعات، نظام بانکی نیز باید تغییر کند و بانک‌های کشور که همچنان کاغذمحور و شعبه‌محور هستند، خدمات و داده‌محور شوند. ما باید به سمت بانکداری غیرفیزیکی حرکت و زمینه توسعه هرچه بیشتر بانکداری الکترونیکی و مجازی را فراهم کنیم.  توسعه بانکداری الکترونیک در کشور و استفاده از خدمات نوین بانکی، به دلیل مزایایی که می‌تواند با خود همراه کند، یک ضرورت تلقی می‌شود و کشور ما هم باید با سرعت به این سمت حرکت کند. بدون تردید در بانکداری مجازی هزینه بانک‌ها کاهش خواهد یافت و زمینه چابک‌سازی و افزایش بهره‌وری در نظام بانکی فراهم خواهد شد که همین موضوعات، اهمیت توجه به موضوع بانکداری دیجیتال را بیشتر می‌کند.

رسول لطفی آذر، کارشناس بانکداری

فاصله زیاد بانکداری داخلی با بانکداری مجازی رایج دنیا

بانکداری دیجیتال یا همان بانکداری مجازی که امروزه در تمام جهان زیرساخت های آن آماده و به بهره برداری رسیده هنوز در ایران قدم های اولیه را برداشته است. بانکداری سنتی و منسوخ ایرانی در برابر اجرای بانکداری الکترونیک و دیجیتال مقاومت نشان می دهد و با اینکه سالهای زیادی از اجرای بانکداری دیجیتال در کشورهای توسعه یافته می گذرد هنوز اقدام جدی برای اجرای تمام و کمال آن در کشور وجود ندارد. امروز هنوز شرایطی وجود ندارد که مشتریان بانک ها بتوانند برای تمام امور بانکی خود از بانکداری دیجیتال استفاده کنند و ضرورت دارد برای اتجام کار به شعب و به صورت فیزیکی حضور داشته باشند. این موضوع به این دلیل است که تمام بانک‌ها به دلیل قوانین و مقررات این الزام را برای مشتریان خود دارند که به منظور احراز هویت به صورت فیزیکی به شعب مراجعه کنند بنابراین بسیاری از سرویس‌ها به صورت حضوری به مشتریان ارائه می شود.

اشکالاتی که در این رابطه وجود دارد مرتبط با خود بانک ها برای تمایل به ادامه مسیر در راه سنتی گذشته است. حتی در کشور ما هنوز چرخه سرویس و خدمات کامل نشده است و مادامیکه این اشکالات وجود داشته باشد و تمایلی هم برای اصلاح و حل آن نداشته باشیم باید با همین سیستم منسوخ ادامه داد. امروز فاصله ایران با بانکداری مجازی رایج در دنیا بسیار زیاد است گویی هیچ تمایلی برای اجرای بانک داری دیجیتال وجود ندارد. در ایران از نظر فرهنگی نیز فاصله زیادی با اجرای بانکداری مجازی داریم. در نوع جدید بانکداری مجازی لازم است فرهنگ، قوانین و زیرساخت‌ها فراهم شود در حالی که در ایران هنوز زیرساخت ابتدایی برای اجرای این تکنولوژی وجود ندارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.