صفحه اصلی / اسلایدر / دور باطل خصوصی سازی صنعت نساجی
دور باطل خصوصی سازی صنعت نساجی

روند معیوب واگذاری نساجی ها خسارت میلیاردی به این صنعت وارد کرده است

دور باطل خصوصی سازی صنعت نساجی

تا قبل از آنکه پارچه‌ها و منسوجات بی‌کیفیت وارداتی و چینی بازارهای کشور را قبضه کنند، نام نساجی ایران بخصوص نساجی های شمال کشور و ارزنده ترین آنها نساجی مازندران و محصولاتش در مناطق مختلف کشور بر سر زبان‌ها بود و تولیدات این کارخانه ها همچنان در خاطره ها مانده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، متاسفانه امروز صنعت نساجی و کارخانجات وابسته به آن و مهم تر از همه بزرگ‌ترین واحد تولیدی نساجی کشور در ۲۰ سال اخیر با چالش‌های اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که این امر بر اقتصاد خانوارها و کارگران تحت پوشش آن نیز آسیب وارد کرده است. سوء مدیریت، معوقات بانکی، بدهی به تأمین اجتماعی، خالی ماندن بخشی از ظرفیت‌ها سبب شده تا کارخانجات نساجی در سال‌های اخیر با چالش‌هایی روبرو شوند که رفع آن مستلزم حمایت و برنامه‌ریزی متولیان امربرای حمایت از تولید است.اما در همین زمینه مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی با بیان اینکه برای توسعه صنعت نساجی تسهیلاتی در نظر گرفته شده است، گفت: صنعت نساجی و پوشاک می‌تواند با سرمایه گذاری اندک ایجاد اشتغال و ارزش افزوده داشته باشد. افسانه محرابی، مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک با بیان اینکه در امسال برنامه رونق تولید در دو صنعت لوازم خانگی و نساجی و پوشاک مورد توجه قرار گرفته است، گفت: صنعت نساجی و پوشاک با سرمایه گذاری اندک می‌تواند اشتغال و ارزش افزوده قابل توجهی داشته باشد این در حالی است که در شرایط کنونی کشور اشتغال یکی از مباحث جدی است که می‌تواند امنیت اجتماعی را تأمین کند. محرابی صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ در بخش نساجی و پوشاک به لحاظ وزنی ۲۶ درصد و به لحاظ ارزشی۶ درصد افزایش صادرات بوده است، افزود: تحریم تیغ دولبه است و در کنار مشکلاتی که ایجاد می کند، می تواند فرصت خوبی برای رشد تولید و صادرات است. مدیرکل صنایع نساجی پوشاک و سلولزی درخصوص اهداف برنامه رونق تولید تصریح کرد: برنامه رونق تولید جهت حفظ و تثبیت وضعیت واحدهای موجود، تکمیل ظرفیت‌های خالی، توسعه، بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی تدوین شده است.

این برنامه ها برای کل زنجیره تولید بوده و نیازمند الزاماتی از جمله کاهش نرخ بهره بانکی، مشوق‌های مالیاتی، بیمه و تسهیل تأمین مواد اولیه می باشد. که در راستای تحقق برنامه‌ها، سیاست گذاری مناسب، نظارت و پیگیریهای لازم از سوی وزارت متبوع ضروری است. وی ادامه داد: در شرایط فعلی صندوق توسعه ملی تخصیص منابع برای ایجاد واحدهای جدید ندارد ولی با پیگیری و هماهنگی هایی که تاکنون وزارت صنعت، معدن تجارت انجام داده تخصیص منابع به صنعت نساجی و پوشاک صورت می پذیرد. محرابی تصریح کرد: با تو جه به اینکه تأمین مواد اولیه در شرایط فعلی از مهم ترین دغدغه های تولیدکنندگان می باشد، دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی با رصد مواد اولیه وارداتی، مشکلات و مسائل واحدهای تولیدی را در تأمین ارز جهت واردات مواد اولیه به کمیته ارزی وزارت متبوع جهت تسریع در رفع مشکل و تامین ارز لازم اعلام می­نماید. همچنین در راستای رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی در حوزه گمرکی نیز، ضمن بررسی و پیگیری، مراتب را جهت طرح در کمیته گمرکی وزارت متبوع منعکس می کند. از جمله اقدامات دیگر که به منظور حمایت از تولید داخل و جلوگیری از خروج ارز از کشور صورت گرفته ممنوعیت واردات کالای نهایی از جمله پوشاک کفش فرش کالای خواب و غیره است.

چاره اندیشی برای بازگشت نساجی ها به چرخه رقابت

عبدالله رضیان، نماینده مجلس

صنعت نساجی به دلیل اینکه رابطه مستقیمی با بسیاری از صنایع دیگر دارد باید بیشتر از اینها به آن توجه می شدو در حال حاضر مشکلاتی وجود دارد که به دلیل سوء مدیریت های گذشته بوجود آمده و اقدامات مناسبی نیز برای حل آنها انجام نشده است. مشکلات کارخانه های نساجی بخصوص در مازندران به دلیل مدیریت نادرست بوجود آمده و امروز باید چاره اندیشی در جهت ارتقا و بازگشت آنها به چرخه تولید انجام شد. به عبارتی باید برنامه ریزی برای حرکت شتابنده و ارتقای ظرفیت های موجود این کارخانه ها پیگیری شود و برنامه ای تدوین شود که بازدهی سریع تری داشته باشد. یکی از راه حل هایی که برای نجات کارخانجات نساجی مطرح شد واگذاری آنها به بخش خصوصی بود. اما همین مورد یکی از نمونه های مدیریت نادرست بوده است.

سوء مدیریت در واگذاری برخی کارخانه های نساجی شما که خارج از چارچوب های قانونی بوده اند.اگر مدیریت درستی اعمال می شد واگذاری به بخش خصوصی باید مشکلات کارخانه ها را حل می کرد نه این که بر مشکلات آنها اضافه کند. خصوصی سازی اگرچه می تواند نجات بخش یک صنعت شود اما اگر در مسیر درست و قانونی انجام نشود خسارت زیادی به آن وارد می کند. میلیاردها تومان خسارت از واگذاری نادرست و غیرقانونی به برخی کارخانجات وارد شده که جبران آن تقریبا غیرممکن است. با از دور خارج شدن این مکارخانجات مهم ترین مزیت آنها نیز از بین رفت. اشتغالزایی که امروز مهم ترین دغدغه دولت و نمایندگان است با نابودی این کارخانه ها از بین خواهد رفت. باید برای نجات صنعت نساجی و دیگر صنایع وابسته به آن مانند پوشاک سریع تر وارد عمل شویم و سریع ترین راهکاری را که جواب می دهد اجرایی کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.