صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / خدمات لیزینگ برای بازارسازی دانش بنیان ها
خدمات لیزینگ برای بازارسازی دانش بنیان ها

محصولات کسب و کارهای نوین ویترنی برای نمایش در بازارهای خارجی ندارند

خدمات لیزینگ برای بازارسازی دانش بنیان ها

مشکل بازار و بازارسازی اساسی ترین مشکل پیش روی شرکت های دانش بنیان است و رقبای چینی و برخی رقبای کشورهای دیگر بازار ما را تسخیر کرده اند. بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای بازاریابی مناسب باشیم تا جایگاهی را که شایسته دانش بنیان هاست در بازارهای جهانی به دست آوریم. در این رابطه رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: به واسطه خدمات لیزینگ بازارسازی محصولات دانش بنیان قدری تسهیل می‌شود به طوری که شرکت‌های دانش بنیان بهنگام مذاکره، می‌توانند بسته‌های مالی به خریداران دهند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، علی وحدت در نشست مدیران صندوق نوآوری با شرکت‌های دانش بنیان حوزه تجهیزات دوار و نیروگاهی با اشاره به مشکلات حوزه تولید در کشور گفت: شرکت‌های دانش بنیان نیز از مشکلات حوزه تولید مستثنی نیستند، اما ارزشمندی کار این شرکت‌ها در اقتصاد کشور بر هیچ‌کس پوشیده نیست. وی تغییر نگاه به شرکت‌های دانش بنیان و تسریع در روند درخواست شرکت‌های کوچک را از دستاوردهای اخیر صندوق نوآوری و شکوفایی برشمرد و افزود: در گذشته شرکت‌های کوچک و بزرگ دانش‌بنیان با ظرفیت‌های مختلف و ویژگی‌های متفاوت، می‌بایست برای دریافت خدمات مالی صندوق نوآوری در یک صف می‌ایستادند، اما اکنون و در دوره جدید این رویه اصلاح شده است.

وحدت با اشاره به تجمیع سه معاونت صندوق نوآوری و شکوفایی در یک معاونت برای تسهیل در اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان در دوره جدید فعالیت این صندوق، درباره مکانیزم‌های ارائه این خدمات به شرکت‌های کوچک و بزرگ، گفت: شرکت‌های کوچک از این پس برای گرفتن تسهیلات باید به صندوق‌های پژوهش و فناوری مراجعه کنند و دیگر نیازی به مراجعه به صندوق نوآوری و شکوفایی ندارند. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی صندوق‌های پژوهش و فناوری و نیز پارک‌های علم و فناوری را از جمله مراکز رفع نیازهای مالی شرکت‌های کوچک دانش بنیان و فناور معرفی کرد.وحدت با اشاره به اینکه ابزارهای سرمایه‌گذاری مشترک صندوق نوآوری و شکوفایی با شرکت‌های بزرگ دانش بنیان فعال است و این شرکت‌ها می‌توانند از این ابزار استفاده کنند، اظهار کرد: در دوره جدید روند صدور ضمانتنامه‌ها تسریع شده است، به گونه‌ای که اگر حد اعتباری شرکت‌ها، یک مرتبه مشخص شده باشد دیگر این روند یک روزه انجام می‌شود. صدور این ضمانتنامه نیز به تازگی به بانک مستقر در صندوق سپرده شده است.رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، ارائه تسهیلات، ویژه خرید تجهیزات آزمایشگاهی در قالب وام قرض‌الحسنه را از دیگر خدمات این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد.

ضرورت دخالت دولت در تحریک تقاضا و بازارسازی شرکت های دانش بنیان

امین نیکوبین، مدیر مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان

هدف از تاسیس شرکت های دانش بنیان هدف مشخصی است که برای اعتلای اقتصاد کشور گام برمی دازند. بنابراین نکته ای که مهم است موضوع رشد اقتصادی است که در کنار فعالیت این شرکت ها ممطرح میش شود و هرچه فعالیت این شرکت ها و فروش محصولات و خدمات تولید شده در داخل و در بازارهای بین المللی بسیشتر باشد رشد اقتصادی نیز با سرعت بیشتری طی خواهد شد. مسیر تحقق رشد افقتصادی و پیاده سازی اقتصاد فناور با مسیر فعالیت شرکت های دانش بنیان یکی است و این دو رابطه مستقیمی با هم دارند. امروز در دنیای حاضر این شرکت ها تعیین کننده رشد اقتصادی هستند و به علت تولید محصولات و خدماتی که دارای ارزش افزوده بسیار هستند در دنیا مشتریان زیادی دارند. در شرایط حال حاضر تعداد زیادی از کالاهای با کیفیت و در عین حال دارای فناوری ایرانی به دلیل عدم وجود بستر مناسب برای بازاریابی و بازارسازی ویترین قابل توجهی برای نمایش چه در داخل و چه در خارج از کشور ندارند. باید این بستر فراهم شود تا ویترینی برای دیده شدن محصولات دانش بنیان ها بخصوص در بازارهای خارجی فراهم شود و مشتریان به سمت این محصولات کشیده شوند. امروز ارزآوری برای کشور بسیار لازم است و این یک فرصت مغتنم است که باید از آن به نحو احسن استفاده کرد.

طرح های بسیاری برای بازارسازی محصولات شرکت های دانش بنیان اجرا شده و یا تصمیم گیری برای اجرای آنها گرفته شده است. به هر ترتیب اقدامات زیادی برای بازارسازی ها انجام شده اما کافی نیست و باید در این راه قدم های بزرگتری برداشته شود. یکی از مهم ترین تکنیک های توسعه این بازار و فروش کالاهای ایرانی، حضور در نمایشگاه های تخصصی- تجاری است. حضور شرکت های دانش بنیان در این رویدادها بیشتر و تقویت شود امکان مشتری یابی و آشنایی دیگر کشورها با آنها بیشتر خواهد شد. البته این شرایط در حال حاضر به دلیل نوسانات ارزی و چند مورد دیگر به سختی انجام می شود که برای این مورد مهم نیز باید چاره اندیشی شود. از طرفی دیگر در حال حاضر پارک های بزرگ دنیا شرکت های دانش بنیان را مورد حمایت خود قرار می دهند تا بتوانند دستاوردهای خود را به بهترین شکل ممکن به مشتریان خاص خود ارائه کنند و علاوه بر درآمدزایی نقش مستقیمی بر اشتغالزایی هم دارند که پارک های کشور نیز باید به این سمت حرکت کنند.

به طور کلی تضمین بازار فروش محصولات لازمه موفقیت یک شرکت دانش بنیان است ولی متاسفانه سازوکار مستحکمی برای حمایت از محصول باکیفیت ایرانی وجود ندارد و همین مسئله گاهی سبب سرخوردگی شرکت های دانش بنیان و غیراقتصادی شدن فعالیت آنها می شود. کسب و کارهای نوین همانطور که از نامشان پیداست نوپا و مدلی جدیدی از عملکرد را ارایه می دهند بنابراین توانایی ایجاد بازار و فروش حرفه ای برای آنها وجود ندارد. به همین دلیل دولت به عنوان اصلی ترین حامی باید برای تحریک تقاضا و بازارسازی این شرکت ها حمایت های لازم را انجام دهد.

همچنین مطالعه کنید:

ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسید

به گزارش کسب و کار نیوز ، علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.