صفحه اصلی / اسلایدر / تکاپوی مافیا برای ترخیص خودروهای وارداتی
تکاپوی مافیا برای ترخیص خودروهای وارداتی

مهلت ترخیص خودروهای وارداتی باز هم تمدید شد

تکاپوی مافیا برای ترخیص خودروهای وارداتی

تلاش‌ها برای ترخیص خودروهای وارداتی در حالی ادامه دارد که هیات دولت قرار است، پیشنهاد وزارت اقتصاد مبنی بر «اجازه ترخیص خودروهای ثبت سفارش غیربانکی و قبض انبار ۱۶/‏۱۰/‏۹۷‬ و قبل از آن» را بررسی ‌کند.

گروه اقتصاد ایران و جهان

به گزارش کسب و کار نیوز، قیمت خودرهای وارداتی از قدرت خرید خریداران واقعی و متقاضیان این خودروها عبور کرده است و برخی تلاش دارند، التهاب بازار این خودروها را با ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک، کم کنند. تلاشی که اگرچه در ظاهر نشان از مصلحت اندیشیی و خیرخواهی آنان برای کاهش قیمت‌ها دارد اما در واقع گویای منافع دنباله داری است که دلالان بازار خودرو دنبال می‌کنند.
گزارش‌های رسمی و میدانی نشان می‌دهد، دلالان چه در پس دنیای مجازی و چه در قالب فروشنده در بازار خودرو، نقش مستقیمی در رشد قیمت خودروهای داخلی دارند و قیمت‌های کنونی چیزی جز نرخ‌های دلبخواهانه آنان نیست که رکود بازار خودرو نیز آن را تائید می‌کند.
اما با این وجود و در حالی که خودروهای وارداتی سهم ۵ درصدی در بازار داخلی دارند، درخواست و تقاضا برای ترخیص خودروهای وارداتی که البته در پرونده آنها ابهامات زیادی وجود دارد، همچنان ادامه دارد.

دلایل مخالفت با ترخیص خودروهای وارداتی

یکی از دلایل مهم مخالفت بانک مرکزی با ترخیص خودروهای وارداتی مبهم بودن منشاء تامین ارز برای واردات این خودروها بود، به همین دلیل بانک مرکزی سال گذشته اعلام کرد که دولت اجازه ورود بدون انتقال ارز خودروهای وارد شده به گمرکات از ۱۵ مردادماه به بعد را نخواهد داد. بر این اساس خودروهای متوقف در گمرک به دو دسته خودروهایی که با انتقال ارز و گشایش ال‌سی وارد شده‌اند و خودروهایی که بدون انتقال ارز وارد شده‌اند، تقسیم شده‌اند.طبق تصمیم وزارت صنعت خودروهای دسته اول (وارد شده با انتقال ارز) در صورتی که تا شانزدهم دی ماه قبض انبار دریافت کرده باشند اجازه ترخیص از گمرک را خواهند داشت.اما در خودروهای دسته دوم (وارد شده بدون انتقال ارز) تنها آنهایی مجاز به ترخیص هستند که قبض انبار آنها تا شانزدهم مرداد ماه صادر شده باشد.
حالا اما به اعتقاد برخی از کارشناسان صحبت ترخیص خودروهای وارداتی با رشدی که قیمت این خودروها در بازار پیدا کرده، داغ شده که بهانه کاهش قیمت این خودرو‌ها با ترخیص آن، توپ را در زمین سودجویان و رانت‌خوارانی که در پس ماجرای واردات خودرو هستند، انداخته است.

مهلت ترخیص خودروهای مانده در گمرک دو ماه تمدید شد

با ابلاغ تصویب نامه هیأت وزیران از سوی معاون اول رئیس جمهور، مهلت ترخیص خودروهای مانده در گمرک دو ماه دیگر تمدید شد.اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با ابلاغ مصوبه هیأت وزیران به دستگاه‌های اجرایی، مهلت ترخیص خودروهای وارداتی را دو ماه دیگر تمدید کرد.این مصوبه به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت دادگستری و بانک مرکزی ابلاغ شده است.

قیمتهای نجومی خودروهای خارجی در بازار

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که هم اکنون هر دستگاه خودروی هیوندایی سوناتا هیبرید ۶۸۰ میلیون تومان، توسان ۷۸۰ میلیون تومان، النترا ۵۱۰ میلیون تومان، سورنتو یک میلیارد تومان، سراتو ۴۹۰ میلیون تومان، اپتیما ۷۸۰ میلیون تومان، تویوتا RAV۴ فول ۲۰۱۸ معادل ۹۵۰ میلیون تومان و سانتافه ۹۸۰ میلیون تومان است.
همچنین هر دستگاه خودروی کمری هیبرید ۷۸۰ میلیون تومان، نیسان جوک ۶۵۰ میلیون تومان، اسپورتیج ۸۱۰ میلیون تومان، لکسوس NX یک میلیارد و ۵۵۰ ملیون تومان، میتسوبیشی ASX ۶۸۰ میلیون تومان و تالیسمان ۸۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده اند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.