صفحه اصلی / اجتماعی / ارتباط دانشگاه و صنعت با کمک دانش‌بنیان‌ها
ارتباط دانشگاه و صنعت با کمک دانش‌بنیان‌ها

«کسب و کار» از برگزاری نمایشگاه طراحی پوشاک ایرانی اسلامی مستوره در دانشگاه الزهراء گزارش می‌دهد

ارتباط دانشگاه و صنعت با کمک دانش‌بنیان‌ها

رویداد نمایشگاه طراحی پوشاک ایرانی اسلامی مستوره با هدف تعامل فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته طراحی لباس و طراحی صنعتی با صنعت هفته گذشته در دانشگاه الزهرا افتتاح شد. در این نمایشگاه که هنر دست دانشجویان رشته طراحی لباس و طراحی صنعتی به نمایش گذاشته شد، جمعی از مسئولان حوزه صنعت و بازار پوشاک نیز حضور داشتند.

به گزارش کسب و کار نیوز، رویداد نمایشگاه طراحی پوشاک ایرانی اسلامی مستوره با هدف تعامل فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته طراحی لباس و طراحی صنعتی با صنعت هفته گذشته در دانشگاه الزهرا افتتاح شد. در این نمایشگاه که هنر دست دانشجویان رشته طراحی لباس و طراحی صنعتی به نمایش گذاشته شد، جمعی از مسئولان حوزه صنعت و بازار پوشاک نیز حضور داشتند.
کاهش واردات پوشاک، فرصتی برای تولید داخل
حسن نیل‌فروش‌زاده دبیر کل انجمن نساجی ایران در این رویداد نمایشگاهی با تاکید بر اینکه طرح‌های ارائه شده، گویای ذوق و هنر دانشجویان بوده و موافق میل صنعتگران هم هست، افزود: از بین رفتن صرفه قاچاق پوشاک بازار خوبی برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم آورده که باید از آن استفاده کنند. این موضوع به ویژه در مورد تولیدکنندگان پوشاک که همواره به دلیل واردات، در حاشیه بوده و یا لطمه دیده بودند، مناسب است. هرچند مشکل واردات مواد اولیه تا حدودی کار را برای تولیدکنندگان پوشاک به مثابه سایر تولیدکنندگان سخت میکند، اما در هر صورت مانع رشد کار آنها در صورتی که اراده کنند و قدم بردارند، نمی شود.
ربابه غزالی، عضو هیات علمی رشته طراحی لباس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا با اشاره به اینکه رویداد پوشاک با عنوان مستوره، با رویکرد ارتباط با صنعت برگزار شده ، افزود: از جمله درس‌های مرتبط با فرهنگ ایرانی، این رشته در دانشگاه، آشنایی با لباس اقوام و هنرهاس سنتی است که ترم اول ودوم دانشجویان به آن اختصاص داده می‌شود. فراتر از این دانشجویان با ترکیبی از هنر سنتی و آموخته های علمی به افزایش خلاقیت و مهارت پوشاک که در صدر اولویت‌های آموزش این هنر در دانشگاه است، دست پیدا کرده‌اند که در نمایشگاه صرفا گوشه‌ای از آن به نمایش گذاشته می‌شود.
ارتباط صنعت و دانشگاه، حلقه مفقوده تولید
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه این نمایشگاه به ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه کمک می‌کند و لازم است در توسعه آن بکوشیم، خاطرنشان کرد: ارتباط بین دانشگاه و صنعت البته خیلی وقت است که با کمک مراکزدانش بنیان ایجاد شده است.اما در حال حاضر حلقه مفقوده تولید، وجود این ارتباط است که به برکت فعالیت های ارتباطی با همکاران درصنعت، فراهم می‌شود.
وی در پاسخ به اینکه دانشگاه چه اقدامی برای استفاده از طرح‌های سنتی و مدل‌های متنوع و به جا مانده از فرهنگ زمان های دور و همچنین ترکیب هنر قومیت های مختلف، کرده است، نیز گفت: امروزه با توجه به اهمیت این موضوع و تنوع طرح و مدل در تاریخ کشور، در دانشگاه برای تدریس مباحث مرتبط تحت عنوان طرح و مدل پوشاک در دوران باستان، آموزش داده می‌شود. بعضی از کارهای نمایشگاه نیز با الهام و الگو گیری از کارهای سنتی پیش رفته است.
نمایشگاه گامی برای تبادل تجربه با علم
ملوک خادمی اشکذری رئیس بسیج اساتید دانشگاه در اولین روز افتتاحیه در رابطه با این سوال که چگونه باید ارتباط صنایع نساجی و دانش تجربی و دانش آکادمی فراهم شود، گفت: کارآموزی درزمینه مناسبی برای تبادل تجربه با حوزه علمی و ارتباط صنعت و دانشگاه است. دانشجویان علاقه‌مند و داوطلب می‌توانند در قالب تیمی با راهنمایی اساتید تخصصی وارد حوزه صنعت شده و بعد از آن جذب بازار کار شوند. البته این امر جدا از بسترسازی برای اشتغالزایی، اعتماد بین صنعت و دانشگاه را بیش از پیش خواهد کرد. از طرفی همین دوره های تجربی کارنامه قابل قبولی برای پذیرش دانشجویان در صنعت خواهد بود. این رابطه دوسویه همچنین به شناسایی نیازها و نقطه ضعف های حوزه پوشاک از منظر علم و تجربه می‌شود.
یکی از دانشجویان رشته طراحی نیز در این خصوص به کسب و کار گفت: مجموع طرح‌های به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه، طرح‌هایی است که در کلاس آموزش داده می‌شود و بر حسب سلیقه و البته ترکیب رنگ و نوع دوخت با هم متفاوت است. البته باید تاکید کرد که این محصولات بر اساس علم و دانش دانشجویان تولید شده و مشخصا برای تولید جدی و عرضه در بازار، طرح ها و مدل ها متفاوت تر خواهد بود.
برخی از دانشجویان هم البته در ارائه طرح ها برای در امان ماندن آن از کپی، احتیاط به خرج می‌دهند.
رویدادنمایشگاه طراحی پوشاک ایرانی اسلامی مستوره با رویکرد ارتباط با صنعت در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه در دانشکده هنر دانشگاه الزهراء (س)افتتاح شده و تا تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه خواهد یافت.

همچنین مطالعه کنید:

تعیین قیمت بلیت اتوبوس برای نوروز به‌ تعویق افتاد

به گزارش کسب و کار نیوز، احمد رضا عامری رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری گفت: روز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.