صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / «مساله انتخابات» در شرایط این روزها و …

مرور اخبار انتخاباتی؛

«مساله انتخابات» در شرایط این روزها و …

برگزاری اولین جلسه ستاد انتخابات کشور، تشکیل ستاد انتخاباتی استان تهران، اعلام موضع انتخاباتی جبهه پایداری، بررسی مواردی از اصلاح قانون انتخابات در شورای نگهبان و انتقاد کدخدایی از نظام اجرای انتخابات از مهم‌ترین اخبار انتخاباتی هفته گذشته بود.

انتخابات مجلس

به گزارش کسب و کار نیوز، در جلسه ستاد انتخابات استان تهران تاکید شد که باید میزان مشارکت استان تهران در انتخابات افزایش یابد. وزیر کشور باری دیگر تاکید کرد که وزارت کشور در انتخابات بی‌طرف است. محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید اعلام کرد که راهبرد اصلاح‌طلبان مشارکت حداکثری در انتخابات است. محمد سلیمانی عضو جبهه پایداری هم از حضور مستقل این جبهه در انتخابات خبر داد.

برگزاری اولین جلسه ستاد انتخابات کشور

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در نخستین جلسه ستاد انتخابات کشور که با حضور اعضا و رؤسای کمیته‌های ستاد برگزار شد، ضمن تأکید بر اصل بی‌طرفی وزارت کشور در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «وزارت کشور بی طرف است و در تمامی عرصه‌های مرتبط با انتخابات، باید بی طرفی خود را متجلی سازد. برای تجلی بی طرفی وزارت کشور، نباید هیچ اقدامی انجام شود که حمایت از دسته و گروه خاصی تلقی گردد. در این زمینه از سوی بازرسی و حراست نظارت جدی اعمال خواهد شد تا خدای ناکرده، یک اظهار نظر نسنجیده یک مدیر استانی یا شهرستانی، تصویر بی‌طرفانه وزارت کشور را خدشه دار نسازد.»

تشکیل ستاد انتخابات استان تهران

با حکم محسنی بندپی استاندار تهران، شکرالله حسن‌بیگی معاون سیاسی استاندار تهران، به عنوان رئیس ستاد انتخابات استان تهران منصوب شد. همچنین با حکم استاندار تهران، حمیدرضا گودرزی معاون امنیتی استانداری تهران به عنوان رئیس ستاد امنیت، غلامرضا عباس‌پاشا به عنوان رئیس کمیته مالی و پشتیبانی، رضا علیخانی به عنوان دبیر، امین بابایی به عنوان رئیس کمیته اطلاع رسانی و ساره آهنگر به عنوان مسئول کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان تهران انتخاب شدند.

تاکید بر افزایش مشارکت در استان تهران

محسنی بندپی استاندار تهران در اولین جلسه ستاد انتخابات استان تهران بر ایجاد شرایط برابر برای همه داوطلبان انتخابات و ایجاد زمینه برای افزایش مشارکت در استان تهران تاکید کرد.

وی با بیان اینکه «استفاده از تریبون‌ها برای تمامی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی باید یکسان باشد»، گفت: «میانگین مشارکت استان تهران در انتخابات قبلی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده است و این عدد باید افزایش یابد.»

شکرالله حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران نیز با اشاره به اینکه برنامه زمان‌بندی برگزاری انتخابات تدوین و برای فرمانداران ارسال شده است، بیان کرد: «حدود ۷ هزار شعبه اخذ رأی در استان تهران پیش بینی و به ازای هر ۵ شعبه، یک بازرس تعیین شده است.»

وی همچنین بیان کرد: «تاکنون هیچ یک از مدیران، فرمانداران و معاونان شأن در استان تهران برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی استعفا نداده‌اند.»

سارا آهنگر مسئول کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان تهران در این جلسه تصریح کرد: «در حال حاضر بالای ۹۰ درصد از فرآیند برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. امسال آمادگی برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در ساختار اجرایی استان تهران وجود دارد.»

بررسی اصلاح قانون انتخابات در شورای نگهبان و انتقاد به روش‌های اجرای انتخابات

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان چهارشنبه شب در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «پنجشنبه؛ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار شورای نگهبان قرار دارد، موازین شرع و قانون اساسی ملاک بررسی خواهد بود.»

کدخدایی همچنین در نشست خبری در پاسخ به این پرسش آیا روش و تأیید صلاحیت شورای نگهبان در انتخابات مجلس تغییری خواهد داشت؟ گفت: «بارها گفته ام نسبت به وضعیت انتخابات و روش‌های اجرایی نظام انتخاباتی ما هم منتقد هستیم و ایراداتی داریم و ایرادات باید اصلاح شود. گام اول هم اصلاح قانون انتخابات است که مجلس در دستور کار قرار داد اگرچه خیلی طولانی شد ما هم سعی کردیم مشورت‌های لازم را به دوستان مجلس ارائه کنیم. باید منتظر باشیم ببینیم قانون چه تغییراتی ایجاد می‌کند. بر اساس آن اگر به این انتخابات برسیم قطعاً عمل می‌کنیم در غیر این صورت به موجب قانون به روش گذشته خواهد بود و بررسی پرونده و مستندات در همان زمان‌های اندک انجام خواهد شد. امیدوارم دقت بیشتری داشته باشیم تا که حقی از کسی ضایع نشود.»

جبهه پایداری مستقل از اصولگرایان

در هفته گذشته جلسه شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با حضور دبیرکل و اکثریت اعضا برگزار و طی آن چهار راهبرد انتخاباتی این تشکل سیاسی اصولگرا تصویب شد. در این جلسه چهار محور درباره انتخابات ۹۸ بررسی و مقرر شد یک دستور کار ثابت با موضوع انتخابات در آن چهار موضوع تدوین شود. راهکارهای ائتلاف فراگیر اصولگرایان، بررسی صورت بندی‌ها و صحنه‌آرایی‌های محتمل انتخاباتی برای انتخابات مجلس، پرهیز از ثبت‌نام بی‌مورد کاندیداها و تعیین گفتمان مقبول انتخاباتی، چهار محوری است که برای بحث در جلسات آتی شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین مورد تصویب اعضا قرار گرفت.

جبهه پایداری هم راه خود را از اصولگرایان جدا کرد و این انتقاد را به اصولگرایان وارد کرد که نتوانستند در عمل نشان بدهند که به دنبال خدمت هستند.

محمد سلیمانی عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در گردهمایی مسئولان استانی این جبهه با تشریح برنامه جبهه پایداری برای انتخابات مجلس در سطح کشور تصریح کرد: «در تهران فعلاً بنای ما بر لیست مستقل است چون از سوی جریان‌های دیگر شرایط نامشخص است و روند شفافی نمی‌بینیم اما سیاست‌هایمان درباره کلانشهرها و شهرستان‌های دیگر را هم اعلام می‌کنیم.»

صادق محصولی قائم مقام جبهه پایداری درباره آسیب‌شناسی فعالیت‌های سیاسی اصولگرایان گفت: «ما باید با عمل خود به مردم نشان دهیم دنبال خدمت هستیم. علت شکست‌های اصولگرایان این بوده که نتوانستند در عمل نشان بدهند که به دنبال خدمت هستند و اگر در گذشته لیستی داده شد که موافق و مخالف برجام در کنار هم بود این لیست قطعاً مورد شبهه و تشکیک مردم قرار می‌گیرد. اگر یک تشکیلاتی درست کنیم به اسم وحدت، ولی هدف‌مان این باشد به جای رعایت اصول و شاخص‌ها و ارزش‌ها، به توصیه‌های این و آن عمل کنیم مانند گذشته نتیجه لازم گرفته نخواهد شد.»

راهبرد مشارکت حداکثری اصلاح‌طلبان یا مساله نبودن انتخابات؟

اصلاح‌طلبان دلیل فعالیت خود در انتخابات را شرایط جامعه می‌دانند. البته عارف تاکید دارد که راهبرد اصلاحات مشارکت حداکثری است ولی سیدمحمدخاتمی می‌گوید که مساله ما انتخابات نیست.

سیدمحمد خاتمی که در انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی با تشویق مردم برای حضور در انتخابات، نقشی کلیدی در پیروزی لیست امید داشت، معتقد است که مساله ما انتخابات نیست. وی در دیدار با اعضای انجمن مدرسین دانشگاه‌ها بیان کرد: «مساله ما انتخابات نیست؛ در کشور با مشکلات بزرگی رو به رو هستیم که باید حل شود. اگر انتخابات را از کل مسائل کشور جدا کنیم، معلوم نیست بتواند قابل حل باشد.» خاتمی پیش از این نیز گفته بود که معلوم نیست دیگر مردم با تشویق اصلاح‌طلبان در انتخابات حاضر شوند.

محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه شاهد سستی فعالیت جریان‌های سیاسی برای انتخابات هستیم، گفت: «دغدغه جامعه مسائل معیشتی است و نه انتخابات و همین دغدغه معیشتی بر فضای سیاسی کشور تأثیر گذاشته است.»

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه «هر دو جریان سیاسی کشور به این باور رسیده‌اند که در اردیبهشت ۹۸، انتخابات مجلس مساله اصلی مردم نیست، خاطرنشان کرد: «جامعه دچار بحران‌های اقتصادی است که سوء‌مدیریت‌ها نقش مهمی در ایجاد بحران‌ها داشته است؛ بنابراین جامعه حق دارد که چنین دیدگاهی نسبت به انتخابات داشته باشد. جامعه با مقایسه شرایط خود با دوره قبل تحریم‌ها در سال ۹۰، به این نتیجه رسیده است که شرایط اقتصادی و معیشتی خود سخت‌تر شده است بنابراین در حال حاضر انتخابات، مساله جامعه نیست.»

جلال جلالی‌زاده نیز با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلاح‌طلبان، کاهش اعتماد مردم به آنهاست، خاطرنشان کرد: «در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری، جریان اصلاحات مردم را تشویق کرد که با حضور در انتخابات به روحانی رأی دهند اما برآورده نشدن شعارهای اصلاح‌طلبی موجب دلسردی و بی اعتمادی مردم نسبت به اصلاح‌طلبان شده است. در واقع اصلاح‌طلبان مردم را پای صندوق رأی آوردند اما بهره آن را دیگران بردند.»

با این وجود، محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در توضیح رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات مجلس تصریح کرد: «در انتخابات‌های اخیر راهبرد اصلاح‌طلبان مشارکت حداکثری و تلاش برای حضور حداکثری مردم بوده است که آن را در چند انتخابات اخیر دنبال کردیم بنابراین امیدوارم شورای عالی سیاست‌گذاری و سایر تشکل‌های اصلاح‌طلبان نیز به جمع‌بندی برسند تا راهبرد نهایی‌مان را به صورت رسمی اعلام کنیم.»

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.