صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و برجام، سرخط اخبار
ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و برجام، سرخط اخبار

در گزیده اخبار سیاسی ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت بخوانید؛

ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و برجام، سرخط اخبار

ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و برجام، سرخط اخبار روزهای پنج شنبه و جمعه، نوزدهم و بیستم اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ است که میتوانید در لینک های زیر دنبال کنید.

20.2

به گزارش کسب و کار نیوز، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه روز یکشنبه هفته آینده این کمیسیون خبر داد و اظهار کرد: قرار بود هفته گذشته آقای ظریف برای پاسخ به سوالات نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی حاضر شوند که به دلایلی این اتفاق رخ نداد، این جلسه یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود و در آن جلسه وزیر خارجه علاوه بر پاسخگویی سوالات نمایندگان درباره‌ اقدامات اخیر ایران در برجام توضیح خواهد داد.

نظراتی درمورد اقدام متقابل ایران درباره خروج آمریکا از برجام و فرصت ۶۰ روزه برای اروپا

*سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «ایران همچنان بر راهبرد تعامل تاکید دارد» گفت: اروپایی‌ها ۶۰ روز مهلت دارند تا اقدامات عملی را انجام دهند البته که آمریکا هم باید مسئولیت اقدامات یک جانبه و نقض عهد خود را بپذیرد.

*سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه: اروپا در صورت تعلل با اقدامات غیر قابل پیش‌بینی ایران مواجه خواهد شد

*ابوالفضل سروش: اقدام متقابل ایران در توقف برخی تعهداتش در چارچوب برجام است

*در همین رابطه سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اقدام ایران مبتنی بر متن برجام است چراکه این عبارات در متن برجام پیش بینی و تعبیه شده بود که امکان خروج و نقض برجام وجود خواهد داشت. وی افزود: امید است که اروپا در ۲ ماهی که فرصت دارد اقدام اساسی را انجام دهد.

*یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: جمهوری اسلامی در ۶۰ روزه آینده اقدامات اروپایی‌ها را رصد می‌کند

*محمد کیانوش راد هم گفت: دلایل روحانی، برای کاهش تعهدات به برجام دلایل فردی و دلبخواهی و یا مربوط به دولت ایشان یا جناحی خاص نیست.

*نایب رییس فراکسیون مستقلین مجلس: تصمیم شورای عالی امنیت ملی مورد حمایت مجلس است

*پروانه مافی:انتظار می‌رود اروپایی‌ها از فرصت ۶۰ روزه برای حفظ برجام استفاده کنند

*یک عضو فراکسیون ولایی مجلس:ضرب‌الاجل ۶۰ روزه محک خوبی برای سنجش تغییر رفتار اروپایی‌هاست

*همچنین نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل گفت: برای ما گزینه‌ای جز این نماند که اعلام کنیم که ظرف ۶۰ روز اجرای بخش‌هایی از برجام را متوقف می‌کنیم. البته معتقدیم که پنجره دیپلماسی بسته نشده و آماده گفت‌وگو با شرکای خود در برجام هستیم

*اعلام حمایت بیش از ۶۰۰ پژوهشگر بسیجی از اقدام متقابل دولت در برابر آمریکا

*حمایت قاطع فراکسیون امید از کاهش تعهدات برجامی ایران

*حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر  با اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران گفت:با ترامپ بی‌منطق باید از موضع قدرت برخورد شود.

*مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری: ایران به دنبال بستن درهای دیپلماسی نیست

*نماینده مردم لنجان:اقدام متقابل ایران کاملا در چارچوب منافع مردم است

*میرلوحی: باید با عقل و صبر شر ترامپ و نتانیاهو را به خودشان برگردانیم

*یک عضو فراکسیون امید مجلس: انتظار می‌رود اروپا در ضرب الاجل تعیین شده گام‌های عملی برای حفظ برجام بردارد

***

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری گزارش داد که اتحادیه اروپا اولتیماتوم اعلام شده از سوی ایران درخصوص توافق هسته‌ای را رد کرده است.

در همین رابطه اتحادیه اروپا و فرانسه، انگلیس و آلمان با صدور بیانیه ای در واکنش به کاهش تعهدات برجامی کشورمان با تاکید بر اینکه به برجام پایبند هستند، تصریح کردند که اولتیماتوم ایران درخصوص این توافق را نمی‌پذیرند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم در توییتی از بیانیه برجامی امروز اتحادیه اروپا انتقاد کرد و نوشت: بیانیه امروز اتحادیه اروپایی نشان می‌دهد که چرا برجام در چنین موقعیتی قرار دارد: ایالات متحده یک سال به اروپا و بقیه دنیا زور گفت و اروپا فقط ابراز تأسف کرد. به جای درخواست از ایران برای پایبندی یکجانبه به یک توافق چندجانبه، اروپا باید به تعهدات خودش و از جمله عادی سازی روابط اقتصادی [ایران] عمل کند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم خطاب به طرف‌های باقی مانده در برجام با تأکید بر این‌که «ایران باید در توافق هسته‌ای باقی بماند» از تمام طرف‌های باقی مانده در این توافق خواست تا هر آنچه می‌توانند برای ماندن ایران در برجام بکار گیرند.

همچنین وزیر امور خارجه استرالیا با ابراز نگرانی شدید نسبت به تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش از تهران خواست تا به تعهداتش در این توافق پایبند بماند و خواستار افزایش تلاش‌ها برای حفظ برجام شد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با بیان اینکه به شخصه نسبت به تحولات اخیر پیرامون برجام نگران است، گفت: حفظ توافق هسته‌ای مسئله‌ای مربوط به امنیت ما و جهان است.

آنگلا مرکل،صدراعظم آلمان هم ضمن تاکید بر پایبندی مداوم اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای و با اظهار عدم تمایل برای گسترش دامنه تنش‌ها و لزوم دستیابی به حل‌و فصل دیپلماتیک از ایران نیز خواست همچنان به تعهدات برجامی خود پایبند باشد و افزود: برجام هنوز بهترین راه برای حل اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران است.

در همین رابطه معاون وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف در دیدار با همتایان اروپایی خود درباره توافق هسته‌ای رایزنی خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا ساعاتی پس از آنکه تحریم‌های خصمانه جدیدی علیه کشورمان وضع کرد، مدعی شد که خواهان مذاکره با مقامات ایران برای حصول یک توافق است.

در ادامه رویکرد خصمانه واشنگتن درقبال کشورمان فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، خطاب به ایران گفت که هر گونه حمله علیه منافع آمریکا با پاسخ بی‌رحمانه مواجه خواهد شد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا هم مدعی شد: واشنگتن به اعمال فشار حداکثری بر ایران تا زمان بازگشت این کشور به میز مذاکره ادامه خواهد داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در سایت خود نوشت: امروز، رئیس‌جمهور دونالد ترامپ یک دستور اجرایی جدید برای تحریم بخش آهن، فولاد، آلومینیم و مس را صادر کرد و وزارت خزانه‌درای آمریکا این دستور را ابلاغ می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم تصمیم رژیم ایالات متحده مبنی بر تحریم صنعت فلزات ایران را شدیدا محکوم کرد و گفت: این اقدام ایالات متحده مغایر تعهدات بین المللی این رژیم بوده و موجبات مسئولیت بین المللی آن را فراهم خواهد آورد.

رییس‌جمهوری آمریکا مدعی است، جان کری باید به دلیل نقض قانون «لوگان» و ارتباط و گفت‌وگو با ایران مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. دونالد ترامپ همچنین گفت: چیزی که در رابطه با ایران مایلم شاهدش باشم؛ مایلم شاهد این باشم که آنها با من تماس بگیرند. جان کری با آنها زیاد صحبت می‌کند. جان کری به آنها می‌گوید که تماس نگیرند. این کار نقض قانون لوگان است.

سخنگوی جان کری در واکنش به این  اظهارات دونالد ترامپ، اعلام کرد: هر چیزی که رئیس‌جمهور ترامپ امروز گفت، صرفاً غلط است؛ او درباره واقعیت‌ها اشتباه می‌کند، درباره قانون اشتباه می‌کند و متأسفانه درباره نحوه استفاده از دیپلماسی برای امن نگه داشتن آمریکا نیز در اشتباه بوده است.

وندی شرمن، سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا هم با انتقاد از سیاست‌های دولت ترامپ در قبال کشورمان تصریح کرد که واشنگتن در طول یکسال خروج از برجام هیچ دستاوردی نداشته است.

همچنین هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا با انتقاد از اقدامات اخیر دولت ترامپ علیه ایران، گفت که نمی‌تواند وضعیتی خطرناک‌تر از شرایط کنونی را متصور شود.

برخی مقامات آمریکایی گزارش داده‌اند که مقامات ارشد دیپلماتیک، اطلاعاتی و نظامی این کشور جلسه‌ای “غیرمعمول” در مقر سازمان سیا برای گفت‌وگو درباره ایران تشکیل دادند.

وزارت امور خاجه آمریکا هم با انتشار بیانیه‌ای با ادعای این که ایران در چند هفته اخیر اقدامات و اظهاراتی تهدیدآمیز داشته اعلام کرد که پاسخ این کشور و متحدان و شرکای آن واضح است که به دنبال جنگ نیستند، اما باید از خودشان دفاع کنند. در پایان این بیانیه آمده است: همان‌طور که رئیس جمهور ترامپ روز گذشته گفت، او امیدوار است که روزی با رهبران ایران برای انجام دادن یک توافق دیدار کند.

همچنین رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از کشورهای حوزه خلیج فارس خواست تا باهم بر سر آن‌چه آن را “تهدید ایجاد شده از سوی ایران” خواند، همکاری کنند.

نخست وزیر عراق در دیدار با سفیران سه کشور اروپایی با اشاره به اینکه تنها راه حل مشکلات گفت وگو و تفاهم است افزود: موضع عراق این است که بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نخواهیم بود.

نماینده ائتلاف اصلاح و سازندگی در پارلمان عراق با اشاره به اینکه موضع پارلمان عراق در رابطه با تنش میان ایران و آمریکا واضح و شفاف استف از از عبدالمهدی خواست که دولت عراق هم موضع خود در رابطه با تنش میان واشنگتن و تهران را مشخص کند.

عضو کمیسیون‌ روابط خارجی پارلمان عراق هم اعلام کرد که فشارهایی که آمریکا به خاطر تحریم های ایران علیه عراق ایجاد می کند را نمی پذیریم و دولت عراق برای تعامل با تحولات و اتفاقات منطقه از منطق قدرت استفاده کند.

همچنین سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، در دیدار «دیوید ساترفیلد»، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده تأکید کرد که عراق درقبال کشورهای منطقه و جهان سیاست درهای باز را پیش گرفته و با جدیت می‌کوشد که روابطی متعادل براساس منافع مشترک برقرار کند. وی افزود: اجازه نمی‌دهیم عراق پایگاه تعرض به دیگر کشورها باشد

منابع عراقی نیز فاش کردند که پمپئو در جریان سفرش به بغداد درباره حمله به سفارت و پایگاه‌های آمریکا در عراق به مسئولان بغداد هشدار داده و گفته است، برخی نیروهای شبه نظامی عراقی قصد دارند به وسیله “موشک‌های ایرانی” پایگاه‌های نظامی آمریکا و سفارت آمریکا در بغداد را هدف قرار دهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.