صفحه اصلی / استان ها / خراسان جنوبی / خرفه؛ اکسیری از طبیعت
خرفه؛ اکسیری از طبیعت

خرفه؛ اکسیری از طبیعت

‌مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: خرفه گیاهی تب بر بوده و عطش را برطرف می‌کند و در رفع خون ریزی مؤثر است و برگ آن عوارض کاهش ویتامین C را برطرف می‌کند.

خرفه

‌محسن پویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: خرفه گیاهی است که از ادوار قدیم در طب گیاهی مورد استفاده بوده و در متون قدیمی طب گیاهی ایران و عرب به نام‌های تورک، بقله مبارکه، بقله فاطمه و بقله الزهرا آمده است.

وی افزود: خرفه گیاهی یک ساله بوده که هم به صورت خودرو و هم به صورت مزروع و پرورشی در ایران وجود دارد.

این پژوهشگر گیاهان دارویی گفت: گل‌های خرفه زرد رنگ، دانه‌های گیاه سیاه و کوچک هستند و ساقه، برگ و دانه خرفه در طب گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پویان ادامه داد: قسمت عمده برگ خرفه را آب تشکیل می‌دهد و مواد لعابی اکسید پتاسیم، تانن، املاح فسفات، منیزیم، آهن، منگنز، کلسیم، پتاسیم و سدیم از جمله مواد شیمیایی موجود در گیاه خرفه است.

وی بیان کرد: نوع زراعی این گیاه در اغلب نقاط خراسان‌جنوبی از جمله دشت بجد کشت می‌شود و نوع خودروی خرفه در بیشتر مزارع بهاره و باغات به عنوان گیاه ناخواسته می‌روید.

این پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه طبیعت این گیاه بسیار سرد و تر است، افزود: این گیاه تب بر بوده و عطش را برطرف می‌کند و در رفع خون ریزی مؤثر است.

پویان تصریح کرد: این گیاه برای رفع سوزش مجاری ادراری و مثانه مفید بوده و برگ آن عوارض کاهش ویتامین C را برطرف می‌کند و پخته شده برگ آن نیز با پیاز برای قطع اسهال صفراوی مفید است.

وی اظهار کرد: برگ و ساقه آن با سرکه برای درد کلیه نافع بوده و ضماد برگ با روغن گل‌سرخ برای تسکین سردرد و درمان سوختگی آتش استفاده دارد.

این پژوهشگر گیاهان دارویی از استفاده مخلوط ضماد آن همراه با عسل برای بیماری پیسی خبر داد و یادآور شد: ضماد برگ آن برای تحلیل ورم اعضا کاربرد داشته و برگ آن مسکن صفرا است.

پویان با بیان اینکه این گیاه خاصیت ضد سرطان دارد، خاطرنشان کرد: این گیاه حاوی چربی امگا ۳ بوده که برای فشار خون و کلسترول بالا مفید است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پلمب نانوایی

پلمب نانوایی متخلف در قاین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سرهنگ محمود زال بیکی گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.