صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تلاش برای انزوای فناورانه ایرانی ها
تلاش  برای  انزوای فناورانه  ایرانی ها

آیا تمام شرکت های فناوری آمریکایی از قانون اعمال محدودیت علیه ایران پیروی خواهند کرد؟

تلاش برای انزوای فناورانه ایرانی ها

داستان حذف اپ های ایرانی از اپ استور و گوشی های آیفون همچنان باز است اما این موضوع با حذف اپلیکیشن‌ها با امضای ناشناخته توسط گوگل که گریبان‌گیر توسعه‌دهندگان ایرانی شد وارد فاز جدید شده است. طبق گزارش سازمان فناوری اطلاعات، اپلیکیشن‌های ایرانی که مورد تأیید پلی استور گوگل نباشند، به‌طور خودکار از روی گوشی‌های اندرویدی پاک می‌شوند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، پس از شرکت اپل که اپلیکیشن‌های ایرانی را با توجیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران از اپ‌استور حذف کرد، شرکت گوگل نیز در فروشگاه آنلاین خود را روی برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی اندرویدی بست. بر اساس گزارش های منتشر شده و شواهد موجود دو پیام‌رسان تلگرام طلایی و هاتگرام از روی گوشی‌های آن‌ها پاک شده است. بعد از بررسی بیشتر مشخص شد سرویس امنیتی گوگل پلی (پلی پروتکت) به کاربران هشدار داده بود که این دو اپلیکیشن قصد جاسوسی از اطلاعات شخصی آن‌ها مانند عکس، پیغام‌ها، فهرست تماس و صداهای ضبط‌ شده را دارند و از آن‌ها خواسته بود این نرم‌افزارها را از روی گوشی خود پاک کنند. بعد از گذشت چند ساعت از این هشدار، سرویس پلی پروتکت وارد عمل شد و این دو اپلیکیشن را از روی گوشی‌های اندرویدی پاک کرد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با انتشار توییتی این خبر را تأیید کرد و نوشت: گزارش سازمان فناوری اطلاعات حاکی از آن است که حذف برنامه‌های ایرانی در سیستم‌عامل اندروید صرفا محدود به پوسته‌های یک پیام‌رسان نبوده بلکه برخی برنامه‌های کسب‌وکارهای ایرانی را نیز در برگرفته است. تروریسم اقتصادی آمریکا در حال تسری به اقتصاد فضای مجازی است. به هر ترتیب شرکت اپل همان زمان و پس از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی در پیغامی به برخی شرکت‌های برنامه‌نویس ایران اعلام کرد: در راستای قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اَپ استور اَپل نمی‌تواند برنامه‌های ایران مربوط به گوشی‌های آیفون را در خود جای دهد یا به توزیع آن‌ها اقدام کند. هم‌چنین این شرکت اعلام کرد که نمی‌تواند با برنامه‌نویسان ایرانی داد و ستد داشته باشد. این حرکت به طور حتم برای توسعه دهندگان و برنامه نویسان اندرویدی نیز تکرار خواهد شد و در صورت وقوع این اتفاق تکنولوژی و فناوری در ایران وارد فازی جدید خواهد شد.

نگرانی از پیوستن تمام شرکت های آمریکایی به موج انزوای ایران

میلاد ذکایی، توسعه‌دهنده اپلیکیشن

موضوع حذف اپ های ایرانی که استارت آن را از سال گذشته شرکت اپل زده است امروز با ورود گوگل به این عرصه در حال تکمیل شدن است. همکاری این دو برای حذف اپ ها از گوشی های کاربران ایرانی این حقیقت تلخ را آشکار کرده که تلاش برای انزوای فناورانه ایران و ایرانی ها آغاز شده است. اینکه بخواهیم به دلیل این حرکات خریدن برندها را تحریم کنیم شاید بتواند در مدت زمان کوتاهی راه حل درستی به نظر بیاید اما نمی توان از این حقیقت که با اجبار نمی شود کسی را وادار به کاری کرد بگذریم. هم چنین با محدودسازی این اپ ها باید به این حقیقت برسیم که تلاش برای انزوای ایران کلید خورده و اگر به موقع کاری برای مقابله با آن نکنیم شاید انزوای فناوری ما را گرفتار کند. با حذف اپ های ایرانی از اپ استور متاسفانه مشاهده کردیم که ضرر و زیان بسیاری متوجه کسب و کارهای ایرانی شده و این روند هم چنان هم ادامه دارد. این در حالی است که روند معاملات بین المللی نیز در این گوشی ها متوقف شده و به طور کلی کسب و کارهای بسیاری به این دلیل فعلا قادر به ادامه فعالیت نیستند. اما هنگامی که گوگل نیز برخی حرکات را برای محدودیت توسعه دهندگان ایرانی اعمال کرد فضیه وارد فاز جدی تری شده است. حذف هاتگرام و تلگرام طلایی این هشدار را می دهد که در آینده احتمال اعمال محدودیت های بیشتری وجود خواهد داشت و کسب و کارهای بیشتری در معرض خطر قرار خواهند گرفت چراکه این حرکت نشان دهنده این موضوع است که سرویس امنیتی گوگل پلی تمام نرم‌افزارهای ایرانی که مورد تأیید گوگل پلی نباشند را از روی گوشی‌های اندرویدی پاک می‌کند. به هر ترتیب راه های مقابله باید بررسی شود چراکه اگر گوگل پلی نیز بخواهد هر چند هفته یکبار اپ های ایرانی را از روی گوشی های اندرویدی پاک کند طیف وسیع تری از کاربران را دچار مشکل خواهد کرد. اما نگرانی اصلی این است که به احتمال زیاد شرکت‌های دیگر هم به این موج خواهند پیوست. به عنوان مثال دراپ باکس و مایکروسافت هم شرکت های آمریکایی هستند و اگر قانون آمریکاست، بقیه شرکت‌ها هم مجبورند پیروی کنند.

در این بین البته جای خالی تولید داخلی گوشی تلفن همراه نمود بیشتری پیدا می کند و اینکه چرا در طول تمام این سالها نتوانسته ایم به تکنولوژی ساخت گوشی دست پیدا کنیم. نمونه هایی در قالب گوشی ایرانی به بازار عرضه شده اند که متاسفانه هیچ کدام متعلق به خود ایران نبوده و چرایی تبلیغاتی که در این باره انجام شده هم مشخص نیست. برنامه نویسان ایرانی می توانستند تمام این برنامه ها و اپ های ایرانی را روی گوشی های تولید داخل پیاده کنند و درآمدزایی از این راه نیز افزایش پیدا می کرد. متاسفانه در حرکت ناعادلانه ای که اپل بر روز گوشی های آیفون که در دست ایرانی هاست اعمال کرده این‌که این اپلیکیشن به یک کسب و کار ایرانی مرتبط بود، فارغ از این‌که پرداخت دارد یا خیر و یا فارسی است یا انگلیسی، آن‌ها را حذف کرد. حتی اپلیکیشن‌هایی بودند که کاملاً رایگان بودند و کسب‌وکاری نبودند، مثلاً اپلیکیشنی که هشدارهای زلزله را در شهرهای مختلف اطلاع‌رسانی می‌کرد که حتی پرداختی هم روی آن نبود که آن را هم حذف کرد. انزوای فناورانه ای که به دلایل مختلف در دستور کار قرار گرفته است تنها با خرد جمعی در این حوزه می توان با آن مقابله کرد. تولید و ساخت برندهای ایرانی گوشی و نصب برنامه های تولید شده توسط برنامه نویسان و توسعه دهندگان داخلی می تواند از ادامه این فاجعه جلوگیری کند که البته راه درازی برای تحقق این هدف وجود دارد.

همچنین مطالعه کنید:

کشت ۶۵۰ هزار هکتار برنج در کشور/ پیش‌بینی افزایش تولید برنج در سال جاری

به گزارش کسب و کار نیوز ، سهراب سهرابی افزود: بیشترین میزان کشت برنج در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.