صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / اعلام آمادگی برای تاسیس دپارتمان بین المللی خلیج فارس

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ مطرح کرد

اعلام آمادگی برای تاسیس دپارتمان بین المللی خلیج فارس

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان دانشگاه جهاد دانشگاهی با رویکرد عمق بخشیدن به پژوهش‌های حوزه خلیج فارس، آمادگی خود را جهت تأسیس «دپارتمان بین المللی خلیج فارس» و انتشار نتایج مطالعات به زبان انگلیسی در این دانشگاه اعلام می‌کند

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر سعید هاشمی عصر امروز (شنبه ۱۴ اردیبهشت) در مراسم در سیزدهمین همایش بین المللی خلیج فارس که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: خلیج فارس نام تاریخی آب‌های جنوب ایران با قدمتی سه هزار ساله است که برای همه ایرانیان از ارزش و اهمیت سیاسی، جغرافیایی، هویتی و ملی برخوردار است.

وی گفت: در واقع خلیج فارس به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق استراتژیک جهان با وسعتی نزدیک به ۲۳۳ هزار کیلومتر مربع نه تنها برای مردم کشور ما که برای تمام جهان اهمیت دارد و این بی عدالتی‌هایی که در جعل عنوان خلیج فارس شاهد هستیم و از سوی برخی ایران ستیزان انجام شده یا می‌شود؛ خود گواه اهمیت این منطقه مهم بین المللی است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ همچنین عنوان کرد: عظمت این نام تاریخی، شرق تا غرب پهنه زمین را در بر می‌گیرد و به دلیل موقعیت استراتژیک این آبراه در طول تاریخ، توجه ویژه‌ای به این قسمت از جهان شده و بی عدالتی‌هایی هم در مورد آن اتفاق افتاده است.

هاشمی افزود: در بیان عظمت نام تاریخی خلیج فارس همین بس که استفاده از این نام قدمتی سه هزار ساله دارد و در اکثر کتاب‌ها، اطلس‌های جغرافیایی، نقشه‌ها، سنگ نوشته‌ها، نامه‌های تاریخی و کلیه اسناد معتبری که در سراسر جهان مشاهده می‌شود از نام تاریخی خلیج فارس استفاده شده یا در زبان‌های مختلف دنیا از نام‌های مترادف آن نظیر سینوس پرسیکوس، بحر الفارسی، الخلیج الفارسی، دریای پارس و … استفاده شده که همه آنها امروز اسناد ارزشمند و غیر قابل انکاری محسوب می‌شوند.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ همچنین متذکر شد: با وجود تمام مستندات تاریخی و با وجود اذعان مجامع بین‌المللی در مورد نام خلیج فارس برخی کشورها و افراد با نیات شخصی (مانند جمال عبدالناصر به منظور انحراف افکار عمومی جهان عرب از شکست‌های ناشی از جنگ با رژیم صهیونیستی) و نیز سیاسی (انگلیسی‌ها به منظور ایجاد مشکل همیشگی بین ایران و اعراب در منطقه) دست به تحریف نام خلیج فارس زدند و این تحریف آشکار که در ابتدا به نوعی شوخی انگاشته شد، ناگهان به قدری جدی شد که از جنگ لفظی به نوعی نبرد فرهنگی بین ایران و ایران ستیزان تبدیل شد.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی یک نهاد فرهنگی است و جهادگران در نبردهای فرهنگی به صورت خودجوش به میدان می آیند و همواره پیش‌قراول این نوع کارزارها هستند. بر همین اساس پس از تعیین روز ملی خلیج فارس توسط دولت وقت در سال ۱۳۸۴، جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد مسئول و پیشرو وارد میدان شد و با رویکرد فرهنگی، همایش خلیج فارس را طراحی و با جدیت و پشتکار فراوان در خط مقدم این نبرد فرهنگی ورود پیدا کرد و تا همین امروز با اعتقاد کامل آن را ادامه می‌دهد.

هاشمی افزود: آنچه در نبرد فرهنگی اهمیت دارد؛ استفاده صحیح از سلاح قلم، دانش، فرهنگ و پژوهش در مجامع داخلی و بین المللی است و با اینکه برگزاری کنفرانس‌های خلیج فارس طی ۱۲ دوره گذشته به جمع آوری اسناد و مدارک علمی کمک شایانی کرده است ولی معتقدیم که این اثرگذاری باید در حیطه بین المللی بیش‌تر محسوس باشد و مجامع جهانی را بیش از پیش تحت تأثیر خود قرار دهد که این مهم نیازمند عمق بخشیدن به دانش و پژوهش‌های دانشگاهی خلیج فارس و هدایت آنها به محافل بین المللی است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: عظمت تاریخی خلیج فارس بسیار بیشتر از آن است که همه ما در طی سال فقط در روز دهم اردیبهشت یاد آن بیفتیم و با چند همایش و بنر و پوستر آن را گرامی بداریم. گرامی داشتن خلیج فارس و حفظ نام تاریخی آن مستلزم فعالیت‌های عمیق پژوهشی این منطقه حساس جغرافیایی و به استناد مدارک مستند و غیر قابل انکار و هدایت آنها در حیطه ملی و بین المللی است.

هاشمی اظهار کرد: از این رو به منظور صیانت بیشتر از نام تاریخی خلیج فارس و با هدف توسعه نتایج پژوهش‌های این منطقه در سطح جهانی، دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان دانشگاه جهاد دانشگاهی (سازمان پیشرو در این نبرد فرهنگی) با رویکرد عمق بخشیدن به پژوهش‌های حوزه خلیج فارس، آمادگی خود را جهت تأسیس «دپارتمان بین المللی خلیج فارس» و انتشار نتایج مطالعات به زبان انگلیسی در این دانشگاه اعلام می‌کند و در این مسیر، همکاری و همیاری وزارت علوم، دانشگاه‌های کشور، پژوهشگاه‌ها و تمامی اندیشمندان داخلی و خارجی را می‌طلبد. در این دپارتمان، با دانش و پژوهش تمام کوشش خود را جهت جلوگیری از گسترش تحریف نام تاریخی خلیج فارس و تاکید بر هویت ایرانی این نام انجام می‌دهیم و مسیرهای مختلفی برای هدایت این مطالعات به مجامع جهانی پیش بینی خواهیم کرد.

طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، وی در پایان گفت: امیدواریم که به سهم خود بتوانیم پژوهش‌های این حوزه تاریخی را در مسیر عزت و سرافرازی ایران اسلامی هدایت کنیم و با تسهیم دانش در عرصه ملی و بین المللی، دین خود را به کشور عزیزمان ادا کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.