صفحه اصلی / استان ها / خوزستان / روستاهای سیل‌زده فعلا از وضعیت بحران بهداشتی خارج نمی‌شوند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول:

روستاهای سیل‌زده فعلا از وضعیت بحران بهداشتی خارج نمی‌شوند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه از جمله مشکلات حوزه بهداشت و درمان این است که تعداد زیادی از روستاهای درگیر سیل از گذشته دور از وضعیت آب آشامیدنی سالم بی‌بهره بوده اند، گفت: برگشت تاسیسات آبی "آهودشت" و "زبیدات" به حالت عادی عزم ملی را می‌طلبد.

سیل خوزستان

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر شاپور مسعودی‌فر در جلسه کارگروه بهداشت ستاد بحران خوزستان که امروز (۹ اردیبهشت‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی دزفول به عنوان یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی خوزستان سه شهرستان دزفول، شوش و گتوند را تحت پوشش قرار می‌دهد. 

وی با اشاره به وقوع سیل در خوزستان تصریح کرد: در طول بحران، وضعیت به گونه‌ای بود که ۵۴ روستای حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول با جمعیت بیش از ۲۷ هزار نفر تخلیه شدند. همچنین هفت خانه بهداشت تحت تأثیر سیلاب قرار گرفتند. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: در این شرایط ۲۶ کمپ محل اسکان موقت در دو شهرستان دزفول و شوش برپا شد که کمپ‌های شهرستان دزفول در مدت سه روز برچیده شد و کمپ‌های باقی‌مانده در شهرستان شوش بودند. بیش از ۵۳۰۰ نفر در این ۲۶ کمپ مستقر شدند. 

مسعودی‌فر با بیان اینکه شهرستان شوش به شدت تحت تأثیر سیلاب بود، تصریح کرد: تیم‌های سلامت ثابت و سیار در محل‌های اسکان سیل‌زدگان مستقر شدند تا اقدامات مورد نیاز را انجام دهند و تا هفتم اردیبهشت ماه حدود ۸۸۱۳ ویزیت پزشک در محل‌های اسکان انجام شد. 

 وی با اشاره به مشکلاتی که در شهرستان‌های حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول وجود داشت، افزود: بحث اسهال حاد آبکی و مشکلات از حیث مراقبت‌های سندرمیک وجود داشت که به خوبی کنترل شد. در زمینه سرخک و فلج اطفال نیز اقدامات لازم انجام شد. 

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: همچنین عملیات سم‌پاشی و توزیع اسپری دافعه حشرات در کمپ‌ها برخی از اقدامات انجام شده هستند. 

 مسعودی‌فر عنوان کرد: در پی این سیلاب شبکه آبرسانی ۴۸ روستا تخریب شده بود که اکنون شبکه آبرسانی ۳۸ روستا از این تعداد برقرار شده است اما این موضوع به معنی این نیست که آبی که در لوله‌ها جاری است، آب سالمی است. اکنون یکی از بزرگترین مشکلات در این زمینه است. 

 وی تصریح کرد: کلرسنجی‌ها مرتب انجام و کدورت آب بررسی می‌شود. از مواد غذایی نیز نمونه‌برداری می‌شود. در بحث بهداشت روان نیز مخصوصا مادران و کودکان فعالیت‌های زیادی توسط روان‌شناسان انجام شد و جلسه بازی درمانی برای کودکان و جلسات کنترل خشم برای بزرگسالان برگزار شد. 

 وی افزود: از ۲۶ محل اسکان موقت در شهرستان شوش تنها یک کمپ مربوط به روستای “مگران ۳” منطقه خسرج شوش باقی مانده که وضعیت آن نسبت به دیگر محلها که امکاناتی از جمله سرویس های بهداشتی، حمام و ساختمان داشتند زیاد مناسب نیست و چادری است و با فرا رسیدن فصل گرما به کانکس تغیر وضعیت خواهد داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: با وجود اینکه آب در روستای مگران سه پایین آمده اما چون خانه ها حدود سه هفته زیر آب بودند وضعیت به گونه ای شده که کف خانه ها نشست کرده و دیواره ها و سقف ها ایمن نیستند و در نتیجه  امکان برگشت مردم میسر نشده است. ظاهرا قرار شده روستای آنها در محلی که کمپ برپاست یعنی در فاصله ۸۰۰ متری روستا در ارتفاع بالا، ساخته شود. 

 مسعودی‌فر تصریح کرد: دامنه فعالیت همه کسانی که در این بحران درگیر بودند، به تدریج  کاهش می‌یابد اما تازه بحران اصلی برای بهداشت و درمان آغاز می‌شود و تا ماه‌های آینده به شدت درگیر این مساله هستیم. از جمله موارد و مشکلات حوزه بهداشت و درمان این است که تعداد زیادی از روستاهایی که درگیر سیل بودند، از گذشته دور از وضعیت آب آشامیدنی سالم بی‌بهره بودند و برگشت تاسیسات آبی “آهودشت” و “زبیدات” به حالت عادی عزم ملی را می‌طلبد. 

وی بیان کرد: تا زمانی که وضعیت آب، وضعیت کلر باقی‌مانده و کدورت آب آشامیدنی در روستاهای سیل‌زده به بیش از ۸۰ درصد نرسد، موقعیت بحران داریم و از حیث بهداشتی این روستاها را از حالت بحران‌ خارج نخواهیم کرد. 

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات این است که برخی از مصوبات شورای تأمین و مدیریت بحران مانند سم پاشی از حیث بهداشتی مشکل‌ساز است. اکنون شهرستان‌ها به شدت تحت فشار سم پاشی هستند که باید شورای تامین و ستاد بحران شهرستان‌ها چنین مصوباتی را با نظر مراکز بهداشت داشته باشند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آموزش مجازی

رتبه اول آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی اهواز میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, دکتر کاوه اسلامی اظهار کرد: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.