صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / “صفویه” دانشمندان سراسر دنیا را در اصفهان گرد هم آورد

رییس دانشگاه اصفهان:

“صفویه” دانشمندان سراسر دنیا را در اصفهان گرد هم آورد

رییس دانشگاه اصفهان گفت: یکی از اقدامات صفویه این بود که دانشمندان از سراسر دنیا را در اصفهان گرد هم آورد و امکانات لازم را برای گسترش علم در اصفهان برای آنها فراهم کرد. در واقع حکومت صفویه در آن دوران مبادله اساتید و دانشمندان را اجرایی کرد.

دکتر هوشنگ طالبی سرپرست دانشگاه اصفهان

به گزارش کسب و کار نیوز، هوشنگ طالبی امروز یکشنبه در همایش بین‌المللی مطالعات صفوی، اظهار کرد: آنچه مسلم است یکی از اهداف این کنفرانس پس از ارائه دستاوردها، طرح ایده‌های جدید است که تحقیقات پژوهشی موثرتر در نظر گرفته شود و همکاری مشترک بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: اصفهان به درستی برای چنین همایشی انتخاب شده است، زوایایی از صفویه هنوز در اصفهان ناشناخته است و این همایش‌ها می‌تواند زوایای پنهان آن حکومت را آشکار کند.

رییس دانشگاه اصفهان ادامه داد: حکومت صفویه پیچیدگی خاصی دارد، نیازمند سالیان طولانی تحقیق است. باید از دید علمی نیز به آن حکومت دقت کرد. زوایای علمی و هنری صفوی زاویه‌ای مهم و قابل توجه است که البته باید دانست که همه این زوایا دین را نیز در بر گرفته است.

طالبی تصریح کرد: صفوی خود را مایه گسترش مذهب شیعه می‌دانست، پس باید روی این موضوع تحقیق شود، همچنین روابط ایران و اروپا در آن دوره ناگهان گسترش می‌یابد و باید به زوایای این قضیه هم دقت کنیم که چرا این اتفاق رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات صفویه جمع کردن دانشمندان از سراسر دنیا بود و امکانات برای گسترش علم در اصفهان برای آنها فراهم شد، گفت: مبادله اساتید و دانشمندان را آن زمان حکومت صفویه اجرایی کرد. شاید مراکز علمی در اصفهان فرم و ظاهرش به شکل دانشگاه‌های امروزی نبود، ولی علم از اصفهان گسترش پیدا کرد و به علومی پرداخته شد که تا آن زمان جدی گرفته نشده بود.

رییس دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: نمی‌شود توسعه فلسفه علم در آن تاریخ و مطالعات و گسترش فلسفه صدرایی را در آن زمان نادیده گرفت؛ علومی که فقط جنبه تئوری و نظری نداشته، بلکه جنبه کاربردی پیدا کرد. برای مثال جنبه علمی را می‌توان در حمام شیخ بهایی به شکل کاربردی دید، ابنیه‌هایی که در آن دوران ساخته شده است، زوایایی پنهان و متعدد دارند.

تحقیقات تاریخ فرهنگی ایران از باستان تا معاصر در انستیتو ایران‌شناسی اتریش

کریستین، معاون انستیتوی ایران‌شناسی علوم اتریش نیز در همایش مطالعات صفوی گفت: از جمله پروژه‌های فعال پژوهشکده روابط ایران و اتریش در عصر صفوی، تاریخ ایران‌شناسی در اتریش و اروپای مرکزی، تاریخ بخارا و سفرنامه‌ها در قلمرو فارسی زبانان است.

معاون انستیتوی ایران شناسی علوم اتریش اظهار کرد: انستیتوی ایران‌شناسی یکی از ۲۵ مرکز علوم فرهنگ‌شناسی اتریش است که موضوعات تاریخی علمی و فرهنگی را در بر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ایران‌شناسی در اتریش قدمت طولانی دارد، افزود: در سال ۱۸۴۸ میلادی در دوره ناصرالدین شاه، “اکساور” رییس بخش ایران‌شناسی آکادمی علوم اتریش شد. ۱۲۰ سال بعد در سال ۱۹۶۹ میلادی ریاست کمیسیون ایران شناسی به “مایر هوفر” رسید. در آن سال نام‌های ایرانی در زبان ایرانی و غیر ایرانی بررسی شد.

معاون انستیتوی ایران‌شناسی علوم اتریش ادامه داد: در سال ۲۰۰۲ ریاست آکادمی علوم تصمیم به توسعه فعالیت علمی گروه ایران‌شناسی گرفت و این گروه را به پژوهشکده ارتقا داد و “فرایتمن” رییس آن دوره شد.

کریستین تصریح کرد: اساس علمی انستیتوی جدید تحقیقات تاریخ فرهنگی ایران از دوره باستان تا دوره معاصر است. برنامه علمی برای این پژوهشگاه مهم است، ۱۵ متخصص در رشته های تاریخ، زبان و ادبیات ایران در حال فعالیت هستند. تحقیقات ما کشورهایی را که هنوز فارسی زبان هستند مدنظر دارد.

عثمانی، سدی برای گسترش روابط میان اروپا و صفویه بود

علی اکبر کجباف، دبیر علمی همایش بین‌المللی مطالعات صفوی نیز اظهار کرد: این همایش با مشارکت انستیتوی ایران‌شناسی آکادمی علوم اتریش-وین و با توجه به اینکه رسالت دانشگاه اصفهان بر این است که بتواند الگوی تمدنی را معرفی کند، با وجود تنها قطب علمی صفوی‌شناسی در اصفهان برگزار شد.

وی افزود: روابط ایران و اروپا فراز و نشیب زیادی داشته است، نکته‌ای که در این روابط حائز اهمیت است تاثیرپذیری و تاثیرگذاری فرهنگ‌ها بر هم است. فرهنگ‌های مسلط اغلب نفوذ و تأثیرگذاری بیشتری در آن زمان داشته‌اند.

دبیر علمی همایش بین‌المللی مطالعات صفوی گفت: روابط ایران و اروپا در دولت صفوی بر اساس نیاز بوده است و هیچکدام بر یکدیگر تاثیر نگذاشته‌اند چراکه عثمانی سدی میان ایران و اروپا شده بود و نمی‌گذاشت تعاملات به صورت عظیم انجام شود.

کجباف تصریح کرد: تعاملات فرهنگی، هنری، نقاشی، نگارگری و قالیبافی و ترجمه آثار ایرانی در اروپا و استفاده از متخصصان اروپا و آموزش خصوصی شاهزادگان صفوی از جمله مهمترین اقدامات برای تعامل در آن دوران بوده است.

وی ادامه داد: سیاحان نیز که به اصفهان می‌آمدند، فرهنگ و هنر اصفهان را بالاتر یا در سطح اروپا توصیف می‌کنند و همین موضوع باعث شد تعداد بیش از ۷۰ تا ۸۰ سفرنامه در خصوص اصفهان نوشته شود که گام موثری برای تعامل فرهنگی عصر صفوی با اروپا شد و اروپاییان ایران را بیشتر شناختند.

دبیر علمی همایش بین‌المللی مطالعات صفوی در دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: ۱۹۰ مقاله به این همایش ارسال شد که ۷۵ مقاله پذیرفته شد. همچنین در این همایش ۱۱ فرد بین‌المللی نیز مقاله ارائه خواهند داد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.