صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / گلپایگان، رویشگاه گیاهان دارویی
گلپایگان، رویشگاه گیاهان دارویی

گلپایگان، رویشگاه گیاهان دارویی

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گلپایگان گفت: مناطق مَرغ، وانشان و قلعه جمال، غرقن و هرستانه دارای طرح بهره‌برداری مصوب کتیرا هستند، اما در چند سال اخیر اجازه برداشت نداده‌ایم چراکه به دلیل خشکسالی گیاه با تنش آبی مواجه بود.

گیاهان دارویی

مهدی رمدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در گلپایگان، اظهار کرد: رویشگاه گیاهان دارویی در شهرستان گلپایگان بیشتر در منطقه ” پشت کوه” است، چرا که شرایط آب و هوایی مناسب‌تری را دارا است، همچنین گیاهان دارویی نیاز آبی بیشتری نسبت به سایر گیاههان دارند.

وی ادامه داد: آویشن، بابونه، گل گاوزبان، چای کوهی، دم گاوی،کنگر و ریواس از گیاهان دارویی و خودرو شهرستان است. همچنین گیاه باریجه که هم مصرف صنعتی دارد و هم دارویی در روستای هنده و غرقن رشد می‌کند.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گلپایگان گفت: برداشت از گیاهان دارویی در سطح وسیع نیازمند مجوز و طرح بهره داری است، اما افراد می‌توانند در حد نیاز زمانی که گیاه به رشد کامل رسید در سطح محدود برداشت کنند. گونه اصلی و تیپ غالب شهرستان گیاه گَون است که برداشت از آن کاملاً ممنوع است و از آن به شدت محافظت می‌شود و اگر شاهد تخریب این گیاه باشیم به شدت برخورد می‌کنیم.

رمدان با بیان اینکه بهره‌برداری از مراتع در دوماهه اول هر سال ممنوع است، افزود: برای برداشت گیاه گون نیاز به طرح بهره‌برداری کتیرا است. به واسطه خشکسالی سال‌های اخیر تاکنون بهره‌برداری از این گیاه را واگذار نکردیم. مناطق مَرغ، وانشان و قلعه جمال، غرقن و هرستانه دارای طرح بهره‌برداری مصوب کتیرا هستند، اما در چند سال اخیر اجازه برداشت نداده‌ایم چرا که به دلیل خشکسالی گیاه با تنش آبی مواجه بود. گون یک گیاه چند ساله است و بارندگی در یک سال برای رشد آن ملاک قرار نمی‌گیرد،پس امسال هم با برداشت این گیاه مخالفت کردیم.

وی در خصوص دشت لاله‌های واژگون گلپایگان، خاطرنشان کرد: حفاظت از دشت لاله‌های واژگون گلپایگان به صورت مشارکتی با بخشداری و میراث فرهنگی انجام می‌شود. اگر تخلفی اعم از چیدن این گل‌ها توسط یگان‌های حفاظتی مشاهده شود و یا شاهد گزارش مردمی باشیم قطعاً برخورد می‌شود.یکی از پیشنهادهای ما همواره این بوده است که میراث فرهنگی برای این بخش طرح گردشگری را تهیه کند، ضمن اینکه تا مراحلی را هم پیش رفتند، اما موضوع رها شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.