صفحه اصلی / استان ها / همدان / استانی که چرم لباس‌های نظامی و خلبانی تولید می‌کند
استانی که چرم لباس‌های نظامی و خلبانی تولید می‌کند

استانی که چرم لباس‌های نظامی و خلبانی تولید می‌کند

چرم، یکی از جذاب‌ترین و پرسودترین صنایع و تجارت جهان به شمار می‌رود و استان همدان نیز یکی از پایلوت‌های تولید چرم در ایران به شمار می‌رود، اما چرم تولیدی آن خوراک برندهای معروف شده و خودش بهره‌ای از صنایع پایین دستی‌اش نمی‌برد.

کارگاه حکاکی روی چرم

امروزه کالای چرم یکی از خاص‌ترین و مدرن‌ترین کالاهایی است که برخی چرم شناسان حاضرند بهای زیادی برای استفاده از بپردازند.

تشخیص اصل و فرعی بودن مصنوعات چرمی مانند برخی کالاهای لوکس توسط هر شخص مبتدی امکان پذیر نبوده و امروزه متخصصان در این حوزه فقط توان تشخیص جنس و حدود قیمت آن را دارند این درحالی است که درصد طبیعی بودن آن قیمت محصول را نیز بالا برده و اگر محصولی با چرم اصل تولید شود به تبع بسیار گران‌تر و با کیفیت‌تر از چرم‌های مصنوعی است و این کالای با ارزش اگر شناسنامه دار باشد، قطعاً مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد.

تولید چرم با ۲ فرآیند سنتی و صنعتی همراه خواهد بود که استان همدان در تولید چرم سنتی و مرغوب‌ترین آن یعنی چرم گاوی دارای صبغه تاریخی بالایی است.

هزار واحد تولیدی چرم در همدان فعالیت می‌کنند

رئیس اتحادیه کیف و کفش چرم با اشاره به فعالیت هزار واحد کیف و کفش چرم در همدان خاطرنشان کرد: در استان همدان یک شهرک صنفی مشخص و خوشه‌ای برای تولید چرم نداریم و تولید کنندگان به صورت گسترده در شهر فعالیت می‌کنند.

گازرانی تصریح کرد: محله‌های دیزج، حصار، بازار اکباتان و سرای گلشن تعدادی کارگاه و تولیدی مشغول به فعالیت هستند که مرکز چرم همدان به “موتابخانه” شهرت یافته و هنوز هم به قوت خود پابرجاست.

وی از تعطیلی چندین واحد تولیدی کوچک در همدان خبر داد و گفت: در سال “رونق تولید” چشم امید تولیدکنندگان چرم در استان به حمایت مسئولان و استقبال مردم در بازار است.

۴۰ درصد چرم همدان از دیگر استان‌ها وارد می‌شود

رئیس اتحادیه کیف و کفش چرم در همدان، یکی از بهترین و مرغوب ترین چرم جهان را چرم همدان خواند و افزود: در کارگاه‌های تولیدی چرم همدان بیشتر از پوست گوسفند بخش مهربان استان همدان استفاده شده و این پوست از نظر مرغوبیت در دنیا بی نظیر است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: همدان به عنوان منبع تغذیه برندهای مشهور و نام آورد در کشور توانسته قسمتی از چرم گوسفندی خود را به استان‌های دیگر صادر کرده و در بخش‌های دیگر به میزان ۴۰ درصد چرم آماده را وارد نماید.

گازرانی، دولت آباد تهران، ورامین و تبریز را استان‌های صادر کننده چرم به همدان خواند و گفت: مراودات چرم بین همدان و این استان‌ها باعث شده تا محبوبیت چرم همدان رفته رفته جای خود را به برندهایی دهد که توان حضور در بازار را دارند.

سرمایه گذاران در حوزه چرم را دریابیم

مدیرعامل یک کارخانه چرم در همدان نیز از فعالیت ۵ دهه خود در این حوزه خبر داد و گفت: بیش از ۴۰ سال است که پوست همدان در کارخانه‌های استان فراوری شده و برای تولید محصولات چرمی به سایر استان‌ها صادر می‌شود و خود همدانی‌ها چیزی از آن را نمی‌بینند.

ساسان شهباز با اشاره به علاقه خود و پیگیری‌های مستمر در این حوزه تصریح کرد: بسیار طالب آن هستیم که بتوانیم با جذب سرمایه گذار، چرم تولید شده را به محصولات همچون البسه نظامی، کفش و غیره مبدل کرده و همدان را صاحب نام محصولات چرمی کنیم اما چرم را برای تولید لباس نیروی انتظامی و خلبان‌ها در اختیار شهرهای دیگر قرار می‌دهیم.

وی عدم استقبال از نظر فرهنگی در این حوزه را عامل مهم خروج چرم از همدان برشمرد و گفت: کارخانه ۱۲ کارگاه تولیدی داشته که امروز همه آنها به صورت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده و فقط یک کارخانه مستمر فعالیت خود را ادامه داده است.

وی از استقبال سرمایه گذاران مختلف در حوزه تولیدات محصولات چرمی در استان همدان خبر داد و عنوان کرد: تا کنون افراد مختلفی از داخل و خارج ایران اعلام آمادگی گرده اما در همدان برای جذب آنها اقدام نشده است.

موتابخانه محله‌ای که در بازار چرم دستخوش تغییرات قرار نگرفته است

یکی از قدیمی ترین تولیدکنندگان و توزیع کنندگان مصنوعات چرم در بازار “موتابخانه”، استحکام و مرغوبیت پوست همدان را زبانزد کل دنیا خواند و گفت: قدیمی ترین و مرغوب ترین کارخانه شبرو سازی در همدان تأسیس شده و همدان قدمت تولید چرم را از آن خود کرد است.

جواد کریمی از فعالیت کارخانه بزرگ چرم در منطقه مدرس در سال‌های بسیار دور در همدان خبر داد و گفت: زمانی که این کارخانه در ابتدای راه روستای حیدره و همان موزه تاریخ طبیعی کنونی تأسیس شد به جرأت می‌توان گفت، در ایران هیچ گونه کارخانه چرم‌سازی با این وسعت فعالیت نمی‌کرد.

وی، علت نامگذاری این منطقه به محله چرم‌سازی را وجود بزرگترین کارخانه تولید چرم دانست و افزود: به دلیل عدم پیگیری‌ها و تقاضای تولیدکنندگان و مسئولان این واحد پس از آتش‌سوزی، کاملاً تعطیل شد و امروز به موزه تاریخ طبیعی تبدیل شده و محله چرم‌سازی همدان دیگر رنگ و بویی از چرم ندارد.

وی از فرآیند بسیار دشوار تولید چرم سخن گفت و عنوان کرد: استان همدان دارای پوست‌های بسیار مرغوب در کشور بوده اما این فرآیند چرم است که به آن بها و ارزش می‌بخشد.

کریمی افزود: سختی و صبر تولید چرم در زمانی خود را نمایان می‌کند که هیچ گونه استقبالی از تولیدات چرمی نشده و همه هم صنفی‌ها با رکود بازار و عدم حمایت مسئولان رو به رو می‌شوند.

وی، بزرگترین ضربه به بازار چرم را تعطیلی کارگاه‌ها و تغییر شغل هم صنفی‌های خود دانست و افزود: ضخامت چرم همدان را به گونه‌ای است که فقط مناسب کیف و کفش بوده و به دلیل استفاده از رنگ دستی در آن در تهیه لباس نمی‌توان از آن استفاده کرد.

کریمی، تولید چرم شبرو را به صرفه‌تر از سایر چرم‌ها برشمرد و عنوان کرد: چرم شبرو به دلیل استفاده از اسید و تولید با دستگاه‌های تمام اتوماتیک با استقبال بیشتری مواجه است.

گزارش از: هانیه امیرکهریزی، خبرنگار ایسنا منطقه همدان

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مجوز ساخت شهرک صنعتی

صدور مجوز ساخت شهرک صنعتی درگزین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علی‌اصغر ناظری‌پور دوشنبه ۱۵ اردیبهشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.