صفحه اصلی / استان ها / خوزستان / از ظرفیت‌های مختلف برای بازسازی مناطق سیل‌زده استفاده شود
از ظرفیت‌های مختلف برای بازسازی مناطق سیل‌زده استفاده شود

استاندار خوزستان:

از ظرفیت‌های مختلف برای بازسازی مناطق سیل‌زده استفاده شود

استاندار خوزستان با اشاره به درگیر بودن تعداد محدودی از شهرستان‌ها با سیلاب و ورود به مرحله پس از سیل، گفت: باید از ظرفیت‌های مختلف خوزستان جهت بازسازی مناطق سیل‌زده استفاده شود.

استاندار خوزستان

به گزارش کسب و کار نیوز، غلامرضا شریعتی در جلسه قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده که امروز (هفتم اردیبهشت‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با تشکر از همکاری و اقدامات انجام شده در خصوص مدیریت سیل اخیر اظهار کرد: هنوز در جنوب خوزستان درگیر سیل هستیم و سیل گریبان‌گیر آبادان، خرمشهر و شادگان است اما به تدریج در حال وارد شدن به دوران پس از سیل هستیم.

استاندار خوزستان ادامه داد: با توجه به کاهش دبی رودخانه‌های کارون و دز ظرف یک هفته آینده، این سه شهرستان درگیر سیلاب نیز از این مرحله خارج می‌شوند و در کل استان خوزستان شرایط عادی خواهیم داشت.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه بازسازی سیل، افزود: قرارگاه بازسازی سیل اخیر در سطح کشور تشکیل و فرماندهی آن به وزیر کشور داده شده و مقرر شده است متناظر آن، قرارگاه استانی تشکیل شود. معتقد هستم قرارگاه متناظر استانی باید مطابق با ظرفیت‌های مختلف هر استان باشد تا متناسب با ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی شود.

استاندار خوزستان گفت: در نخستین جلسه این قرارگاه باید پیشنهادات مطرح شوند و در صورت نیاز اصلاحات انجام می‌شود تا از همه ظرفیت‌های خوزستان برای بهبود و پیشرفت اوضاع استفاده شود. تشکیلات این قرارگاه با محوریت وزارت کشور بسته شده است. باید به گونه‌ای تلاش شود که در خوزستان از همه ظرفیت‌ها، اقدامات و منابع استفاده شود. همچنین کمیته‌های این قرارگاه باید تشکیل شوند.

شریعتی با اشاره به وارد شدن آسیب به مزارع کشاورزی در مناطق سیل‌زده، گفت: تمام تلاش باید جهت آماده کردن زمین‌ها برای کشت تابستانه انجام شود. همچنین با توجه به میزان بارندگی امسال در میزان کشت تابستانه و الگوی کشت محدودیتی وجود ندارد. البته با توجه به باتلاقی بودن برخی زمین‌ها، تنها کشت شلتوک در این زمین‌ها امکان‌پذیر است.

استاندار خوزستان گفت: مقرر شده است سطح سدها به صورت نرمال تخمین زده شود؛ به طور مثال اگر ظرفیت سد کرخه ۵.۲ میلیارد مترمکعب است پس از گذشت سیلاب اردیبهشت‌ماه آب ذخیره شده در سد کرخه به میزان ۵.۸ میلیارد مترمکعب باشد تا حجم بیشتری از زمین‌ها زیر کشت برود و بر این اساس رهاسازی از سدها انجام شود.

شریعتی با تاکید بر لزوم بسیج همه امکانات جهت خارج کردن آب از زمین‌های کشاورزی، بیان کرد: امکانات جهت خارج کردن هر چه سریع‌تر آب از زمین‌های کشاورزی باید تجمیع شوند تا کشاورزان به کشت تابستانه برسند و در صورت نیاز به مداخله، در این زمینه اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه باید شرایط به سمت کار و امید پیش برود، گفت: برخی کشاورزان احساس ناامیدی و یأس دارند زیرا همه چیز را از دست داده اند اما دولت و نظام در کنار آنها است؛ زمانی که شرایط کار برای کشاورزان مهیا می‌شود امیدواری نیز افزایش می‌یابد. اهمیت این اقدامات از مدیریت بخش حاد سیل کمتر نیست. این اقدامات به تبعات اجتماعی و روانی پس از مساله بسیار کمک می‌کند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه مسائل اجتماعی و روانی پس از حوادث مهم‌تر از این حوادث است، تصریح کرد: برگشت به حالت عادی زندگی مساله مهمی است که باید در دستور کار قرار بگیرد. سازمان بهزیستی و امور روستایی باید تیم‌هایی در این زمینه تشکیل دهند و اقدمات مورد نیاز در مناطق سیل‌زده انجام شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: برآورد خسارات سیل اخیر باید منطقی باشد زیرا اگر این برآورد صحیح نباشد به صحبت‌های ما توجه نمی‌شود. همه اذعان دارند که بیشترین خسارت مالی در خوزستان بوده است اما باید خسارات متعادل و کارشناسی برآورد شود.

وی تصریح کرد: اداره بنیاد مسکن جهت برآورد خسارات سیل اخیر کار را آغاز کرده است و اعتباراتی جهت پرداخت به حساب واریز شده است که باید هر چه سریع‌تر نسبت به پرداخت خسارات اقدام شود. برخی از مردم می‌توانند به منازل خود برگردند اما به دلیل اینکه به ما اطمینان ندارند تصور می‌کنند با برگشت به منازل خسارت آنها را پرداخت نمی‌کنیم و همه مسائل را به جان می‌خرند و در محل‌های اسکان می‌ماند که باید به آنها توصیه شود در صورت امکان به منازل خود برگردند و جای نگرانی در خصوص پرداخت خسارت آنها نیست.

وی با اشاره به اقداما انجام شده در سیل اخیر، گفت: با وجود اینکه در شرایط پس از سیل بروز بیماری‌های واگیر طبیعت سیل است اما تاکنون بیماری واگیری در خوزستان نداشته ایم که نشان از اقدامات انجام شده دارد. همچنین سرمایه اجتماعی خوبی در این سیل شکل گرفته است که باید پاس داشته شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، در ادامه علی‌حسین حسین‌زاده معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با تشکر از سایر ادارات، ارگان‌ها، نیروها و مردم جهت ایجاد همدلی و انسجام برای پشت سر گذاشتن بحران و مدیریت و کنترل سیل اخیر اظهار کرد: همه نیروها به صورت شبانه‌روزی جهت مدیریت و کنترل سیل کار کردند؛ مدیریت بحران بدون همدلی و فداکاری امکان‌پذیر نبود و سیل می‌توانست خسارات بیشتری بر جای بگذارد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در خصوص قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده گفت: مسئولیت این قرارگاه به وزیر کشور واگذار شده است که با تشکیلات مشخص به استان‌های سیل‌زده ابلاغ شده است. نخستین جلسه این قرارگاه امروز جهت ارائه نظرات و پیشنهادات برگزار شده است تا کمیته‌ها و اعضای آن فعال شوند و کار بازسازی انجام شود.

حسین‌زاده تصریح کرد: کار بازسازی در سطح کشور و سطوح استانی و شهرستانی نیاز به پیگیری دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آموزش مجازی

رتبه اول آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی اهواز میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, دکتر کاوه اسلامی اظهار کرد: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.