صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / ماماها به عنوان افراد چند وجهی در نظام سلامت حضور داشته باشند

وزیر بهداشت:

ماماها به عنوان افراد چند وجهی در نظام سلامت حضور داشته باشند

وزیر بهداشت با بیان اینکه ماماها نیازمند مهارت‌های جدید هستند و باید پایه مامایی را در ارائه دیگر خدمت‌ها تقویت کنیم، گفت: انتظار من از جامعه مامایی کشور این است که در رفع دغدغه مقام معظم رهبری در رابطه با رشد جمعیتی کشور تلاش کنند، این یک دغدغه به جا بوده و اگر ما به عنوان کادرفنی از این شرایط موجود مراقبت کافی نکنیم، در آینده شرمسار خواهیم بود.

دکتر نمکی وزیر بهداشت

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر سعید نمکی در مراسم روز جهانی ماما ضمن تبریک این روز به جامعه مامایی، گفت: در سال‌های پس از انقلاب خدمات زیادی به اقشار مختلف در نظام سلامت ارایه شد که یکی از اصلی‌ترین ارکان نظام ارایه خدمت ماماها بودند. ماماها نقش زیادی در تحقق دستاوردهایی از جمله کاهش میزان کاهش مرگ و میر زنان، حذف کزاز نوزادان، ترویج تغذیه با شیر مادر و کاهش آسیب‌های ناشی از کم توجهی به تغذیه و واکسیناسیون ایفا کردند.

وی با بیان اینکه بنده ۹ بار به مناطق سیل‌زده سفر کردم و همکاران ما در این مناطق صحنه‌هایی را  ایجاد کردند که دوست داشتم دست تک تک آنها را ببوسم، افزود: برای کشوری که در اوج تحریم‌ها و گرفتاری‌ها و فشار منابع مالی است، در این شرایط به ۲۵ استان خدمات درمانی ارایه شد که افتخار آمیز است.

نمکی ادامه داد: از طرفی یکی از افتخارات کشور آموزش آکادمیک مامایی است. در اردیبهشت ماه سال ۹۳ همکاران ما ترغیب به زایمان طبیعی را به عنوان سیاستی در مسیر خود قرار دادند که در کاهش سزارین و ترویج زایمان طبیعی توفیقات قابل توجهی را به دست آوردیم، اما باید در خصوص علل عدم توفیق این موضوع در برخی مناطق بررسی‌هایی داشته باشیم.

لزوم بازنگری در آموزش‌های مامایی

نمکی تاکید کرد: آنچه که به عنوان وزیر و کارشناس حوزه سلامت، از ماماها انتظار دارم این است که در دانشگاه‌های مامایی در مجموعه آموزش‌ها بازنگری صورت گیرد؛ ما تمایل داریم ماماها به عنوان رکن اصلی و قابل اعتماد نظام سلامت مهارت‌ها و قابلیت‌هایی فراتر از بحث ارائه خدمت داشته باشند. ما تمایل داریم ماماها به عنوان افراد چند وجهی در نظام سلامت حضور داشته باشند.

پایه مامایی در ارایه دیگر خدمت‌ها تقویت شود

ماماها در مبحث رشد جمعیت کشور تلاش کنند

وی افزود: ماماها نیازمند مهارت‌های جدید هستند و باید پایه مامایی را در ارائه دیگر خدمت‌ها تقویت کنیم. انتظار من از جامعه مامایی کشور این است که در رفع دغدغه مقام معظم رهبری در رابطه با رشد جمعیتی کشور تلاش کنند، این یک دغدغه به جا بوده و اگر ما به عنوان کادرفنی از این شرایط موجود مراقبت کافی نکنیم در آینده شرمسار خواهیم بود.

نمکی اظهار کرد: اولین کاری که ماماها می‌توانند انجام دهند این است که با مراقبت‌های درست قبل از زایمان، نگذارند امید مادری به آوردن فرزندی که در شکم دارد ناامید شود و با مراقبت مستمر و هوشیارانه جان مادر و جنین را مراقبت کنند.

وی افزود: یکی از راهکارها این است که جان مادر و کودک به خطر نیفتد. اواخر سال گذشته به من اعلام شد که مادر بارداری در یکی از روستاهای چابهار نیازمند کمک است. بالگرد ما اعزام شد، اما بر اثر حادثه‌ای پنج نفر از عزیزان ما که در بالگرد بودند، شهید شدند. ما باز دستور دادیم دومین بالگرد به منطقه اعزام شود و مادر نجات یافت.

نمکی گفت: نجات دادن جان انسان‌ها برای ما مهم است. وقتی لباس سفید را پوشیدیم باید بدانیم این همان لباس احرام ما است تا مانند پروانه به دور افراد نیازمند و بیمار بگردیم. اولین گام این است که ماماها به ما کمک کنند تا طرح ملی مراقبت‌های درست قبل از زایمان، حین زایمان و پس از زایمان نوزادان انجام شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ماماها باید افرادی که ازدواج کرده و یا دارای یک فرزند هستند را به فرزندآوری ترغیب کنند. در عین حال ما نباید به دنبال افزایش جمعیت به گونه‌ای برویم که افرادی که در حاشیه شهرها بدون تسهیلات زندگی می‌کنند، فرزندانی را به دنیا بیاورند و جان مادر و جنین به خطر بیفتد و کودک در شرایطی که از لحاظ اجتماعی و اقتصادی مناسب نیست، رشد کنند.

تلاش در جهت گسترش مراکز درمان ناباروری

وی افزود: باید بدانیم اگر آهنگ رشد زیرساخت‌های کشور متناسب با آهنگ رشد جمعیت نباشد، رشد جمعیت به ضد ارزش تبدیل خواهد شد. در این زمینه تمام بخش‌ها به توسعه زیرساخت‌ها اعم از آموزش، درمان، اقتصاد سلامت و اشتغال به یکدیگر کمک کنند؛ چراکه اگر آهنگ رشد جمعیت تندتر از آهنگ رشد توسعه باشد، این راهکار به سرانجام نخواهد رسید.

وزیر بهداشت گفت: زیرساخت‌های متناسب با رشد جمعیت باید فراهم شود و ما تلاش می‌کنیم مراکز درمان ناباروری را گسترش دهیم‌.

بازنگری در توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت

وی با بیان اینکه ماماها به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام سلامت هستند، گفت: تردیدی نداریم که این افراد نقش مهمی در نظام سلامت دارند و در بهبود شاخص‌ها می توانند کمک زیادی به نظام سلامت کنند و ما تلاش می‌کنیم در توسعه زیرساخت های نظام سلامت بازنگری می‌کنیم.

نمکی افزود: امروز فارغ‌التحصیلان زیادی در رشته مامایی داریم که باید جایگاه ویژه و جدید برای خدمت آنها پیدا کنیم تا  در کشور فارغ التحصیل مامای بیکار نداشته باشیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.