صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / رونق بازار سرمایه با حضور فین تک ها
رونق بازار سرمایه با حضور فین تک ها

"کسب و کار" از فین استارز پلاس 2019 گزارش می دهد

رونق بازار سرمایه با حضور فین تک ها

فین استارز، مجموعه رویدادهای تخصصی و فرآیندهای متنوع مربوط به استارت‌آپ‌های فعال در حوزه تکنولوژی مالی (فین تک) ایران است. در این برنامه دائمی صاحبان ایده، نوآوران، استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، فرشتگان سرمایه‌گذار و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه مجالی برای شبکه‌سازی، دیالوگ سازنده‌، معرفی ایده‌ها و فرصت‌آفرینی در فضایی تعاملی پیدا می‌کنند.

شایلی قرائی

امسال نیز این رویداد درحاشیه نمایشگاه بانک، بیمه و بورس برگزار شد و استارت آپ ها و فین تک های بسیاری در آن حضور پیدا کردند. به عبارتی فین‌استارز پلاس یکی از مجموعه رویدادهای تخصصی فین‌استارز است که دوم تا پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ با هدف شناسایی و معرفی نوآوری‌‌ها در حوزه ‏فناوری‌های مالی میزبان فعالان حوزه نوآوری و کارآفرینی، استارت‌آپ‌های فین‌تک، شتاب‌دهنده‌ها، ارکان بازار مالی و علاقه‌مندان بود. سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران در حوزه‌های بلاک‌چین، ارزهای دیجیتال، حقوقی، معاملات الگوریتمی، ATO، STO، Regtech، Insuretech، Shariatech، Payment، Accounting ، Financial literacy، Financial advisor، Robo-advisor، Cybersecurity، Auditing و Fund administration در فین‌استارز پلاس حضور داشتند. در همین زمینه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار حضور تکنولوژی‌های نوین، استارت‌آ‌پ‌ها و فعالان حوزه فین‌تک در بازار سرمایه را منجر به یک برد دوگانه برای این بازار توصیف کرد. شاپور محمدی گفت: بازار سرمایه از ورود تکنولوژی‌های نوین فرصت‌های جدیدی کسب می‌کند؛ این امر موجب می‌شود تا موقعیت‌های ویژه و ممتازی برای بازدهی و کسب سود برای فعالان این بازار رقم بخورد و در عین حال شرکت‌هایی که در حوزه تکنولوژی نیازمند استفاده از دستاوردها و نوآوری‌ها هستند، بتوانند از این فرصت‌ها بهره ببرند.

به گفته وی حضور تکنولوژی‌ها‌ی مالی، فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها در این بازار برای ما یک برد دوگانه است. محمدی در خصوص میزان موفقیت‌ استارت‌آپ‌ها در بازار ایران و مقایسه آن با سایر کشورها، عنوان کرد: در روز افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه فاینکس با حضور وزیر اقتصاد به غرفه‌ای رفتیم که شرکت حاضر در آنجا توضیح داد از سرمایه کمتر از یک میلیارد تومان به سرمایه بیش از ۴۰ میلیارد تومانی رسیده‌است.

وی ادامه داد: به نظر من این دستاورد بزرگی است و اگر افراد بتوانند چنین ثروت‌آفرینی و خلق ارزشی داشته باشند توفیقات خوبی در زمینه تقویت اقتصاد دانش‌بنیان در کشور به دست می‌آید. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره سرعت رشد استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها در کشور، گفت: در مورد کارهایی که نوآورانه است و لزوما از کشورهای دیگر نیز تقلید نشده، باید بیشتر کار کنیم و وقت بگذاریم، یعنی کارهایی که کاملا ایرانی و در عین حال نوآورانه است؛ چراکه دنیا با شتاب بالایی در این زمینه جلو می‌رود و بازار سرمایه ما نیز نیاز دارد که جایگاه این شرکت‌ها در این بازار بیشتر باز شود. با توجه به اهمیت برگزاری این رویداد و نیاز اقتصاد ایران به فعالیت استارت آپ ها و فین تک ها گزارشی از این رویداد تهیه کرده ایم که ماحصل آن را در ذیل می خوانید.

حل مشکلات خطای انسانی و پرداخت در محل

سجاد شاهی، مدیر اجرایی پروژه زیبال

استارت آپ ها تعیین کننده سرنوشت اقتصادی هستند و اگر حمایت به معنای واقعی و مستمر وجود داشته باشند شاهد تحقق بهشت اقتصادی در کشور خواهیم بود. این مدل از کسب و کارها در تمام دنیا پیشرو شده اند و در ایران نیز چند سالی است که به این مهم پرداخته شده است. حمایت هایی در این زمینه انجام شده و همین رویدادها و تعامل تکنولوژی ها می تواند مسیر توسعه را هموارتر نماید. حضور در رویدادهای بین المللی می تواند زمینه ساز پیشرفت فین تک ها و استارت آپ ها باشد و زمان تحقق اقتصاد فناورانه را سرعت ببخشد. نظام بانکی ما نیازمند تحولی اساسی است که این تغییر و تحول لازمه پیشرفت و توسعه تعاملات داخلی و بین المللی است. فین تک ها دقیقا همین نقش را در نظام بانکی ایفا می کنند و تجربه کشورهای پیشرو نشان دهنده موفقیت آنهاست. اعتماد به این مدل از کسب و کارها آینده ای روشنی را برای نظام بانکی و اقتصاد ایران رقم خواهد زد.

فین استارز رویدادی است که می تواند به استارت آپ ها  فین تک ها در جذب سرمایه گذار کمک شایانی نماید. این مدل از کسب و کارها اگر خواهان جذب سرمایه گذار هستند اینجا محیطی مناسب و ایده آل برای تحقق این امر است. بنابراین اگر می خواهیم سرمایه‌گذار جذب کنیم، می‌توانیم از این رویدادها و نمایشگاه ها استفاده و بهره بگیریم. زیبال هم در فین‌استارز پلاس با چندین نفر ارتباطات خوبی برقرار کرده و امیدواریم در جلسات آتی بتوانیم با آن‌ها به توافق برسیم. پروژه زیبال با هدف کمک و حمایت از نظام بانکی و اقتصاد کشور کار خود را از سال ۹۶ آغاز کرده و اکنون به نقطه‌ای رسیده که مشتری دارد و توانسته در این مدت به خوبی توسعه پیدا کند. زیبال کار خود را در ابتدا با بهینه‌سازی کارت‌خوان‌ها و جلوگیری از خطای انسانی و مشکلات پرداخت در محل آغاز کرد و سپس وارد فضای آنلاین شد و درگاه پرداخت آنلاین را ایجاد کرد که در حال حاضر مشتری های زیادی دارد و تبدیل به شرکت دانش‌بنیان شده است.

دستیابی به زبان مشترک بین سرمایه گذار و استارت آپ

یاسر شریعت، مدیر سرمایه گذاری هلدینگ فدک

در این رویدادها فرصت های زیادی برای استارت آپ ها و کسب و کارهای فعال در حوطه بانکی بوجود می آید تا سرمایه گذار مرتبط با فعالیت خود را پیدا کنند. هلدینگ های سرمایه گذاری زیادی در فین استارز پلاس ۲۰۱۹ شرکت کرده اند که زمینه فعالیت شان مرتبط با فین تک هاست. این رویدادها می توانند زمینه بازدید حضوری از محصولات وخدمات شرکت های فین تک را برای سرمایه گذاران فراهم کنند و این حرکت تاثیر بسیار بهتری برای تعامل طرفین خواهد داشت. با حضور در این رویدادها سرمایه گذار و شرکت های فعال فین تک می توانند با مذاکرات به یک زبان مشترک، که نیاز اساسی استارتاپ ها و شرکت‌های بزرگ برای تعامل با یکدیگر است برسند.

به عنوان نمونه ما در هلدینگ فدک به دنبال استراتژی راه اندازی استارت آپ ها هستیم که با بازدید از این مدل رویدادها می توانیم کسب و کار مورد نظر خود را پیدا کنیم. به طور کلی هدف مجموعه از ایجاد این شرکت‌ها در کنار یکدیگر تامین نیاز آن‌ها توسط یکدیگر بوده است. اخیرا هم شرکتی به مجموعه اضافه شده است که به مسافران خدمات گردشگری ریلی ارائه می‌دهد. در کنار این شرکت‌ها که در حال فعالیت هستند، ایده های دیگری هم در حال پیگیری است. در این رویداد هم تعدادی از استارتاپ ها، بخصوص استارتاپ های حوزه‌ فناوری اطلاعات توسط هلدینگ بررسی شده‌اند و برای همکاری در دستور کار قرار دارند.

مذاکرات مثبت استارت‌آپ‌ها با مشتریان و سرمایه‌گذاران

علیرضا موحد نیا، مدیر امور مشتریان بیدبرگ

فین استارز پلی میان کسب و کار و استارت آپ های مشابه برای تبادل اطلاعات و تکنولوژی های مورد استفاده است. هم چنین استارت آپ و سرمایه گذار می توانند برای مذاکره و رسیدن به نقاط مشترک در همان فضایی که مرتبط با کار و فعالیت شان است به بحث و گفتگو بنشینند. در این رویدادها درصد تعامل و همکاری ها بسیار بالاتر می رود از این رو برگزاری این رویدادها به صورت مستمر و تخصصی بسیار لازم است. به عبارتی مذاکراتی که مابین استارت آپ ها و سرمایه گذاران و مشتریان باید صروت بگیرد در چنین فضاسس نتایج مثبت بیشتری خواهد داشت. بیدبرگ دو سال پیش هم در این رویداد شرکت داشت و اقدانات مثبت بسیاری توانستیم انجام دهیم.

استارت آپ بیدبرگ مشاوری در حوزه بیمه، مالیات و امور حقوقی است که مشتریان می توانند در تمام حوزه های بیمه ای مانند بیمه تامین اجتماعی، بیمه نیروهای مسلح، بیمه عمر، دیه و دریافت خسارت از شرکت های بیمه، قانون کار، مالیات و امور حقوقی و کیفری مشاوره دریافت کنند. شرکت ارتباط گستر بیدبرگ از آبان سال ۱۳۹۳ شروع به کار کرده و بر طبق رتبه بندی سایت معتبر Alexa، اکنون جزو ۴۰۰ سایت پربازدید ایران می باشد و هم اکنون در مرکز توسعه نوآوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر مستقر می باشد. مزیت استارت آپ ما این است که مذاکرات و گفت و گو ها در یک فضای صمیمی و دوستانه در مرکز رشد، شتابدهنده، پارک علم و فناوری، اتحادیه صنفی، انجمن های صنفی و دیگر سازمان ها برگزار می شود. نحوه برگزاری گپ و گفت به گونه ای است تا حاضرین بتوانند نسبت به یادگیری در مورد مباحث بیمه، مالیات و امور حقوقی به نحوه ای تعاملی بپردازند و در مورد راهکارهای مربوط به موضوع مورد علاقه خود در حوزه بیمه، مالیات و امور حقوقی گفت و گو کنند.

نقش تاثیرگذار پلتفرم های تامین مالی جمعی

علی عمیدی، مدیرعامل سامانه تامین مالی کارن‌کراد

فین استارز پلاس جنبه های مثبت زیادی برای شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان از آن دارد. شرکت کنندگان در این رویداد زمینه ای را فراهم کرده اند تا با مشتریان خود بتوانند رو در رو مذاکره داشته باشند و از امتیازات محصولات و خدمات خود بگویند. هم چنین بادیدکنندگان نیز با توجه به اینکه این رویداد رویدادی تخصصی است می توانند از نزدیک با فناوری ها و تکنولوژی های جدید استارت آپ ها و فین تک ها بازدید داشته باشند و شرکت موردنظر خود را برای خدمات دهی انتخاب کنند.

در این رویداد ما به معرفی قابلیت جدیدی پرداختیم که در رابطه با تامین مالی جمعی است. کراندفاندینگ (Crowdfunding) نام تخصصی آن است که می تواند برای گروهی از استارت آپ ها مفید واقع شود. به عبارت بهتر یکی از ابتکارهای قابل‌توجه در زمینه تامین مالی شرکت‌های کسب و کارهای کارآفرین، استفاده از پلتفرم های تامین مالی جمعی است. تاثیرات کراندفاندینگ و موضوع تامین مالی جمعی بر اکوسیستم استارتاپ ها بسیار زیاد است و امروز دنیا به سمت استفاده از آن تمایل بیشتری دارد. با توجه به اینکه این موضوع بحث جدید و در عین حال مهمی است، باید بررسی شود کراندفاندینگ و این پلتفرم‌ها چه کمکی به اکوسیستم و محیط کسب و کار فین‌تک‌ها می‌کنند. امروز کراندفاندینگ تجربه‌ای موفق در دنیاست و به طور بسیارخلاصه به فرآیند جذب سرمایه به طور جمعی و از سرمایه‌های خرد برای استارتاپ‌هایی که نیاز به سرمایه دارند ارتباط پیدا می کند. در این رویداد تا اندازه زیادی توانستیم این قابلیت را معرفی کنیم اما برای استفاده از آن و استقبال شرکت ها اطلاع رسانی زیادی لازم است. لازم به ذکر است که عملیاتی‌شدن این قابلیت در بستر بازار سرمایه نقش پررنگی در تجهیز منابع برای ایده‌ها، نوآوری‌ها، کسب‌و‌کارهای نوپا و استارتاپ‌ها دارد.

همچنین مطالعه کنید:

شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند/ فرصت خطا نداریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.