صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / مشکلات اساسی قوه قضائیه مرتفع شود/ با پرداخت قسط اول مهریه، زوجه باید تمکین کند
مشکلات اساسی قوه قضائیه مرتفع شود/ با پرداخت قسط اول مهریه، زوجه باید تمکین کند

مکارم شیرازی در دیدار با رئیس قوه قضائیه:

مشکلات اساسی قوه قضائیه مرتفع شود/ با پرداخت قسط اول مهریه، زوجه باید تمکین کند

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید، با بیان اینکه دستگاه قضا آبروی نظام است، بر لزوم تشکیل کارگروه‌هایی برای آسیب شناسی و اقدام لازم جهت رفع مشکلات اساسی قوه قضائیه تاکید کرد.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار آیت الله رئیسی با تبریک انتصاب وی به عنوان رئیس قوه قضائیه، برای وی در این مسئولیت حساس، مهم و خطیر آرزوی توفیق کرد.

وی افزود: امیدواریم در دوره مدیریت حضرتعالی تحول همه جانبه ای در دستگاه قضا صورت می‌گیرد چراکه شما مرد تحول هستید.

این مرجع تقلید با بیان توصیه‌هایی مهم خطاب به رئیس و دیگر مسؤولان دستگاه قضا، تصریح کرد: قوه قضائیه آبروی نظام اسلامی به شمار می‌آید و عدالت مطلوب خود را در این دستگاه نشان می‌دهد.

وی با تشریح برخی مشکلات اساسی موجود در قوه قضائیه، بر لزوم تشکیل کارگروه‌هایی برای آسیب شناسی و اقدام لازم جهت رفع آنها تاکید کرد.

مکارم شیرازی تاکید کرد: یکی از مشکلات مهم موجود دستگاه قضا، روند طولانی رسیدگی به پرونده‌ها است، که البته این موضوع معلول عوامل مختلفی همچون کثرت پرونده‌ها و تشریفات دست و پاگیر است که گاهی سبب می‌شود افراد از پیگیری حق خود و مراجعه به دادگستری صرفنظر کنند.

وی زندانیان مهریه را از دیگر مشکلات موجود در دستگاه قضا دانست و گفت: متأسفانه دادگاه‌ها در این زمینه اصل را بر ایسار زوج می‌گذارند و فرد را زندانی می‌کنند تا اعسار خود را ثابت کند؛ در حالی که طبق مبانی دینی و فقهی اصل بر اعسار است نه ایسار، مخصوصاً در مورد جوانان.

این مرجع تقلید خطاب به رئیس قوه قضائیه عنوان کرد: شما باید کارگروهی برای رسیدگی به این مشکل که بخش زیادی از جوانان را دچار مشکل کرده است، تشکیل دهید و با دقت و سرعت این مشکل را حل کنید.

وقتی مهریه تقسیط شد باید با پرداخت قسط اول زوجه تمکین کند

وی درباره تقسیط مهریه گفت: بدون شک وقتی مهریه تقسیط شد باید با پرداخت قسط اول زوجه تمکین کند همان گونه که در تمام معاملات اقساطی جنس را با پرداخت قسط اول تحویل می‌دهند نه اینکه بگذارند بعد از پرداخت تمام اقساط که گاهی در مورد مهریه به چهل و پنجاه سال طول می‌کشد، طرف تمکین کند.

برخی وکلا برای دستیابی به منافع بیشتر، روند رسیدگی به پرونده‌ها را طولانی می‌کنند

مکارم شیرازی همچنین خواستار نظارت دستگاه قضا بر فعالیت وکلا شد و تصریح کرد: متأسفانه مشاهده شده که برخی وکلا با شگردهای مخصوصی که دارند و به منظور دستیابی به منافع بیشتر، کاری می‌کنند تا روند رسیدگی به پرونده‌ها طولانی شود، در این خصوص باید فکری کرد.

وی ادامه داد: گاه بعضی مرتکب قتل عمد شده اند و صاحبان خون عمداً در قصاص تأخیر می‌کنند و مجرم سال‌ها در زندان می‌ماند در حالی که این کار درست نیست زیرا او فقط مستحق قصاص است نه مستحق سال‌ها زندان، باید بلافاصله قصاص کنند و اگر نمی‌خواهند قصاص کنند با کفالت مجرم را تاز مان اجرای قصاص آزاد کنند.

مکارم شیرازی با اشاره به کثرت پرونده‌های موجود در دستگاه قضا، بر لزوم کار فرهنگی به منظور پیشگیری از وقوع تخلفات تاکید کرد و گفت: لازم است در این زمینه کار کارشناسی صورت گیرد و ضمن تهیه گزارش آماری دقیق، این مساله مورد آسیب شناسی قرار گیرد تا جلوی ورود این همه پرونده به قوه قضائیه گرفته شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.