صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / دبی ورودی سد الغدیر به ۷۰ برابر سال گذشته رسید
دبی ورودی سد الغدیر به ۷۰ برابر سال گذشته رسید

امروز؛

دبی ورودی سد الغدیر به ۷۰ برابر سال گذشته رسید

مدیر امور بهره برداری از سدالغدیر ساوه گفت: امروز دبی ورودی سد ۷۰ متر مکعب بر ثانیه است در حالیکه در زمان مشابه سال گذشته دبی ورودی سد یک متر مکعب بر ثانیه بوده و این اختلاف حجم ورودی، نشان از آورد بالای آب در سال جاری دارد.

سد الغدیر

به گزارش کسب و کار نیوز، سید جلال شاهرخ در جلسه شورای اداری شهرستان که با حضور معاون سیاسی استاندار برگزار شد، افزود: سد الغدیر به تراز نهایی خود پس از ۲۳ سال نزدیک شده است و به حجم کامل بالغ بر ۲۷۷ میلیون متر مکعب رسیده است. این سد با هدف تأمین آب شرب و کشاورزی و نیز کنترل سیلاب و فعالیت نیروگاه برقابی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه آبی که در پشت دریاچه سد الغدیر ذخیره شده از حوضه آبریز قره چای در نقاط مختلف بالادستی تأمین می‌شود، اظهار کرد: پیوستگی حوضه آبریز بالادستی ناشی از سیلابی شدن از نقاط قوتی بود که موجب افزایش تراز سد الغدیر شده است.

شاهرخ به نقش سد الغدیر در کنترل سیلاب اشاره کرد و افزود: ورود سیلاب در روزهای اول سال‌جاری با شدت بالا انجام شد و در یک روز بالغ بر ۳۰ میلیون متر مکعب آب وارد سد شد. اگر سد الغدیر احداث نمی‌شد کنترل سیلاب صورت نمی‌گرفت و اتفاقاتی نظیر آق قلا بوقوع می‌پیوست.

وی ادامه داد: هم‌اکنون حجم آب ذخیره شده ۲۶۵ میلیون متر مکعب است و علت اصلی اینکه اجازه سرریز آب داده نمی‌شود به دلیل کنترل و مدیریت صحیح حجم مخزن سد است. با بازکردن دریچه‌های سدالغدیر مدیریت حجم به آسانی انجام می‌شود و هم اکنون هیچ انحرافی از شرایط پایداری سد وجود ندارد.

وی گفت: هم اکنون دبی ورودی سد ۷۰ متر مکعب بر ثانیه است در حالیکه سال قبل یک متر مکعب بوده که نشان از آورد بالای آب دارد. در حال حاضر ۹۶ درصد حجم سد پر شده در حالیکه سال قبل ۱۸ درصد از حجم سد پر شده بود.

شاهرخ به کیفیت مناسب آب شرب شهر ساوه نیز اشاره کرد و افزود: ورود حجم بالای آب به دریاچه سد موجب بهبود کیفیت و طعم آب شرب شهر ساوه شده است.

وی افزود: هم‌اکنون ۳۰ درصد نیاز آب شرب ساوه از سد الغدیر تأمین می‌شود و طغیان رودخانه مزلقان نیز موجب تقویت سفره‌های زیرزمینی شده است.

وی گفت: امید است با توزیع عادلانه آب به حوزه کشاورزی شاهد رونق بخش کشاورزی باشیم.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ساوه نیز به افزایش ۱۵ درصدی تردد در ایام نوروز اشاره کرد و افزود: با وجود افزایش ترددها، اما شاهد کاهش حوادث جاده‌ای بودیم.

ابراهیم مردانی به خسارت بیش از ۱۰ کیلومتری در محورهای مواصلاتی، تخریب پنج پل و قطع ارتباط روستایی بر اثر سیل اشاره کرد و گفت: ایمن سازی و مسدود کردن راههای پر خطر و آماده سازی مسیرهای جایگزین از اقدامات راهداری است که در زمان سیل صورت گرفت.

وی بیان کرد: در خصوص قطع ارتباط ناشی از تخریب پل هفت دهنه نیز با تلاش جهادی هم اکنون راه اضطراری و پل موقت احداث و تردد امکان پذیر شده است و تلاش خواهد شد تا کار مرمت و بازسازی پل اصلی در اولین فرصت صورت گیرد.

مردانی به حمل و انتقال کمک‌های مردمی برای سیل زدگان اشاره کرد و افزود: بیش از ۳۵ دستگاه کامیون و پنج دستگاه اتوبوس کمک‌های مردمی و نیروی انسانی به مناطق سیل زده اعزام شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.