صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان شرقی / صحیح نیست در شرایط کنونی جامعه، ناامیدی را ترویج دهیم
صحیح نیست در شرایط کنونی جامعه، ناامیدی را ترویج دهیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

صحیح نیست در شرایط کنونی جامعه، ناامیدی را ترویج دهیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این که با وجود تمامی مشکلات، حوزه سلامت به خوبی خودش را سرپا نگه داشته است، گفت: به طور کلی هزینه ارائه خدمات سلامت از تورم تبعیت نکرده است.

صومی رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد حسین صومی در نشست خبری همزمان با آغاز هفته سلامت با اشاره به اثر تغییرات ارزی بر خدمات سلامت، اظهار کرد: ارایه خدمات بهداشتی سطح اول همچنان رایگان بوده و در تمامی مراکز بهداشتی شهری و روستایی پزشکان همواره حضور دارند.

وی دراین رابطه ادامه داد: هزینه ارائه خدمات غیر از حوزه دارو و پزشکی نیز بیش از ۴۵ درصد افزایش داشته، اما این افزایش هزینه‌ای به مردم تحمیل نکرده است. امسال هم متوسط افزایش هزینه‌ها حدود  11 درصد بوده و در کنار افزایش هزینه‎ها تعداد بستری‌های ۱۲ ماهه سال گذشته به نسبت سال ۹۶، افزایش هفت درصدی و تعداد مراجعان برای گرفتن تخفیف نیز افزایش داشته است. 

وی در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به این موضوع که در سیستم بهداشتی ایران، درمان بر پیشگیری پیشی گرفته است، گفت: کاهش نرخ مرگ و میر مادران باردار، نوزادان، ریشه‌کن شدن قابل توجه بیماری‌های واگیردار مثل حصبه و سرخک و همچنین چرخه واکسیناسیون کامل، نشان دهنده اهمیت پیشگیری و آموزش اصول بهداشتی در نظام سلامت کشور است. 

وی با بیان این‌که آمار شیوع سرطان نیز در ایران کم‌تر از کشورهایی مانند آمریکا بوده است، افزود: سرطان یک بیماری چندعاملی است که عوامل متعددی همچون ژنتیک، نوع محیط و تغدیه از بدو تولد در بروز آن نقش دارند. 

صومی اظهار کرد: سرانه هزینه سیستم مراقبت به ازای هر فرد در تبریز، ۳۸ هزار تومان و به ازای هر فرد روستانشین نیز برابر ۱۴۰ هزار تومان است. 

وی با بیان این که بالاترین بار ناتوانی ما در حوزه مشکلات روحی روانی است، گفت: بیماری مسری که در فضاهای مجازی و غیرمجازی اتفاق افتاده و سعی در ناامید کردن مردم دارد، نمودی از اختلالات روانی بوده و صحیح نیست که در شرایط کنونی جامعه، ناامیدی را ترویج دهیم.

وی افزود: مردم مجبورند بین مسکن مناسب، تغذیه و خدمات سلامت مناسب یکی را انتخاب کنند، وای به حال مملکتی که افراد برای تامین مسکن و غذا از دریافت خدمات سلامت چشم‌پوشی کنند. 

صومی در ادامه با بیان این که بعید به نظر می‎رسد که تعداد توریست سلامت در تبریز به بیش از این تعداد برسد، گفت: در مقایسه با سایر زمان‌ها توریست سلامت در سال گذشته بیشتر شده بود، به دلیل پرداخت یارانه، دولت نیز بیش از این توان پرداخت هزینه برای توریسم سلامت را ندارد و در صورت ارایه خدمات پزشکی با نرخ واقعی برای توریست‌های سلامت، مراجعه کم‌تر می‌شود. 

 وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آغاز هفته سلامت از دوم الی هفتم اردیبهشت ماه، اظهار کرد: بعد از تشکیل سازمان ملل در جنگ جهانی دوم، سازمان بهداشت جهانی با هدف پیشگیری از جنگ و قتل و کشتار تشکیل و هفتم آوریل به عنوان روز جهانی سلامت و شعارهایی برای آن تعیین شد. 

 وی افزود: با توجه به مصادف شدن روز جهانی بهداشت با آغازین روزهای کاری در ایران، این مناسبت در دولت تدبیر و امید در قالب هفته سلامت گرامی داشته شده و امسال نیز شعار «مراقبت‌های اولیه بهدشتی، راهی به سوی پوشش همگانی سلامت است» به این منظور انتخاب شده و وظیفه ما تامین مراقبت‌های اولیه بهداشتی برای تمامی افراد با هر دین، توانمندی و در هر سنی است. با توجه به دو وظیفه عمده نظام سلامت مبنی بر تامین سلامت و دارو، دسترسی به خدمات پزشکی مناسب و مراکز جامع سلامت در کنار خانه‌های بهداشت باید مورد توجه قرار گیرد. 

 رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: عدالت در دسترسی به اصول بهداشتی، آموزش رکن سلامت و اساس بهداشت از جمله شعارهای هفته سلامت هستند، مشارکت اجتماعی مردم نیز اهمیت بسیار بالایی داشته و خدمات سلامت زمانی نتیجه خوبی خواهد داشت که برای مردم راضی‌کننده باشد، آموزش بهداشت به مردم نیز باید باعث تغییر رفتارشان شود. 

وی با تاکید بر نقش هماهنگی بین بخشی در ارائه خدمات سلامتی به مردم، اظهار کرد: حداکثر ۲۵ درصد امکانات سلامت در اختیار نظام سلامت بوده و سایر دستگاه‌ها نیز باید در ارایه خدمات مناسب همکاری کنند. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کمیته امداد

مردم آذربایجان شرقی به “رزمایش بخشش ایرانیان” در ماه رمضان بپیوندند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمد کلامی اظهار کرد: در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.