صفحه اصلی / اسلایدر / اقلام خوراکی در چرخه دلالی
اقلام خوراکی در چرخه دلالی

تورم نقطه به نقطه 6 گروه خوراکی بالای 100 درصد است

اقلام خوراکی در چرخه دلالی

افزایش نرخ تورم در سال گذشته جدا از چالش‌هایی که برای مردم در تامین اقلام و ضروریات زندگی ایجاد کرده بود، آنها را در تامین ضروری ترین نیاز زندگی یعنی اقلام خوراکی با مشکلات زیادی روبرو کرد. ازاینرو پیشنهادات مختلفی برای کاهش نرخ تورم اقلام خوراکی به دولت داده شد که البته بر هر یک از آنها ایراداتی هم وارد بود.

به گزارش کسب و کار نیوز، افزایش نرخ تورم در سال گذشته جدا از چالش‌هایی که برای مردم در تامین اقلام و ضروریات زندگی ایجاد کرده بود، آنها را در تامین ضروری ترین نیاز زندگی یعنی اقلام خوراکی با مشکلات زیادی روبرو کرد. ازاینرو پیشنهادات مختلفی برای کاهش نرخ تورم اقلام خوراکی به دولت داده شد که البته بر هر یک از آنها ایراداتی هم وارد بود.
یکی از راهکارهای کارشناسان برای حل این مشکل، حذف ارز دولتی و پرداخت مابه التفاوت آن به مردم ضعیف است که حداقل باعث کاهش قاچاق اقلام خوراکی به خارج از کشور می شود. اما این راهکار هنوز به مرحله موافقت مسئولان نرسیده است. با این حال کوپن الکترونیکی از سوی دولت مورد توجه قرار گرفته و قرار است با صدور آن در سال جاری دغدغه تامین کالای اساسی حداقل با قیمت مناسب تر تا حدودی حل شود.
سال گذشته بود که مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸؛ مقرر کرد ۱۴ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص پیدا کند و برای این منظور کوپن الکترونیکی صادر شود. بر این اساس قرار شد که دولت از کالابرگ الکترونیکی برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با نرخ ارز ترجیحی و یا پرداخت نقدی استفاده نماید که البته هنوز این کار به مرحله اجرا نرسیده است تا شاهد اثر آن بر موضوع قیمت اقلام خوراکی باشیم.
با این حال سوال اساسی این است که چه راهکاری به طور دقیق به کاهش تورم اقلام خوراکی کمک خواهد کرد؟ و آیا صدور کالابرگ الکترونیکی این مشکل را حل خواهد کرد.
بررسی تورم فرودین ماه نسبت به فرودین ماه سال گذشته نشان می دهد قیمت ۶ گروه خوراکی بالای ۱۰۰ درصد افزایش یافته است که گروه مربوط به سبزیجات با ۱۵۷ درصد رشد در صدر قرار دارد.
نگاهی به گزارش مرکز آمار از تورم منتهی به فروردین ماه سال جاری نشان می‌دهد نرخ کالاها و خدمات مورد نیاز مردم با رشد چشمگیری مواجه بوده است؛ به گونه‌ای که در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها شاهد رشد ۹ درصدی نسبت به اسفند ماه و رشد ۸۴.۴ درصدی نسبت به فروردین ماه سال قبل هستیم.

در این گروه، رشد نرخ کالاها نسبت به اسفندماه به ترتیب برای خوراکی‌ها ۹.۳ درصد، نان و غلات ۲.۳ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها ۴ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۴.۱ درصد، ماهی‌ها و صدف داران ۲.۹ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۰.۲ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۱.۸ درصد، میوه و خشکبار ۲۰.۸ درصد، سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات) ۳۰.۳ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۳.۹ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۱.۸ درصد بوده است.

همچنین نرخ کالاهای این گروه نسبت به فرودین ماه سال گذشته با رشد چشمگیری مواجه بوده است به گونه‌ای که به ترتیب برای خوراکی‌ها ۸۵.۲ درصد، نان و غلات ۲۹ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها ۱۱۶ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۱۱۷ درصد، ماهی‌ها و صدف داران ۱۰۸.۳ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۴۷.۲ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۵۳ درصد، میوه و خشکبار ۱۱۱.۶ درصد، سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات) ۱۵۷ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۶۴.۲ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۶۷.۵ درصد رشد را شاهد بودیم.
حسن مرادی، کارشناس اقتصادی
بازار رها‌شده‌ اقلام خوراکی
ضعف مدیریتی در توزیع اقلام و کالای اساسی یکی از مهم ترین عوامل افزایش نرخ تورم این کالاها است. در حالی که علی رغم گوشزد کارشناسان نسبت به حضور دلالی‌ها در بازار اقلام خوراکی و انحراف آنها از بازار، این اقلام همچنان در چرخه دلالی خرید و فروش می‌شود. این مشکل که البته اثر مخرب آن کم از سیل و زلزله نیست، باعث شده قیمت اقلام خوراکی رشدی مصنوعی داشته باشد و متناسب با ارزش کالا نباشد. در حال حاضر عملکرد ضعیف در توزیع اقلام خوراکی به گونه‌ای است که انگار بازار اقلام خوراکی به حال خود رها شده است. از سویی دیگر به دلیل آنکه سیاست‌های اقتصادی در کشور در قالب درستی پیاده نمی‌شود، حتی سیاست‌هایی که در آغاز درست به نظر می رسد نیز به موقع اجرا، اثر مورد نظر را نخواهد داشت. با وجود هشداری که کارشناسان نسبت به ارز ترجیحی داده‎اند اما دولت همچنان این سیاست را ادامه می‌دهد و همین سیاست ترمزی برای کاهش قمیت اقلام خوراکی است.

همچنین مطالعه کنید:

۳۲.۲ میلیارد دلار ارز واردات تأمین شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا ۲۸ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.