صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان شرقی / دانشگاه‌های ایران و ترکیه نقش پیشرو در توسعه روابط دوجانبه داشته باشند
دانشگاه‌های ایران و ترکیه نقش پیشرو در توسعه روابط دوجانبه داشته باشند

استاندار آذربایجان شرقی:

دانشگاه‌های ایران و ترکیه نقش پیشرو در توسعه روابط دوجانبه داشته باشند

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به وجود ظرفیت‌های فراوان همکاری بین ایران و ترکیه، گفت: دانشگاه‌های دو کشور می‌توانند پیشرو توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های مختلف باشند.

image.png

‌به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا پورمحمدی در دیدار با هیأت علمی و دانشگاهی ترکیه، اظهار کرد: خوشبختانه درعرصه‌های مختلف، مبادلات خوبی بین ایران و ترکیه برقرار است و با توجه به عزم جدی سران دو کشور، این مبادلات باید روز به روز گسترش یابد.

وی با اشاره به برخی از قابلیت‌های آذربایجان شرقی از جمله موقعیت ویژه جغرافیایی، وجود صنایع مادر و معادن غنی، تجارت و گردشگری و همچنین ۱۲۰۰ اثر تاریخی ثبت‌شده ملی و جهانی، گفت: تبریز از گذشته به عنوان پل ارتباطی ایران و اروپا شناخته می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون در آذربایجان شرقی ۱۵۳ مرکز و واحد دانشگاهی فعالیت دارند که بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل هستند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به روابط علمی و دانشگاهی استان با دانشگاه‌های ترکیه، خاطرنشان کرد: تاکنون کارهای خوبی در زمینه تبادل استاد و دانشجو و برگزاری کنفرانس‌های علمی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک انجام شده است که این همکاری‌ها باید توسعه یابد.

وی افزود: در کنار همکاری‌های علمی در زمینه‌های اقتصادی و تجاری نیز باید همکاری‌های خود را گسترش دهیم که در این راستا حضور تجار و صنعت‌گران ترکیه‌ای نیز در ترکیب هیأت‌هایی که به تبریز سفر می‌کنند، مهم است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس) در آبان ماه امسال، از دانشگاهیان، پژوهشگران و فناوران کشور ترکیه دعوت کرد تا در این نمایشگاه شرکت کنند.

مصطفی کورکماز، رئیس اتحادیه دانشگاه‌های منطقه قفقاز هم در این دیدار گفت: اجلاس دانشگاه‌های ترکیه‌ای عضو این اتحادیه امروز و فردا در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود و در کنار این اجلاس، نمایشگاهی از دستاوردهای علمی، تحقیقاتی و فرهنگی این دانشگاه‌ها نیز برپا شده است.

وی افزود: این اجلاس با هدف تبادل تجربیات و تحقیقات دانشگاه‌های ترکیه و تبریز برگزار می‌شود که امیدوارم نقش مؤثری در توسعه روابط علمی و دانشگاهی ایران و ترکیه داشته باشد.

وی با قدردانی از خدمات استاندار آذربایجان شرقی در دوره ریاست اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز، گفت: تبریز در دوره مسئولیت شما نقش محوری در توسعه روابط علمی ایران و ترکیه داشت و امیدوارم در دوره مسئولیت استانداری نیز این تعاملات تقویت شود.

کورکماز با بیان اینکه ایران و ترکیه دو کشور همسایه با دوستان و دشمنان مشترک هستند، افزود: نیاز داریم که هر دو کشور قدرتمند باشند و این قدرت با علم به دست می‌آید.

وی اضافه کرد: امروزه تعاملات علمی و پژوهشی مهم‌تر از خود علم است و برای توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه، باید تعاملات علمی نیز افزایش یابد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کمیته امداد

مردم آذربایجان شرقی به “رزمایش بخشش ایرانیان” در ماه رمضان بپیوندند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمد کلامی اظهار کرد: در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.