صفحه اصلی / استان ها / کرمانشاه / خطر بروز کدام بیماری‌های دامی پس از “سیلاب‌” وجود دارد؟
خطر بروز کدام بیماری‌های دامی پس از “سیلاب‌” وجود دارد؟

خطر بروز کدام بیماری‌های دامی پس از “سیلاب‌” وجود دارد؟

سرپرست معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به بالا بودن احتمال شیوع بیماری‌هایی مثل شاربن، آنتروتوکسمی، تب برفکی و... بعد از وقوع سیل، از برنامه ‌یزی برای مقابله با این بیماری‌ها در مناطق دچار سیلاب خبر داد.

لاشه گوسفند

شاهرخ یارویسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به واکسیناسیون حدود ۵۳ هزار راس دام علیه بیماری شاربن در شهرستان‌های دچار سیلاب و آبگرفتگی استان کرمانشاه افزود: این بیماری یک بیماری مشترک بین انسان و دام بوده که فوق العاده مهلک و کشنده است  و در برنامه داریم که کار واکسیناسیون دام را تا حدود ۳۰۰ هزار راس دام برای ایجاد مصونیت در برابر شیوع احتمالی این بیماری ادامه دهیم. 

یارویسی ادامه داد: همچنین از ابتدای وقوع سیلاب‌ ها در سطح استان ۱۰ هزار و ۵۰۰ راس دام سبک و ۴۳۵۰ راس دام سنگین استان علیه تب برفکی واکسینه شده‌اند. ضمن اینکه ۱۱۹ هزار و ۲۰۰ راس دام سبک هم علیه آنتروتوکسمی واکسینه شده‌اند. 

سرپرست معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به واکسیناسیون ۲۵۱ هزار راس نشخوارکنندگان استان در مناطق دچار سیلاب علیه بیماری‌های آبله و طاعون، افزود: کار واکسیناسیون دام‌ها در مناطق دچار آبگرفتگی و سیلاب استان کماکان ادامه دارد.

یارویسی در ادامه اشاره‌ای هم به اقدامات انجام گرفته در راستای ضدعفونی کردن اماکن دامی در شهرستان‌هایی که دچار سیلاب شده‌اند داشت و افزود: با استفاده از ۸۰۰ لیتر سم ۱۴ هزار و ۵۸۱ مترمربع از جایگاه‌های دام استان در شهرستان‌هایی که دچار سیلاب شده‌اند، ضدعفونی شده است.

وی افزود: همچنین بدن ۴۷ هزار و ۵۰۰ راس دام و ۱۲۵ هزار مترمربع از جایگاه‌های دامی استان در مناطقی که دچار آبگرفتگی و سیلاب شده‌اند سمپاشی شده است.

وی ادامه داد: همچنین کارهای درمانی روی ۲۱۵۱ راس دام سبک و ۱۶۹ راس دام سنگین نیز در شهرستان‌های دچار سیلاب استان انجام گرفته است.

 سرپرست معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه  با اشاره به تلف شدن ۵۷۴ راس دام سبک و ۲۰ راس دام سنگین در سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌های شدید رخ داده در استان کرمانشاه، افزود: همه این دام‌ها دفن بهداشتی شده‌اند.

یارویسی ادامه داد: سیلاب‌های اخیر همچنین باعث تلفات ۱۸ هزار و ۸۲۰ قطعه  طیور گوشتی مرغداری‌های شهرستان های سیل‌زده استان کرمانشاه در پی ورود آب به برخی از مرغداری‌ها شد که همگی این طیور هم دفن بهداشتی شدند.

 یارویسی اشاره‌ای هم به تلفات آبزیان در جریان سیلاب‌های اخیر در استان کرمانشاه داشت و افزود: سیلاب‌ها باعث تلفات ۱۲۹ هزار و ۵۴۰ قطعه‌ای آبزیان پرورشی استان شده که عمده این آبزیان به وزن ۳۲ تن از نوع ماهیان سردابی بوده  که کار دفن بهداشتی این آبزیان بجز در مواردی که آب آبزیان را با خود برده انجام شده است.

سرپرست معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: بارندگی‌های شدید همچنین باعث وارد آمدن خسارت به ۴۵۰ کندوی زنبور عسل در استان کرمانشاه شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

بهره‌برداری از ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی و ۱۰ مدرسه سیار برکت در کرمانشاه

امیرحسین مدنی در سفر خود به کرمانشاه علاوه بر افتتاح ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی در مناطق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.