صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / زمان نامناسب حذف صفر از پول ملی
زمان  نامناسب  حذف  صفر  از  پول ملی

«کسب و کار» جدی شدن حذف صفر از پول ملی را بررسی می کند

زمان نامناسب حذف صفر از پول ملی

در دستور کار قرار گرفتن پیشنهاد بانک مرکزی برای حذف چهار صفر از پول ملی در کمیسیون اقتصادی هیأت دولت، نشان از عزم جدی بانک مرکزی برای حذف صفر از پول ملی و همچنین عملیاتی شدن این امر در آینده ای نزدیک دارد.

اما کارشناسان معتقدند این کار در زمان درستی با توجه به تورم موجود صورت نمی گیرد و از طرفی تورم رو به افزایش باعث می شود پس از مدتی دوباره این صفر ها برگردد. اما مزایای مهم این امر که البته رئیس کل بانک مرکزی غافل از آن برای پافشاری در اجرای این امر نیست، کاهش هزینه سیستم بانکی، کاهش میزان حجم پول در گردش، کاهش برخی از مسکوکات در جریان مبادلات پولی و حفظ ارزش ظاهری پول ملی در قیاس با سایر پول ها در کشور‌های دیگر است.
از دید کارشناسان اما بر حسب چگونگی حذف پول ملی و شرایط اقتصادی پیامدهای آن می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال شرایط اقتصادی کشور در هنگام حذف صفرها باید به مرحله ثباتی رسیده باشد وگرنه پیامد تاثیر حذف صفرها برای کاهش نقدینگی می تواند معکوس باشد و به حبابی تر شدن قیمت‌ها منتهی شود.حذف صفر از پول ملی ایران در جمهوری اسلامی تاکنون چندین بار مطرح شده، اما هیچ‌گاه اقدامات اجرایی به صورت جدی در راستای آن انجام نگرفته است که سال‌های ۱۳۷۲ و ۱۳۸۶ از نمونه‌های بارز این موضوع بوده است.نخستین جرقه از جدی‌شدن دوباره حذف چهار صفر از پول ملی زمانی زده شد که بانک مرکزی در دی ماه سال گذشته از اسکناس ۵۰ هزار تومانی جدید خود رونمایی کرد و در طراحی این اسکناس نکاتی وجود داشت که توجه برخی را به خود جلب کرد.نکته مهم نخست، استفاده از رنگ‌آمیزی متفاوت در ارقام چاپ‌شده روی اسکناس بود؛ به طوری که چهار صفر بعد از عدد ۵۰ با رنگ متفاوت و کم‌رنگ‌تر طراحی شده و در قسمت پایینی اسکناس نیز عدد ۵۰ به طور جداگانه درج شده بود.۱۶ دی ماه بود که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در نشستی که به دعوت فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، سیاست‌های پولی و ارزی دولت را تشریح و اعلام کرد که لایحه حذف چهار صفر از پول ملی، روز گذشته از سوی بانک مرکزی تقدیم دولت شده است و امیدوارم هر چه سریع‌تر این مهم به نتیجه برسد.آن‌طور که دفتر پایگاه اطلاع‌رسانی هیأت دولت اعلام کرده است، حذف چهار صفر از پول ملی در کمیسیون اقتصاد هیأت دولت بررسی خواهد شد.

اثرات حذف صفر
کمیل طیبی، کارشناس اقتصادی
حذف صفرهای پول ملی بعد از تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها از سوی مسئولان، می‌تواند اجرایی شود. اما باید توجه داشت که انجام این کار خود مسائلی را در نظام بانکی به وجود آورده که دولت باید با پیش‌بینی آنها دست به انجام چنین کاری بزند. هر چند حذف این صفرها می‌تواند هزینه‌هایی را از دوش نظام بانکی بردارد. اما با حذف صفر ارزش‌گذاری جدیدی در حساب و کتاب‌ها به وجود می‌آید که خود هزینه‌هایی دارد. حذف صفر باید به عنوان ابزار پولی مد نظر قرار بگیرد که در واقع مقداری نقدینگی موجود را تعدیل می‌کند. اگر این صفرها تعدیل شود و سیاست‌گذاری‌ها مناسب باشد، در وهله بعدی است که اثرات مثبت اقتصادی ناشی از آن اهمیت پیدا می‌کند.تجربه حذف صفر در کشورهای دیگر نیز نشان می‌دهد با حذف سه صفر و یا چند صفر سرعت افت ارزش پولی تعدیل شده و تورم پولی به ازای صفرهای ایجاد شده را تعدیل کرده است. سرعت تعدیل و یا کاهش ارزش پول می‌تواند عاملی برای جلوگیری از تورم باشد که از ناحیه نقدینگی شکل گرفته و همین طور در ارتباط با تعریف جدید بحث تولید و رونق آن موثر واقع شود.به این صورت که معاملات پولی تولید کنندگان واقعی تر می‌شود و بازاری ایجاد شده که به سود تولید است. این اتفاق با واقعی شدن ارزش پول تولید بعد از حذف صفرها اتفاق می‌افتد. به عبارتی دیگر تراز بین نقدینگی و پول در دسترس و ارزش تولید به وجود می‌آید. اما اگر به خوبی اجرا نشود و یا اقتصاد ضعیف باشد و ضمانت اجرایی نباشد و همچنین تولید تقویت نشود، افزایش نقدینگی به وجود می‌آید. چیزی که در برخی از کشورها هم اتفاق افتاده است. در حالی که حذف صفر از پول ملی در شرایط مناسب ابزاری برای ترکاندن حباب قیمتی است.

همچنین مطالعه کنید:

تجهیز واحدهای نظارت و بازرسی اتاق های اصناف به ۵۰۰ دستگاه موتورسیکلت

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص موتورسیکلت‌های ویژه بازرسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.