صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / بازار میلیاردی گوشی های بدون گارانتی
بازار میلیاردی گوشی های بدون گارانتی

گوشی های لوکس میلیونی بدون ضمانتنامه در بازار خرید و فروش می شوند

بازار میلیاردی گوشی های بدون گارانتی

بازار موبایل ایران سالانه شاهد فروش حدود 20میلیون دستگاه گوشی است که متاسفانه بخش عمده ای از این دستگاه ها به صورت قاچاق وارد کشور شده و با گارانتی های غیرمعتبر در ایران به فروش رفته می رود.

با گران شدن نرخ دلار قیمت گوشی نیز افزایش چشمگیری پیدا کرد تا آنجا که دیگر خریداری در این بازارها وجود نداشت. امروز با کاهش ناچیز نرخ ارز شاهد هستیم که کم و بیش مشتری وارد این بازارها می شود اما در عین حال شاهد تخلفی به نام فروش گوشی های بدون گارانتی هستیم. این گوشی ها با نرخ های میلیونی به فروش می رسند اما کمترین حقی راکه باید برای مصرف کننده قائل شد ندارند.
در حال حاضر تخلف در بازار گارانتی کالاهای دیجیتال بخصوص موبایل، ابعاد تازه‌ای یافته است؛ علاوه بر آن‌که برخی کارت‌های گارانتی، اعتبار و اصالتی ندارند، بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده گارانتی هم خدمات مناسبی به خریداران ارائه نمی‌کنند. اهمیت موضوع گارانتی در بازارهای دیجیتال به خصوص در صنف رایانه و تلفن همراه نسبت به سال‌های گذشته نقش پررنگ تری را از دید مشتری به خود گرفته و اغلب خریداران کالاهای گران قیمت درصدد خریداری اجناس با گارانتی معتبر هستند؛ چرا که در بازار IT ، شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پس از فروش به سطح مطلوبی در زمینه گارانتی دست یافته‌اند و با ارایه خدمات مناسب به خریداران کالاهایIT موجب اعتبار گارانتی در بازار IT ایران شده‌اند. اما از سال گذشته این روند دیگر در بازارها وجود ندارد و مشتری متضرر می شود. بررسی ها نشان می دهد بیشترین شکایت ها از گارانتی گوشی تلفن همراه درباره نبود پشتوانه برای اجرای تعهدات است. زیرا مشتریان در زمان برخورد با مشکل، هیچ مرجع پاسخگویی را نمی یابند و در نهایت قید خدمات پس از فروش را زده و به دنبال راهکارهای دیگری از جمله تعمیرگاه متفرقه یا تعویض و خرید گوشی تازه می روند. به این ترتیب به نظر می رسد افزایش مشکلات گارانتی در کنار گران شدن قیمت گوشی ها به دلیل رشد قیمت ارز، شکایات مردم از این امر را طوری افزایش داده که دستگاه های نظارتی باید هرچه زودتر  فکری برای آن بکنند.

کاهش واردات گوشی های گارانتی دار
جلیل عیوضی، کارشناس بازار موبایل
در حال حاضر به دلایل مختلف واردات گوشی های گارانتی دار به کشور کاهش یافته است. افزایش نرخ ارز موجب شد تا گوشی هایی که دارای گارانتی هستند با اختلاف قیمت دو تا سه میلیونی در بازار به فروش برسند و در شرایطی که قیمت موبایل افزایش زیادی داشته استقبال از گوشی های گارانتی دار هم کمتر شده است. اما موضوع اصلی اینجاست که فروشندگان در بسیاری موارد از دادن گارانتی های معتبری که وظیفه آنها در برابر مشتری است سرباز می زنند و با قیمت هایی که امروز گوشی های موبایل دارند نداشتن گارانتی خریداران را به کوچک ترین نقصی که در کالا ایجاد شود درگیر خواهد کرد. بهانه هایی که فروشندگان موبایل در این رابطه دارند به هیچ عنوان قابل قبول نیست. بسیاری از این افراد هنگام خرید گوشی های لوکس که امروز با قیمت های سرسام آوری به فروش می رسند با عبارت «گارانتی ندارد» روبرو می شوند که این تخلف است. نبود گارانتی هنگام فروش تلفن همراه تخلفی است که در بازارهای موبایل به وفور دیده می شود و نظارتی نیز بر این بازار وجود ندارد. به طور کلی از زمانی که نرخ ارز افزایش یافته تا به امروز بازارهای موبایل خودمختار شده اند و هر کسی ساز خود را می زند. فروش گوشی های بدون گارانتی مسئولیت را از دوش فروشنده برداشته و سود میلیونی را نصیب آنها می کند. در این شرایط هنگامی که گوشی مربوطه با نقصی مواجه می شود دیگر فروشنده خود را موظف نمی داند که بدون اخذ مبلغ نقص را برطرف کند و اینجا هم خریدار متحمل هزینه های زیادی خواهد شد. گوشی های میلیونی که گاهی قیمت آنها به بیش از ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان هم می رسد بدون گارانتی به فروش می رسند و بازار میلیاردی از این طریق به راه افتاده که طبق روال همیشه مصرف کننده و خریدار متضرر می شوند. یک نکته که اشاره به آن ضرورت دارد این است که عواقب نداشتن گارانتی تلفن‌های همراه در ماه‌های آینده مشخص خواهد شد، هنگامی که گوشی‌های گران‌قیمتی که بدون توجه به استانداردهای لازم وارد شده و فروخته شده اند، خراب شوند، قطعا مصرف‌کننده در زمینه خدمات پس از فروش و تأمین قطعات گوشی به مشکل خواهد خورد.

کالاهای بدون گارانتی و قاچاق زنگ خطر بازار آی تی است
ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و تلفن‌همراه
گوشی های بدون گارانتی بیشتر در بخش کالاهایی با قیمت بالا وجود دارند و برای کاهش این‌گونه تخلف‌ها باید به دنبال کاهش سهم قاچاق در بازار باشیم. به این دلیل که سودجویان برای جلب نظر خریداران با استفاده از کارت‌های یک بار مصرف اقدام به فروش و بازارسازی برای آنها می‌کنند. متاسفانه برخی از واردکنندگان برای فروش این اقلام از هر شیوه‌ای جهت تضمین خدمات پس از فروش استفاده می‌کنند که شاهد مثال آن افزایش سهم گوشی های بدون گارانتی در بخش‌های مختلف فروشگاهی است. از طرفی دیگر متاسفانه مراکز گارانتی برندهای تلفن همراه در بسیاری از موارد با بهانه جویی از عمل به تعهدات گارانتی سر باز می زنند. این شرکت ها باید به نفع مشتری و بنا بر مشتری مداری فعالیت کنند.
در بسیاری موارد مثلا اعلام می کنند که ال سی دی گوشی گارانتی نیست یا گوشی آب خورده است، اما این مسائل توجیهی بیش نیست و فقط نارضایتی و پایمال شدن حقوق مردم را در پی دارد. باید از مردم این درخواست را کرد که با نخریدن کالاهای بدون گارانتی و گارانتی های غیر معتبر، فرهنگ عمومی بازار را تغییر دهند و برای خرید های خود ضمانتی واقعی فراهم کنند.چرا که تمایل عمومی به کالاهای بدون گارانتی و قاچاق زنگ خطری است که مدتهاست در بازار IT و تلفن همراه به صدا درآمده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.