صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / بی انگیزگی صادرکنندگان بزرگ
بی انگیزگی صادرکنندگان بزرگ

«کسب و کار» دلایل توقف صادرات از سوی برخی صادرکنندگان را بررسی می‌کند

بی انگیزگی صادرکنندگان بزرگ

سختی‌هایی که در واردات کالا به کشور از دیرباز وجود داشته است، یکی از موانع مهم رشد تولید و یکی از موارد مورد انتقاد جدی فعالان اقتصادی و صنعتگران بوده است. بر این اساس یکی از راه‌حل‌هایی که اخیرا به منظور حل این مشکل مطرح شده و به موافقت بانک مرکزی هم رسیده، واردات کالا به جای انتقال ارز به داخل کشور است.

هرچند که بخشنامه‌های متعددی طی ماه‌های گذشته صادر شده و مجوز واردات با استفاده از ارزهای صادراتی را به صادرکنندگان داده است اما هیچ یک از این بخشنامه‌ها نتوانسته مطالبه واقعی صادرکنندگان از دولت را برآورده سازد. از دید صادرکنندگان تعلل دولت در اصلاح بخشنامه‌های صادراتی زنگ خطر توقف صادرات را به صدا درآورده است و مجوزی مثل واردات مواد اولیه به جای انتقال ارز به کشور گره دسته‌ای از صادرکنندگان را حل می‌کند و قابل تعمیم به مابقی آنها نیست. موضوع دیگر محدودیت‌هایی است که کشورهای مقصد صادراتی ما در حال حاضر برای تامین بازار داخلی ما دارند.
به گفته وزیر صمت، با تعامل صورت گرفته با بانک مرکزی و گمرک، رویه واردات در مقابل صادرات برای مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید به جای انتقال ارز به داخل کشور عملیاتی شد. رضا رحمانی در این خصوص تاکید کرد: با پیگیری انجام شده بانک مرکزی موافقت کرده است که صنعتگران در سال ۹۸ به هر میزان صادرت داشته باشند و در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، به جای انتقال ارز به کشور می‌توانند مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید وارد کنند.

محدودیت های صادرکنندگان
سید رضی حاجی آقا میری، فعال اقتصادی
یکی از مشکلات عدیده ای که در موضوع صادرات مورد توجه است، بی انگیزگی صادرکنندگان بزرگ و توقف صادرات از سوی برخی از صادرکنندگان است که در میزان ورودی ارزهای صادراتی به کشور، تاثیر منفی می گذارد. اینکه صادرکنندگان می توانند به جای انتقال ارز مواد اولیه و کالای مورد نیاز را به کشور وارد کنند، مسئله ای است که پیش از این نیز وجود داشته اما حالا سوال اساسی این است که چرا صادرکنندگان به انجام این کار دست نمی زنند؟ با توجه به شرایط تحریمی و موانعی که بر سر راه انتقال ارز به کشور وجود دارد و البته بخشنامه هایی که صادرکنندگان را وادار به فروش ارز به نرخ پایین تر از قیمت واقعی بازار می کند، برخی از صادرکنندگان دست از کار صادرات کشیده و برای مدتی آن را متوقف کرده اند. از سویی برخی از صادرکنندگان نیز اصلا تولید کننده نیستند که با ارزهای صادراتی مواد اولیه ای وارد کنند. بنابراین دسته صادرکنندگان تولید کننده باقی می ماند که هر چند آنها قادر به این کار هستند، اما کماکان برای اجرای آن با موانعی روبرو هستند. به عنوان مثال صادرات ما عمدتا به کشورهای همسایه صورت می گیرد که نمی شود روی واردات برخی مواد اولیه و واسطه ای از آنها، حساب باز کرد. مسئله مهم تر از آن شرایط تحریمی و ضرورت دولت برای بازگرداندن ارزهای صادراتی آن هم با نرخ های دستوری نیما است. واردات کالا به واسطه ارزهای صادراتی هرچند به تسهیل ورود کالا کمک کرده اما صادرکنندگان محدودی از این شیوه برای بازگشت ارز به کشور استفاده می کنند که چندان درخور اعتنا نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.