صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / تحریم‌های آمریکا خلاف مقررات و قطعنامه‌های بین‌المللی است
تحریم‌های آمریکا خلاف مقررات و قطعنامه‌های بین‌المللی است

یک وکیل دادگستری:

تحریم‌های آمریکا خلاف مقررات و قطعنامه‌های بین‌المللی است

یک وکیل دادگستری با اشاره محدودیت‌های ناشی از تحریم برای کمک‌های بین‌المللی در حوادثی مانند سیل اخیر، گفت: کلیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران خلاف مقررات و قوانین شورای امنیت است.

نبی الله احمدلو وکیل

نبی‌الله احمدلو در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با تأثیر تحریم‌ها بر در جلوگیری از وصول کمک‌های بین‌الملل در حوادثی مانند سیل اخیر، اظهار کرد: تحریم به این دلیل که مردم یک کشور را نشانه می‌گیرد اساساً اقدامی ضد حقوق بشری است و اهدافی که تحریم‌ها دارند و خروجی این تحریم‌ها به طور غیرمستقیم متوجه مردم آن ناحیه یا کشور است.

وی افزود: این مسأله در کشور ما هم صادق است و تحریم‌هایی که امروز ظالمانه و برخلاف قوانین بین‌المللی، مصوبات حقوق بشر و حتی برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اعمال می‌شود در جهت فشار بر مردم ایران صورت می‌گیرد و خروجی آن متوجه مردم است که قطعاً خواسته آمریکا هم همین است و روحیه و خویی که در حال حاضر در حاکمان آمریکا برای تسلط و قدرت نمایی آنها وجود وجود دارد بیانگر این مسأله است.

رئیس جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر تصریح کرد: بسیاری از تحریم‌هایی که در چند سال اخیر بر ایران اعمال شد و اخیراً نیز رئیس جمهور آمریکا آنها را تشدید کرد، صرف نظر از خسارت‌ها و ضررهایی که به کشور و زیرساخت‌های کشور می‌تواند وارد کند به طور مستقیم متوجه مردم ایران است.

وی با اشاره به حادثه سیل اخیر خاطرنشان کرد: این مسأله جز حوادث طبیعی است و ارتباطی به حکومت و دولت ندارد و اینگونه بلایای طبیعی اتفاقی است که در بسیاری از کشورها رخ می‌دهد، اما در مورد سیل اخیر در کشورمان شاهد هستیم که با توجه به تحت فشار قرار دادشتن مردم‌مان و خسارات ناشی از این سیل طبق اعلام رئیس سازمان هلال احمر، آمریکا حساب‌های ارزی ما در خارج از دنیا را مسدود کرده است و این مسأله باعث شد ارسال کمک‌های بشردوستانه از سوی مردم دنیا و سازمان‌های بین‌المللی امکان پذیر نباشد و تنگناهایی را در این رابطه ایجاد کرده است.

این وکیل دادگستری یادآور شد: وقتی حادثه‌ای طبیعی در هر گوشه‌ای از دنیا رخ می‌دهد کمک‌های مردمی و سازمان‌های بین‌المللی به هلال احمر آن کشور ارسال می‌شود متأسفانه مسدود بودن حساب‌های ارزی ما اقدامی ضد انسانی است که باعث تشدید فشارها بر مردم می‌شود.

احمدلو افزود: با توجه به اینکه ما در تحریم قرار داریم بسیاری از شرکت‌های خارجی حاضر نیستند که به دلیل چند درصد سود، آثار مخربی مانند جریمه و رصد شدن همیشگی را بپذیرند و برخی از لوازم و امکاناتی که می‌توانست از سیل جلوگیری کند مانند دستگاه‌هایی که برای لایروبی استفاده می‌شود و جز موارد تحریم نیز محسوب نمی‌شود را در اختیار کشورمان قرار دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با هیچ ملاک و الگوی انسانی نمی‌توان فشارها به کشورمان را مقایسه کرد، گفت: در موقعیتی که مردم ایران تحت فشار هستند و در حوادث اسفناک قرار گرفته‌اند اینکه کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی و حتی صلیب سرخ را هم در محدودیت قرار دادند و اینکه این کمک‌ها چگونه و به چه نحوی باید صورت گیرد، موضوعاتی است که در دنیا معمول نیست، چون هر کشوری دارای حاکمیت و تابعیت است و برای ارائه اینگونه کمک‌ها باید با هلال احمر آن کشور هماهنگ شود.

رئیس جمعیت حقوقدانان ایرانی مدافع حقوق بشر، اظهار کرد: در بحث تحریم‌ها قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام کلیه تحریم‌ها را از ایران برداشت اما آمریکا در حال حاضر برخلاف این قطعنامه ایران را تحریم می‌کند. صرف نظر از اینکه در این موقعیت حساس هم نباشیم، کلیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران خلاف مقررات و قوانین شورای امنیت است و این قطعنامه‌ها به صراحت تمام تحریم‌ها را نقض کرده و هیچ تحریمی را نمی‌پذیرد.

احمدلو به رأی دیوان بین المللی دادگستری در شکایت ایران علیه آمریکا اشاره کرد و گفت: این رأی به صراحت اعلام کرد که باید قطعنامه مودت ۱۹۵۵ بین ایران و آمریکا رعایت شده و فشاری بر مردم ایران وارد نشود. با توجه به اینکه مواردی مانند دارو، تجهیزات پزشکی و کمک‌ها به هلال احمر استثنا شده، اما متأسفانه آمریکا به هیچ یک از این موارد وقعی ننهاده و رفتار آن غیر انسانی است و جای تعجب دارد که چگونه مدعی تمدن و ابرقدرتی هستند اما تا می‌توانند برای مردمی که در این موقعیت حساس قرار دارند ایجاد مانع می‌کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.