صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / دری نجف آبادی: سیل اخیر برای کشور یک دانشگاه عملیاتی و مطالعاتی است
دری نجف آبادی: سیل اخیر برای کشور یک دانشگاه عملیاتی و مطالعاتی است

دری نجف آبادی: سیل اخیر برای کشور یک دانشگاه عملیاتی و مطالعاتی است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی سیل اخیر را برای کشور یک دانشگاه عملیاتی و مطالعاتی دانست و گفت: تمام دستگاه‌های درگیر باید دستورالعملی در قبال حوادث به صورت استانی و ملی به صورت حکیمانه تدبیر کنند.

سیل

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت‌الله دری نجف‌آبادی در دیدار با کارکنان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در ابتدا با اشاره به زلزله کرمانشاه و منطقه سرپل ذهاب اظهار کرد: سیل نباید مانع کار در خصوص زلزله شود بلکه باید ابتدا به تعهدات و وعده‌ها در خصوص زلزله سال ۹۶ عمل شود.

وی با بیان اینکه سازه‌های عمومی، مسجد، مدرسه، جاده‌ها و … که در زلزله آسیب دیده‌اند باید با تدابیر لازم بررسی و با کیفیت مطلوب تکمیل شوند، افزود: سال جدید سیل به عنوان دغدغه اصلی در استان‌های مختلف و همچنین استان مرکزی مطرح است. در این شرایط ابتدا باید برنامه‌ریزی لازم در رابطه با خروج مردم از فشار بحران و کاهش آسیب‌ها و مشکلات و ایجاد حداقل امکانات برای مردم صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: در ادامه باید به منظور بازسازی مراکز عمومی و غیرعمومی اعم از منازل و زمین‌های کشاورزی و… به صورت کیفی اقدامات مناسب انجام شود. طبیعتاً یکی از بنگاه‌ها و نهادهای مناسب و مهم که در این اقدام مقدس می‌تواند ادای وظیفه کند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

دری نجف‌آبادی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن دو نوع وظیفه ذاتی روتین و ذاتی اورژانسی را بر عهده دارد گفت: بنیاد مسکن برنامه و چارت ثابتی ندارد و تنها برنامه ثابت آنها میدان خدمت است. اینگونه نهادها ایجاد شدند تا بتوان به صورت انقلابی برخی اقدامات را انجام داد، اگر قرار بود در خوزستان یا لرستان انجام امور مربوط به سیل را به دیگر دستگاه‌ها واگذار کنیم کار به این شکل پیش نمی‌رفت.

وی سیل اخیر را برای کشور یک دانشگاه عملیاتی و مطالعاتی دانست و بیان کرد: مهندسان باید در ساخت و سازها دقت لازم را داشته باشند تا با بروز مسائلی از جمله سیل سازه‌ها از پایه نابود و خراب نشوند. تمام دستگاه‌های درگیر باید دستورالعملی در قبال حوادث به صورت استانی و ملی به صورت حکیمانه تدبیر کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب آب وارد خوزستان شده، خاطرنشان کرد: اقدامات باید بر اساس آمایش ملی و سرزمینی عملی شود. توصیه اکید بنده به تمام دستگاه‌ها و نهادها این است که به آبخیزداری و آبخوان داری ۱۰ برابر بیشتر از گذشته توجه شود و احداث سیل بندها، جنگل‌های طبیعی، مصنوعی و سدهایی که آب را مدیریت می‌کند، مورد توجه قرار گیرد.

دری نجف‌آبادی اضافه کرد: باید تدابیر لازم صورت گیرد تا انواع گیاهان، مراتع، جنگل‌ها و … بویژه در اثر حوادث از بین نروند و در صورت لزوم باید برای حفاظت از این سرمایه‌ها اقدامات لازم را انجام داد و البته مردم نیز در انجام این امورات باید بسیج باشند.

وی بیان کرد: شورای برنامه‌ریزی هر استان به منظور بازسازی و نوسازی بعد از سیل باید نقشه راه عملیاتی و حکیمانه تهیه کند و لازم است برای نهادهای ذیربط کارگاه‌های آموزشی تشکیل شود. البته به منظور برخی پیش بینی‌ها به تجهیزات پیشرفته‌تر نیاز است که این مهم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در خصوص مقاوم سازی مسکن روستایی ادامه داد: برخی مناطق روستایی از جمله شهر داوودآباد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند تا از بروز خسارات در استان جلوگیری شود. برخی از منازلی که در حوادث خسارت دیده‌اند خانه‌های با مقاومت پایین بوده‌اند در نتیجه گاهی لازم است به جای هزینه در موارد غیر مفید در زمان و مکان مفید و مناسب هزینه لازم صرف شود.

دری نجف آبادی با اشاره به اینکه یکی از وظایف بنیاد مسکن تأمین مسکن محرومان است، گفت: در این راستا باید اولویت بندی صورت گیرد و به جای کمک‌های نقدی اقدامات عملی صورت گیرد. در برخی مناطق روستاها باید به عنوان یک منظومه در نظر گرفته شده و به صورت شهرکی و یا منظومه‌ای تدابیر لازم و ارائه خدمات برای آنها انجام شود که این مهم به نفع خود روستاییان نیز خواهد بود.

وی افزود: بنیاد مسکن برای تجارت ساخته نشده بلکه وظیفه بنیاد مسکن ارائه خدمت است در نتیجه در این نهاد کیفیت و قیمت تمام شده بسیار مهم است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.