صفحه اصلی / اسلایدر / بحران بیکاری در کمین سیل زدگان
بحران بیکاری در کمین سیل زدگان

«کسب و کار» بررسی می‌کند

بحران بیکاری در کمین سیل زدگان

وقوع سیل نه تنها خسارت های زیادی را به مناطق سیل زده وارد کرده، بلکه خطر بحران بیکاری در این مناطق را با موجی از بیکاری که در راه این مناطق است، تشدید می کند. نابودی صنایع و بنگاه های اقتصادی باعث خانه نشینی بسیاری از شاغلان در این مناطق شده که طبیعتا، با شرایط پیش آمده اثر مخرب این خانه نشینی کم از سیل نیست.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، وقوع سیل نه تنها خسارت های زیادی را به مناطق سیل زده وارد کرده، بلکه خطر بحران بیکاری در این مناطق را با موجی از بیکاری که در راه این مناطق است، تشدید می کند. نابودی صنایع و بنگاه های اقتصادی باعث خانه نشینی بسیاری از شاغلان در این مناطق شده که طبیعتا، با شرایط پیش آمده اثر مخرب این خانه نشینی کم از سیل نیست.
سه استان لرستان، خوزستان و ایلام در وقوع سیل اخیر متحمل خسارت هایی چه در بخش های کشاورزی و چه در صنایع و مشاغل تولیدی شده اند. با نظر به اینکه وضعیت رفاهی این استان ها به ویژه استان های ایلام و لرستان در شرایط خوبی نیست، تشدید بیکاری خطر جدی ای برای معیشت مردم سیل زده و گذران زندگی آنها است.
البته پرداخت مقرری بیمه بیکاری سیل زدگان مدتی است شروع شده و قرار است دولت در فرایند پرداخت مقرری بیمه شدگان تعجیل نماند. اما مسئله اساسی این است که خیلی از نیروی کار در این مناطق تحت پوشش بیمه ای نبوده و مشمول مقرری بیمه بیکاری نمی شوند از سویی بسیاری از نیروی کار در حالی درگیر سیل شده اند که در بنگاه و یا صنعتی مشغول به کار نبوده و یا بیکار بوده اند، تعیین تکلیف این دسته از افراد بستگی به سیاستی دارد که سازمان های حمایتی برای حمایت از نیروی کار در مناطق سیل زده در نظر گرفته اند.
به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت سیل حدود۲۰۰۰ هزار میلیارد به واحدهای صنعتی و تولیدی خسارت وارد کرده و دولت قرار است این خسارت ها را با امهال وام های بانکی و معافیت های مالیاتی برای خسارت دیدگان تعدیل نماید. اما این اقدامات اثر ملموسی در احیای زودهنگام این صنایع نخواهد داشت. پس سوال اساسی این است که دولت در این شرایط چه گام موثری باید برای نیروی کار بردارد؟
سید ضیاء الدین خرمشاهی کارشناس اقتصادی

ضرورت تقویت معیشت مناطق سیل زده
حوادث طبیعی که به هیچ وجه نباید آنها را غیر مترقبه و غیرقابل پیش بینی دانست و به نظر من نقطه ـغازین اشکال در همین نام گذاری ستاد مربوط به این امر است. حوادثی هستند که گاه و بی گاه در سراسر دنیا با شدت و ضعف اتفاق می افتد و در یک کلام می توان، ادعا کرد که گریزی از این رویدادها نیست، همچنان که در سال های اخیر شاهد انواع بسیار سنگینی از آن از جمله کاترینا و.. بوده ایم. اما مواجهه با آن کاملا می تواند علمی،صحیح و به موقع صورت بگیرد که در این صورت، کمتری آسیب به جامعه می رسد.آنچه همواره در کشور ما به هنگام وقوع یکی از این رخدادها، جلوه می کند، دست پاچگی ناهماهنگی و ضعف مدیریت در یک کلام است و معلوم نیست، کشور باید تاوان این از هم گسیختگی را بپردازد. در دنیای امروز مواجهه با حواث طبیعی یک علم قابل اکتساب است و مانند تمامی علوم دیگر، باید آن را فرا گرفت و این امر آنچنان مهم است که سپردن مسئولیت این قبیل امور به افراد بی اطلاع از این علم و مهارت به معنی استقبال از خطر می باشد. توصیه می شود، در آغاز تغییر واژگان و ادبیات مرتبط با این حوزه است. همچنان که در ابتدا ذکر شد، حوادث غیرمترقبه نیست بلکه رخدادی طبیعی است.
آنچه در روزهای اخیر بسیاری از مسئولین حادثه سیل را جزء بلایای طبیعت می دانستند، در حالی که این موضوع نه تنها بلا و نغمت نبود، بلکه می توانست نعمتی هم باشد. اما این حوادث به همراه خود گرفتاریی هایی را می آورند که قطعا در سایه بی مدیریتی موجود، این گرفتاری ها روز افزودن و دوچندان می شود. از جمله این گرفتاری ها، به هم خوردن نظم اقتصادی و ویران شدن بنگاه های تولیدی، خدماتی و هر چیزی که از جنس تولید درآمد و تقویت معیشت باشد، قطعا در این ایام آسیب دیدگان از سیل در استان های گرفتار، اعم از فارس؛ چهارمحال بختیاری، لرستان، خوزستان، کرمانشاه، ایلام و همه مناطق دیگر با مصیبت نداشتن درآمد و بیکار شدن علاوه بر از کف دادن دارایی ها، مواجه می شوند و به نظر می رسد، آسیب اصلی در آن قسمت خودنمایی خواهد کرد. در این زمان تصمیمی مدبرانه برای گستراندن چتر حمایتی، توسط سازمان های مسئول به منظور تامین معایش آسیب دیدگان تا زمان احیای مراکز کاری آنها، مورد نیاز جدی است و نبود این حمایت، می تواند بحران بزرگی را در آن مناطق رقم بزند.
مهدی پورقاضی، فعال اقتصادی
فرصت سیل برای اشتغالزایی
خسارت های ناشی از سیل بیش از آنکه به واحدهای صنفی و تولیدی باشد، به کشاورزی و مزارع مردم وارد شده است و همین موضوع می طلبد دولت در بخش کشاورزی اقدامات به موقع تری انجام داده و جهت جبران خسارت ها هر چه سریع تر عمل کند. در صورتی که کمک های دولت به سیل زدگان در یک بازه زمانی مشخص و با نظم دقیق باشد، فرصت بازسازی و احیای واحدهای مسکونی، زراعی و همچنین خدماتی و …اشتغال جدیدی را در این مناطق ایجاد کرده و البته بازار خوبی را برای تولید کنندگان در سایر مناطق جهت تامین اقلام مورد نیاز مثل لوازم خانگی، تجهیزات و… ایجاد می کند. اما باید تاکید کرد که حمایت دولت از این مناطق باید به موقع و در اسرع وقت باشد، وگرنه شاید امکان جبران خسارت فراهم نشده و فرصتی که می توان برای اشتغال در این مناطق ایجاد کرد، از میان برود. شروع بازسازی ها برای تولید کنندگان و نیروی مولد، به معنی توقف شدت بیکاری در این مناطق و شدت مهاجرت های گسترده است وگرنه این امر جهتی معکوس گرفته و بر بحران های کنونی کشور می افزاید. از آنجایی که مناطق سیل زده در جرگه مناطق محروم و بیکار کشور هستند، پرداخت مستمری و حق بیمه بیکاری به مردم، فرصتی است برای آنها تا خسارت های وارده را جبران سازند. در این میان رسالت نهادهای حمایتی افزایش میزان حمایت ها و کمک ها به مردم سیل زده است. بنابراین سیل همانطور که خسارت دارد، فرصتی است برای ایجاد شغل که باید از آن به خوبی استفاده کرد و دولت هم از آن آگاه و مطلع باشد.

همچنین مطالعه کنید:

شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند/ فرصت خطا نداریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.