صفحه اصلی / اسلایدر / بازار اجاره بها کشش افزایش قیمت ندارد
بازار اجاره بها   کشش  افزایش  قیمت  ندارد

«کسب و کار» سمت و سوی قیمت ها در بازار اجاره را بررسی می‌کند

بازار اجاره بها کشش افزایش قیمت ندارد

افزایش چندبرابری قیمت مسکن در سال گذشته، هیچ شبهه ای مبنی بر کاهش تقاضای واقعی مسکن در سال جاری، نخواهد گذاشت و همین امر همانطور که بررسی ها نشان می دهد، باعث هجوم متقاضیان سابق خرید مسکن به سمت بازار اجاره شده است. بازاری که این روزها و با رشد نجومی اجاره بها، در شرایط چندان مناسبی برای متقاضیان به سر نمی برد. انتظار صاحب خانه ها برای پرداخت مبالغ اجاره بیشتر از جانب مستاجران نیز شرایط را برای بهبود اوضاع در آینده نامطلوب نشان می دهد و به نظر می رسد با توجه به مسیر صعودی ای که قیمت ها در بخش مسکن طی می کرد، چنین انتظاری هم دور از منطق نباشد. تنها یک روزنه امید وجود دارد و آن کاهش قیمت مسکن است که به تبع می تواند در نرخ های اجاره بها تغییراتی ایجاد کند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، افزایش چندبرابری قیمت مسکن در سال گذشته، هیچ شبهه ای مبنی بر کاهش تقاضای واقعی مسکن در سال جاری، نخواهد گذاشت و همین امر همانطور که بررسی ها نشان می دهد، باعث هجوم متقاضیان سابق خرید مسکن به سمت بازار اجاره شده است. بازاری که این روزها و با رشد نجومی اجاره بها، در شرایط چندان مناسبی برای متقاضیان به سر نمی برد. انتظار صاحب خانه ها برای پرداخت مبالغ اجاره بیشتر از جانب مستاجران نیز شرایط را برای بهبود اوضاع در آینده نامطلوب نشان می دهد و به نظر می رسد با توجه به مسیر صعودی ای که قیمت ها در بخش مسکن طی می کرد، چنین انتظاری هم دور از منطق نباشد. تنها یک روزنه امید وجود دارد و آن کاهش قیمت مسکن است که به تبع می تواند در نرخ های اجاره بها تغییراتی ایجاد کند.
اما اینکه قیمت ها در بازار مسکن شروع به کاهش می کند یا نه از دید کارشناسان متفاوت است. از زاویه دید اکثر کارشناسان هرچند کاهش قیمت مسکن یک پیش بینی کاملا خوش بینانه و دور از دسترس است، حداقل باید امیدوار بود که رشد قیمتی ای چندانی در بازار مسکن شاهد نخواهیم بود و این امر یعنی عقب نشینی برخی از صاحب خانه ها از اجاره های سنگین و مدارای آنها با متقاضیان کنونی است. به طوری که گزارش ها نیز نشان می دهد علیرغم تمایل موجران به افزایش اجاره، به دلیل کاهش شدید تقاضا، مالکان فعلا با ارقام بهمن‌ماه سال قبل، اقدام به عقد قرارداد می‌کنند و رکودی که در بازار اجاره است، به نوعی مانع از رشد اجاره بهاء است.
اما برخی دیگر از کارشناسان بر این عقیده اند که رشد قیمت مسکن در سال گذشته، رشد قیمتی بی سابقه ای را در بازار اجاره تحمیل خواهد کرد که کنترل آن به جز از طریق دو ابزار مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی، میسر نیست.
طبیعتا کاهش قیمت مسکن در سال ۹۸ می تواند موضوع را به نفع مستاجران تغییر دهد. اما پیش بینی های کارشناسان حداقل برای اسفند سال گذشته درست از آب در نیامده تا به آن برای سال جاری، تکیه کرد. گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی به تازگی نشان داد که نه تنها قیمت مسکن در اسفند پارسال به ثبات نرسید بلکه از یک رشد ۹،۵ درصدی نسبت به به بهمن ماه برخوردار شد.

سال گذشته و بر اساس گزارش مرکز آمار و بانک مرکزی رشد قیمت مسکن در دی ماه به حدود ۲ درصد رسید و فعلان بازار مسکن پیش بینی کردند که روزهای رشد قیمت مسکن به پایان رسیده و تا پایان سال و در اسفند ماه این رشد قیمت به زیر یک درصد خواهد رسید بنابراین شاهد ثبات قیمت خواهیم بود.

نکته قابل توجه در گزارش رشد ۹۵ درصدی قیمت مسکن در اسفند ۹۷ نسبت به اسفند ۹۶ است.

گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از وضعیت بازار مسکن در اسفندماه سال گذشته و نیز گزارش تجمیعی وضعیت این بازار در ۱۲ ماهه سال گذشته نشان می دهد که پیش بینی ها چندان درست از آب در نیامد.
بر اساس این گزارش، در اسفند سال گذشته (سال ۹۷) ۱۳ هزار و ۳۳ فقره مبایعه نامه به امضا رسید که نسبت به اسفند ماه سال قبل از آن (۹۶) که تعداد مبایعه نامه‌ها ۱۲ هزار و ۵۳۶ فقره بود، رشد ۳.۹ درصدی داشته است.

همچنین متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در آخرین ماه سال گذشته، ۱۱ میلیون تومان اعلام شده که نسبت به اسفندماه ۹۶ که این شاخص متری ۵ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان بود، رشد ۹۵.۴ درصدی داشته است.

گران‌ترین منطقه تهران در دو شاخص «آخرین ماه سال گذشته» و همچنین «کل سال ۹۷»، منطقه یک با میانگین هر متر ۲۴ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان برآورد شده و ارزان‌ترین بخش نیز به منطقه ۲۰ با میانگین هر متر ۴ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان اختصاص دارد.

در ماه گذشته ۸ منطقه نخست تهران با دارا بودن هر متر به طور میانگین بالای ۱۰ میلیون تومان، جزو گران‌ترین مناطق پایتخت بوده که بعد از منطقه یک، منطقه سه با میانگین هر متر ۱۹ میلیون و ۳۴۶ هزار تومان و منطقه دو با متوسط متری ۱۶ میلیون و ۹۰۳ هزار تومان به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارد.
بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در ۱۲ ماهه سال گذشته، ۸ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۹۰۰ تومان بود که نسبت به ۱۲ ماهه سال قبل از آن (۹۶) که این شاخص متری ۴ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان بود، رشد ۷۱.۱ درصدی داشته است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.