صفحه اصلی / استان ها / خراسان شمالی / آخرین وضعیت روستاهای دچار رانش شده خراسان‌شمالی
آخرین وضعیت روستاهای دچار رانش شده خراسان‌شمالی

آخرین وضعیت روستاهای دچار رانش شده خراسان‌شمالی

بخشدار مرکزی شهرستان بجنورد گفت: جابجایی یا تثبیت روستاهای دچار رانش شده خراسان شمالی در انتظار پاسخ تیم مطالعاتی است.

خسارت رانش زمین به ۱۲۰ خانه روستای حسین آباد کالپوش شهرستان میامی - سمنان

محمد علی نودهی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به بارش های شدید باران از اواخر سال گذشته تاکنون، چندین روستا در بخش مرکزی این استان در دهستان بدرانلو دچار رانش زمین شدند، افزود: البته در سال های ۸۹ و ۹۰ در روستاهایی رانش زمین صورت گرفت که در آن زمان با ایجاد دیوار ساحلی و ایجاد یک “چسبند”، رانش زمین متوقف شد.

وی با بیان اینکه در زمان مذکور ۵۰ درصد از منازل مسکونی روستای “گلی” در دهستان بدرانلو در معرض خطر رانش زمین تشخیص داده شد، ادامه داد: به همین علت ساخت و ساز در آن نقاط ممنوع اعلام شد اما از آنجاییکه زمین عمومی برای جابجایی اهالی روستا وجود نداشت و مردم نیز حاضر به واگذاری مستثنیات نبودند، جابجایی متوقف شد.

نودهی اظهار کرد: بر اثر بارندگی های یک ماه اخیر رانش زمین، چهار منزل روستایی در روستای گلی را بلعید و ۱۶۴ منزل دیگر در معرض این خطر قرار گرفتند و از این تعداد ۳۰ منزل در خطر جدی هستند و دستور تخلیه فوری به آن ها اعلام شد که یک اردگاه برای اسکان ها ایجاد شد.

وی بیان کرد: همچنین به ۱۳۴ واحد مسکونی در این روستا اخطار داده شده که مراقبت کنند و از این تعداد حدود ۲۵ خانوار به صورت خودجوش چادر دریافت کرده و در منازل اقوام و یا در مناطق امن این چادرها را برپا کرده و در آنجا زندگی می کنند.

این مسئول تصریح کرد: در روزهای ابتدایی سال یک تیم مطالعاتی از دانشگاه تهران در منطقه حضور پیدا کردند و برداشت های لازم را انجام دادند و اهالی روستای گلی و نرگس لو منتظر پاسخ این تیم برای تثبیت منطقه به منظور ادامه زندگی در همان محل ها و یا جابجایی روستا هستند.

به گفته وی در روستای نرگس لو نیز این بارندگی ها پنج واحد مسکونی دچار رانش زمین شد که اغلب این واحدها به تایید جانمایی بنیاد مسکن ساخته شده بودند.

بخشدار مرکزی بجنورد در ادامه با اشاره به اینکه بخش مرکزی بجنورد دارای ۹۴ روستا با ۷۵ هزار نفر جمعیت است، ادامه داد: از آنجاییکه دهستان های باباامان و بدرانلو زلزله و رانش زمین را تجربه کرده بودند و بر اثر این پدیده های طبیعی دچار آسیب شده بودند، امر بازسازی را انجام داده بودند طی بارندگی های اخیر کمتر دچار خسارت شده بودند.

وی افزود: دهستان آلاداغ به دلیل اینکه بر روی گسل زلزله قرار ندارد و حوداث طبیعی را تجربه نکرده است در نتیجه اهالی بار پشت بام ساختمان های خشتی و گلی را زیاد کرده و اقدام به ساخت بناهای اضافی بر روی این پشت بام ها کرده اند که سنگینی به وجود آمده و بارش باران های اخیر موجب بروز خسارت به آنها شد.

 پیش از آن رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، در رابطه با علل وقوع رانش زمین در برخی از مناطق بجنورد در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرده: بارش زیاد باران یکی از علل اصلی زمین لغزش در این شهرستان بوده است.

بهمن هوشمند با بیان اینکه منطقه بدرانلو در این شهرستان یکی از مناطق مستعد زمین لغزش است، افزود: زمین لغزش به چندین عامل بستگی دارد که یکی از این عوامل وجود سازندهای حساس به لغزش همچون سازندهای مارلی، رسی فراوان و سازندهای بادرفتی لسی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نحوه قرار گرفتن سازندها یکی دیگر از علل بروز زمین لغزش است بطوریکه اگر در پایین دست دامنه آب راه وجود داشته باشد سبب می شود تا پاشنه دامنه خالی شود و سازندها به سمت پایین دست حرکت کند. از سوی دیگر اگر شیب دامنه با شیب لایحه های زمین شناسی یکی باشد موجب می شود تا سازند مستعد زمین لغزش شود.

وی تاکید کرد: هرچقدر شیب زمین ها بیشتر باشد و آن ها را تبدیل به اراضی کشاورزی و باغات آبی کنیم سبب می‌شود تا لایحه های رسی، مارلی و لسی متورم شوند و پایداری سازندها کاهش یابد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در منطقه بدرانلو در شهرستان بجنورد ۲۰ هزار هکتار منطقه بادرفتی لسی وجود دارد که بیشتر تپه ماهورها شیب دار هستند و متاسفانه روستاها بر روی آن ساخته شده‌اند و سیستم فاضلاب روستایی که به صورت چاه نیز است عاملی بر مرطوب شدن خاک و تاثیر گذار بر رانش زمین است.

وی گفت: روستایی مانند گلی در منطقه بدرانلو در منطقه شیب دار واقع شده است که در چند روز اول سال شاهد رانش قسمت هایی از آن بودیم.

رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: رانش زمین در اطراف منطقه بدرانلو از گذشته به دلایل مذکور وجود داشته اما طی یک ماه اخیر بارندگی های شدید باران مزید بر علت شده و سبب شده تا شاهد تشدید آن باشیم.

وی ادامه داد: میزان بارش باران از روزهای پایانی سال گذشته تاکنون حدود ۳۰۰ میلی متر بوده است که رشد ۷۰ درصدی داشته است.

هوشمند توصیه کرد: به منظور جلوگیری از رانش زمین و یا کاهش شدت آن باید کمترین دستکاری در این مناطق انجام شود، تغییر کاربری به ویژه خانه سازی و تبدیل اراضی دیم به آبی وجود نداشته باشد و آبیاری در این مناطق ممنوع باشد.

وی تاکید کرد: بهترین راهکار برای روستاهایی که در منطقه بدرانلو که در معرض زمین لغزش هستند، جابجایی آن هاست.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وضعیت فروش شیر

وقتی وضعیت فروش شیر از دامداران خراسان شمالی دوباره شیر تو شیر می شود

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسینعلی حصاری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.