صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی نقض آشکار ارزش‌های حقوق بین‌الملل است

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران:

قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی نقض آشکار ارزش‌های حقوق بین‌الملل است

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران طی اطلاعیه‌ای به اقدام آمریکا مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی واکنش نشان داد.

اسکودا . آرم قضایی

به گزارش کسب و کار نیوز، متن اطلاعیه اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اقدام غیر اصولی و خلاف عرف حقوق بین‌الملل دولت آمریکا مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، نمونه بارزی از بی‌توجهی این دولت به اصول مسلّم و شناخته‌شده حقوق بین‌الملل است. احترام به حاکمیت ملی و نهادهای برآمده از قانون اساسی کشورها، یکی از اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل است که جامعه جهانی به‌ویژه دولت‌ها ملزم به پذیرش آن هستند. فارغ از مصداق مورد بحث، این‌که یک دولت بعد از تحمل شکست‌های معنادار در جنگ حقوقی و بی‌توجهی به تصمیمات قضائی محاکم بین‌المللی نظیر دیوان دادگستری لاهه، متوسل به اقدامات ناقض حقوق بین‌الملل می‌شود، اسباب افزایش نگرانی و بی‌اعتمادی نسبت به حل و فصل چالش‌های فراروی جامعه جهانی با استفاده از ظرفیت‌ها و ساز و کارهای حقوق بین‌الملل را فراهم می‌سازد.

صرف‌نظر از این‌که آیا مقررات داخلی ایالات متحده آمریکا اجازه چنین اقدامی را به دولت حاکم می‌دهد یا خیر، این اقدام دولت آمریکا علیه نهاد رسمی و قانونی کشور دیگر مغایر با اصل تساوی دولت‌ها بوده، نقض آشکار ارزش‌های حقوق بین‌الملل عرفی و قراردادی تلقی شده و می‌تواند نظم بین‌المللی مقرّر در منشور ملل متحد را به مخاطره افکند.

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران ضمن محکوم نمودن این اقدام غیراصولی دولت آمریکا، امیدوار است وزارت امور خارجه با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود، تدابیر لازم را به‌منظور جلوگیری از آثار عملی این اقدام دولت آمریکا اتخاذ نماید. در این راستا، اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران آمادگی خود را برای همکاری با وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مرتبط اعلام می‌نماید.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.