صفحه اصلی / استان ها / گلستان / ارائه خدمات بهداشتی و درمانی سرپایی به بیش از ۳۷ هزار سیل‌زده در گلستان

ارائه خدمات بهداشتی و درمانی سرپایی به بیش از ۳۷ هزار سیل‌زده در گلستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان از ارائه خدمات بهداشتی، درمانی سرپایی به ۳۷ و 728 هزار نفر از هموطنان سیل زده این استان در محل‌های اسکان آنها خبر داد.

پزشک خانواده معاینه ویزیت دکتر

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر سراج‌الدین عارف‌نیا گفت: حوزه بهداشت از ابتدای بارش‌های سیل‌آسا در استان تا تاریخ ۱۶ فروردین تمام توان خود را برای ارائه خدمات سلامت به مردم بکار گرفته و تا آخر بحران پای کار است.

وی افزود: از جمله این اقدامات می‌توان به استقرار تیم‌های سلامت شامل (پزشک، ماما، بهورز، مراقب سلامت، روانشناس، پرستار، کارشناس مراقبت بیماری‌ها) به صورت ثابت (مستقر در کمپ) و سیار در کمپ‌های کم جمعیت، از هشت صبح تا هشت شب اشاره کرد؛ به گونه‌ای که کلیه خدمات بهداشتی درمانی در تمامی محل‌های اسکان به صورت روزانه ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: این خدمات شامل ثبت اطلاعات جمعیتی، شناسایی بیماران نیازمند مراقبت ویژه (قلبی، فشارخون، دیابت، اختلالات روانپزشکی) و ارائه مراقبت‌های بهداشتی درمانی بوده است.

وی با اشاره به ارائه خدمات سرپایی به تعداد  ۳۷۷۲۸ نفراز سیل‌زدگان (ویزیت پزشک ۳۴۵۵۹ و ماما ۳۱۶۹) با استقرار تیم‌های سلامت بخش بهداشت در ۶۷ روستای آسیب دیده تا تاریخ ۱۶ فروردین، اظهار کرد: ۳۰۰۰ خدمت دندانپزشکی رایگان به سیل زدگان با تجهیز و اعزام کلینیک سیار دندانپزشکی در مناطق مختلف سیل‌زده انجام شده و همچنان ادامه دارد.

همچنین در راستای نظارت بر تامین و توزیع آب و مواد غذایی سالم به سیل زدگان، ۲۳۴۱ مورد کلرسنجی آب مصرفی و ۲۵۶ بازدید بهداشتی از محل پخت غذا جهت کمپ‌ها و ۴۵۷ مورد بازدید از مواد غذایی توزیع شده در کمپ‌ها صورت گرفته که ۲۱ تن مواد غذایی از چرخه مصرف خارج شد که متعاقب این اقدامات تا کنون هیچ همه‌گیری ناشی از مسمومیت غذایی و یا مصرف آب آلوده نداشته باشیم.

عارف‌نیا گفت: به منظور گند زدایی سطوح، بیش از ۲۴ تن آهک تهیه و توزیع شده است و همچنین ۳۷۴ کیلوگرم  پرکلرین وهالامید نیز جهت گندزدایی توزیع شده است، که با این حجم توزیع مساحتی بالغ بر۵۶۰ هزار مترمربع گندزدایی شده است.

وی افزود: به منظور پیشگیری از انتقال بیماری‌های واگیر، بیماریابی فعال در مناطق سیل‌زده بخصوص در کمپ‌های اسکان توسط تیم‌های سلامت انجام می‌شود که تا کنون حدود ۱۰۰۰ نمونه آزمایشگاهی از موارد مشکوک به بیماری‌های واگیر (به ویژه بیماری‌های روده‌ای از جمله وبا) اخذ شده که تاکنون هیچگونه مورد مثبتی از وبا مشاهده نشده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: تاکنون ۱۱۴۹ مورد خدمت روانشناسی در کمپ‌های اسکان به سیل‌زدگان ارائه شده که از این بین ۲۵۸ مورد جهت دریافت خدمات تخصصی‌تر به روانپزشکان ارجاع شدند. برگزاری ۴۲۰ جلسه بازی درمانی جهت کودکان مقیم کمپ‌ها از دیگر اقدامات ارزشمند سلامت روان است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی افزود: خدمات بهداشتی درمانی به کلیه بانوان مستقر در کمپ‌ها بر اساس نیازهای بهداشتی تشخیص داده شده و ویزیت‌های پزشکی تیم‌های سلامت ارائه می‌شود، نجات جان مادر باردار از ابتدای سیل تا کنون به تعداد  ۶۲ نفر از اقدامات بخش بهداشت بوده است که از این تعداد ۴۰ مورد جابجایی به مناطق امن و ۱۱ مورد انتقال با بالگرد فوریت‌ها است. از دیگر اقدامات مراقبت مادر باردار و کودک به ویزیت نوزاد توسط پزشک ۸۲ نفر، ویزیت مادر باردار توسط پزشک به تعداد ۷۲۹ نفر، ویزیت مادر باردار توسط ماما به تعداد ۸۱۲ نفر در محل کمپ‌ها می‌توان اشاره کرد.

عارف‌نیا بیان داشت: آموزش چهره به چهره به سیل زدگان عزیز استان در خصوص رعایت مسایل بهداشتی بعد از سیل در جهت پیشگیری از بیماری‌ها در کمپ‌های اسکان سیل‌زدگان به تعداد ۵۵۲۴۷ نفر و تهیه وتوزیع ۱۹۳۱۴ رسانه آموزشی در ۱۱ موضوع اولویت‌دار بهداشتی از قبیل پیشگیری از بیماری‌های روده‌ای، ضدعفونی منازل از دیگر اقدامات کارکنان بهداشت استان گلستان است.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو در روزهای آتی می‌توان به سم پاشی ماندآبهای مناطق سیل‌زده به منظور سترون سازی و ضدعفونی این مناطق بدنبال فروکش کردن حجم آب نام برد. اقدامات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان تا پایان بحران ادامه دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

انتقال خون

از بیماران نیازمند به خون غافل نشویم

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سیدصادق بنی‌عقیل اظهار کرد: در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.