صفحه اصلی / ورزشی / جهان ورزش / سرگذشت فوتبالیست نامدار فرانسوی/ از سیاهی معدن لیل تا سپیدی شاهانه مادرید
سرگذشت فوتبالیست نامدار فرانسوی/ از سیاهی معدن لیل تا سپیدی شاهانه مادرید

داستان‌های تاریخ فوتبال

سرگذشت فوتبالیست نامدار فرانسوی/ از سیاهی معدن لیل تا سپیدی شاهانه مادرید

ریموند کوپا پس از کار در معدن، فوتبالیست شد و سپس نام خود را به یک برند تبدیل کرد.

ریموند کوپا

به گزارش کسب و کار نیوز، ریموند کوپا نخستین بازیکن بزرگ فرانسوی بود و پس از او بازیکنانی همچون میشل پلاتینی و زین الدین زیدان ظهور کردند. نام خانوادگی اصلی او کوپازوسفکی بود. او فرزند یک لهستانی مهاجر بود. پدرش از معدن کاران نوزله‌مین (شهری نزدیک لیل) محسوب می‌شد. کوپا نیز از ۱۰ سالگی کار در معدن را شروع کرد و واگن‌ها را هل می‌داد. او دو بند انگشت اشاره دست راستش را در یک حادثه معدن از دست داد. کوپا نخستین بازیکن روستایشان بود. کمی بعد به باشگاه آنژه پیوست و سپس با “استا د دو رمس” قرارداد امضا کرد.

این نخستین ضربه زندگی‌اش بود؛ واقعیتی که دوستش نداشت. او تصور می‌کرد باشگاه آنژه تیم ابدی‌اش خواهد بود و تنها در صورت انتقال بزرگ آن جا را ترک خواهد کرد. رمس مطابق انتظارش به او پول نداد. سانتیاگو برنابئو در فصل ۵۷-۱۹۵۶ با کوپا قرارداد امضا کرد و بازیکن فرانسوی سه فصل برای سفیدپوشان رئال بازی کرد. در این سه سال فاتح جام قهرمانان اروپا شد.

برنابئو به او پیشنهاد تمدید قرارداد پنج ساله داد. با این حال کوپا در فرانسه خاطره داشت و توانسته بود با این تیم عنوان سومی را در جام جهانی ۱۹۵۸ به دست آورد. کوپا در نوک خط حمله تیمش بازی می‌کرد اما با حضور آلفردو دی استفانو مجبور شد در کناره‌ها بازی کند. می‌توانست از توانایی‌هایش استفاده کند اما احساس نمی‌کرد در رأس قرار دارد. مادرید اغلب از سمتی که خنتو بازی می‌کرد به دفاع حریف نفوذ می‌کرد و تنها زمانی از سمت کوپا حمله می‌کرد که پیروزی را به دست آورده بود. در مقابل در فرانسه او را تحسین می‌کردند. اندرلخت بلژیک هم علاقه مند به او بود و می‌خواست دستمزد بیشتری به مهاجم فرانسوی بدهد. استاد دو رمس قصد داشت دوباره او را به خدمت درآورد اما دستمزدش در باشگاه مادریدی او را برای این تیم دست نیافتنی کرده بود.

قضیه کوپا در فرانسه و اسپانیا مورد بحث بود تا این که روش پرداخت دستمزدش پیدا شد. یک شرکت صنعتی پیشنهاد کرد نامش را روی یک نوشیدنی بگذارد. همچنین یک کارخانه پارچه به او پیشنهاد داد که نامش را روی یک لباس ورزشی به همراه کفش بگذارند. بر این اساس پیراهن کوپا، جوراب کوپا، کفش کوپا و نوشیدنی کوپا به وجود آمد. هواداران سنتی فوتبال فعالیت جدید مهاجم فرانسوی را نامتعارف می‌دانستند.

کوپا به همراه رمس دو قهرمانی در فرانسه به دست آورد اما مشکلاتش با سرمربی آغاز شد. در طول چند سال توانست جایگاه قابل توجهی در میان بازیکنان فرانسوی پیدا کند. این اتفاق در جو بد کشور اروپایی رخ داد. زمانی که روزنامه فرانس دیمانش در روز چهارم جولای ۱۹۶۳ از جانبش تیتر زد ” فوتبالیست‌های فرانسوی برده هستند” جنجال به پا کرد. فدراسیون نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و کوپا را ۶ ماه محروم کرد. برخی از او دفاع و اعلام کردند و گفتند که به خاطر دوران سخت و بدی که گذارنده چنین حرفی زده است. کوپا به دادگاه متوسل شد اما مسئولان باشگاه او را راضی کردند که شکایتش را پس بگیرد. آن‌ها می‌ترسیدند این جنجال به محرومیت مادام العمرش منجر شود. کوپا ۶ ماه محرومیت را گذراند و در این مدت رمس به دسته دو سقوط کرد. او و باشگاهش هرگز به دوران خوب خود بازنگشتند. کوپا با گذشت زمان، سندیکای بازیکنان فرانسوی را تشکیل داد و به بزرگی‌اش افزود. بازگشتش به فرانسه با ناآرامی‌هایی همراه شد. با گذشت زمان، هنگامی که شرایط اقتصادی بد شد، کوپا برخی از جوایز و یادبودهایش – از جمله توپ طلایی که در سال ۱۹۵۸ را به دست آورد – را به حراج گذاشت. باشگاه مادرید برخی از این جوایز را خرید.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رونالد کومان

مسی با باشگاه مشکل داشت نه من

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ورزش سه, رونالد کومان سرمربی جدید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.