صفحه اصلی / سرخط خبرها / آب چنارهای تهران را گِل نکنیم
آب چنارهای تهران را گِل نکنیم

آب چنارهای تهران را گِل نکنیم

تهران به درختان چنار خیابان ولی‌عصر معروف است. چنارهایی که برخی‌هایشان عمری به قدمت تاریخ ۱۰۰ ساله پایتخت دارند اما آلودگی‌های امروزه تهران بسیاری از آن‌ها را بیمار کرده و دیگر تاب زندگی در تهران را ندارند.

 

به گزارش کسب و کار نیوز درباره اینکه چرا چنارها در تهران دیگر تاب زندگی ندارند، توضیح می‌دهد: درخت چنار حدود ۱۰۰ سال پیش به تهران معرفی شد. در آن زمان جمعیت تهران بسیار کمتر از امروز بود و آلودگی هوا نیز به‌شدت این روزها وجود نداشت و در واقع تهران یک شهر ییلاقی خوش آب و هوا بود.

وی ادامه می‌دهد: به مرور زمان با افزایش جمعیت تهران و پیدایش صنعت‌های جدید آب و هوای پایتخت تغییر کرد. گونه چنار گونه‌ای است که در مقابل آلودگی آب، هوا و خاک بسیار آسیب‌پذیر است و متاسفانه به مرور این عناصر زیستی در تهران آلوده شدند.

این متخصص فضای سبز شهری به خزان زود هنگام درختان چنار در تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل گرما و آلودگی هوا چنارهای تهران از همان روزهای ابتدایی تابستان خزان می‌کنند. در حال حاضر نیز فقط برخی پارک‌های شمالی تهران شرایط به نسبت بهتری برای کاشت و نگهداری چنار دارند و متاسفانه در بقیه نقاط تهران چنارها بسیار آسیب می‌بینند.

محرابیان می‌افزاید: هنوز گونه مناسبی برای جایگزینی با چنار در تهران معرفی نشده است و شهرداری تهران با کمک متخصصان فضاهای سبز شهری و با در نظر شرایط اکولوژیک تهران باید این کار را انجام دهد.

این استادیار اکولوژی گیاهی دانشگاه شهید بهشتی در پایان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر باید چه کنیم تا فشار کمتری روی چنارهای کاشته شده در تهران بیاوریم، توضیح می‌دهد: یکی از مشکلاتی که چنارها با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند آلودگی آبی است که از آن تغذیه می‌کنند. این آب مسیری از بالا به پایین دارد که در مسیر فاضلاب نیز به آن می‌ریزد پس حداقل کاری که می‌توانیم برای چنارها انجام دهیم این است که آب را برایشان تصفیه و پاک کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.