صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان شرقی / هاله حرارتی دریاچه ارومیه مانع ورود بارش‌های موثر است/ نگران خشک شدن دریاچه باشیم
هاله حرارتی دریاچه ارومیه مانع ورود بارش‌های موثر است/ نگران خشک شدن دریاچه باشیم

عضو هیات علمی گروه آب و هواشناسی دانشگاه تبریز:

هاله حرارتی دریاچه ارومیه مانع ورود بارش‌های موثر است/ نگران خشک شدن دریاچه باشیم

عضو هیات علمی گروه آب و هواشناسی دانشگاه تبریز با بیان اینکه هاله حرارتی دریاچه ارومیه مانع ورود بارش‌های موثر است، گفت: این هاله حرارتی مانع ورود توده هوایی باران‌زا به آذربایجان شرقی و غربی می‌شود.

image.png

‌به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز ساری صراف در جلسه شورای مدیریت بحران استان با بیان این مطلب اظهار کرد: در رونمایی از پدیده جدید اتمسفر و طبق گزارش آزمایشگاه ماهواره‌ای دانشگاه تبریز، هاله حرارتی دریاچه ارومیه که بر اثر خشکسالی‌های مستمر و پیاپی و جذب انرژی حرارتی ایجاد شده است و مساحتی بالغ بر پنج برابر مساحت حوضه آبگیر دریاچه دارد، مانع از نفوذ توده‌های باران‌زا می‌شود.

وی اضافه کرد: با یافته‌های جدید و رد ادعاهایی همچون وقوع پدیده هارپ، عواملی همچون تشعشع حرارتی و گرمایش زمین در چندین سال مستمر، ساختار اتمسفر را دستگاری کرده است و توده‌های باران‌زا در برخورد با هاله حرارتی نمی‌توانند آن را متأثر و نفوذ کنند.

وی اظهار کرد: اکنون در شرایطی قرار داریم که باید چندین برابر مواظب باشیم تا دریاچه خشک نشود؛ چرا که در این صورت حتماً بیابان بزرگی به وجود خواهد آمد؛ طوفان نمکی که در روستای گمیچی نزدیک دریاچه ارومیه به وجود آمده در سایر جاها دور از انتظار نیست.

ساری صراف در ادامه با اشاره به وجود برخی فروچاله‌ها در کشور اظهار کرد: فروچاله یک پدیده ژئومورفولوژیک است که در منطقه ما وجود نداشت، اما به تازگی در اطراف میاندوآب و شهرستان بستان آباد دیده شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به برخی ادعاها مبنی بر شروع دوره ترسالی در ایران ادامه داد: علم اقلیم علم احتمالات بوده و نمی‌توان به طور قطع نظر داد، هرچند برخی احتمالات از ترسالی سخن می‌گویند، اما آمار این را نشان نمی‌دهد.

وی در ادامه با بررسی و اشاره به عوامل انسانی در وقوع سیل در برخی نقاط کشور بیان کرد: با بررسی اجمالی، احداث راه نامناسب از جمله عوامل تلفات ۴۸ نفری در سیل غله‌زار در فروردین ۹۶ بود.

وی افزود: در سیل استان گلستان نیز استقرار نامناسب مردم در پهنه‌های سیلابی و وجود راه آهن از علل وقوع سیل است، بارش شش ساعته که تنها ۱۷ میلیمتر بود، چندان بارش هنگفتی به شمار نمی‌آید، اما وضعیت ما به قدری اسفناک است که هر بارشی برای ما خطرناک است.

ساری صراف با تأکید بر اینکه سیل قابل پیشگیری نیست، اما قابل مدیریت است، اظهار کرد: برخی در سیل شیراز گفتند که غافلگیر شدند، اما بهتر است بگوییم ما خودمان را به غفلت زده‌ایم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مهار سیلاب یک روزه ممکن نبوده و نیاز به برنامه بلندمدت دارد، احیای جنگل، احداث سد و کانال‌های سیلاب برای مهار سیل باید مورد توجه قرار گیرد، مدیریت مناسب حوضه‌های آبریز، مدیریت مناسب کل کشور است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کمیته امداد

مردم آذربایجان شرقی به “رزمایش بخشش ایرانیان” در ماه رمضان بپیوندند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمد کلامی اظهار کرد: در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.