صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / نگاهی به تحولات و رویدادهای دفاعی ایران در سال ۹۷
نگاهی به تحولات و رویدادهای دفاعی ایران در سال ۹۷

نگاهی به تحولات و رویدادهای دفاعی ایران در سال ۹۷

به مناسبت پایان سال ۱۳۹۷ در گزارشی جامع و در هفت بخش «انتصابات و جابجایی‌ها»، «نشان ها»، «رفت و آمدهای دفاعی»،«دستاوردها و تجهیزات جدید»،«رزمایش‌ها»، «اقدامات تروریستی و مقابله نیروهای مسلح با تروریست ها» و «۴ خبر مهم نظامی سال» به مرور تحولات و مهم ترین رویدادهای نیروهای مسلح پرداختیم.

مراسم رژه نیروهای مسلح با حضور حسن روحانی

انتصابات و جابجایی‌ها

در سالی که گذشت بخش امنیتی – دفاعی کشور شاهد تغییرات بسیاری در رده فرماندهان و مسئولان بود؛ در نخستین تغییرات این بخش، سردار سیدقاسم قریشی معاون هماهنگ‌کننده نمایندگی ولی فقیه در سپاه جایگزین سردار محمدحسین سپهر و سردار یدالله جوانی در معاونت سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه جایگزین سردار رسول سنایی‌راد شد. بعد از این تغییرات، سردار سپهر در سازمان بسیج مستضعفین جایگزین سردار علی فضلی شد و کار خود را به عنوان جانشین این سازمان آغاز کرد. سردار فضلی نیز با حکم فرمانده کل سپاه به سمت فرماندهی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) منصوب شد.

هشتم خرداد ماه ۹۷ نیز فرماندهی کل قوا در حکمی با تقدیر از امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی برای تلاش‌ها و خدمات در دوره مسئولیت به عنوان فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) ارتش، امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد را به سمت فرمانده این قرارگاه منصوب کرد؛ صباحی فرد پیش از این جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) بود. همچنین امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی بنا به پیشنهاد فرمانده کل ارتش و طی حکمی از سوی فرمانده کل قوا به سمت دستیار فرمانده ارتش منصوب شد.

همچنین در تیر ماه ۹۷ سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، با حفظ سمت «سرپرست معاونت هماهنگ‌کننده سپاه» شد؛ پیش از این سردار جمال‌الدین آبرومند معاون هماهنگ کننده فرمانده کل سپاه بود.

انتصاب امیر محمد یوسفی خوش‌قلب به عنوان معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) از دیگر تغییراتی بود که در سال گذشته در رده فرماندهان نظامی انجام شد. وی پیش از این فرماندهی منطقه پدافند هوایی جنوب شرق (خلیج فارس) را عهده دار بود.

امیر سیدکمال پیمبری نیز طی حکمی از سوی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به سمت رئیس اداره ورزش و آمادگی جسمانی نیروهای مسلح منصوب شد.

۲۸ ام مرداد ماه آیت‌الله خامنه‌ای فرماندهی کل قوا در حکمی با تقدیر از امیر سرتیپ حسن شاه‌صفی برای خدماتی که در دوره مسئولیتش به عنوان فرماندهی نیروی هوایی ارتش انجام داد، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده را به عنوان فرمانده جدید این نیرو منصوب کردند. همچنین فرمانده کل ارتش در احکامی امیر سرتیپ دوم خلبان حمید واحدی به سمت جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش و امیر سرتیپ دوم خلبان مهدی هادیان به سمت معاون هماهنگ کننده این نیرو منصوب کرد.

در نخستین روز شهریور ماه فرمانده معظم کل قوا در احکام جداگانه‌ای دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری را به سمت فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دریادار پاسدار علی فدوی را به عنوان معاون هماهنگ‌کننده سپاه منصوب کردند. پیش از این فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه بود. حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی نیز طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا، به عنوان جانشین دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا منصوب شد.

دهم مهر ماه نیز فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور حکمی «سعید محمد» را به سمت فرماندهی جدید قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) منصوب کرد؛ پیش از این سردار پاسدار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) بود.

نشان‌ها

بر اساس تعاریفی که در آئین نامه‌های نیروهای مسلح آمده است، «نشان» نمادی است که با تصویب فرماندهی کل قوا، بر اساس مقررات و به منظور قدردانی، تشویق و تقویت روحیه به خاطر «رشادت در جنگ» و «لیاقت و مهارت» به پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح یا بنا به صلاحدید فرماندهی کل قوا به کارکنان نیروهای مسلح اعطا می‌شود. بر همین مبنا فرمانده کل قوا در سالی که گذشت همچون قبل به برخی از فرماندهان نظامی نشان هایی به پاس تشویق و تقدیر اعطا کردند؛ ایشان در راستای اجرای مأموریت‌های متعدد در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و به پاس سال‌ها خدمت صادقانه، مخلصانه و شجاعانه این نیرو، نشان پر افتخار «نصر» را به امیر سرتیپ خلبان حسن شاه‌صفی اعطاء فرمودند. ایشان همچنین به پاس خدمات امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در نیروی دریایی ارتش نشان درجه یک «فتح» را به او اعطا کردند.

فرماندهی کل قوا همچنین به سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پاس رشادت‌ها و موفقیت در فرماندهی نشان «ذوالفقار» را اهدا کردند. نشان ذوالفقار از جمله نشان‌های عالی نظامی است که از سوی فرمانده معظم کل قوا اعطا می‌شود. سرلشکر قاسم سلیمانی اولین فرماندهی است که پس از انقلاب مفتخر به دریافت این نشان شده است.

رفت و آمدهای دفاعی

فرماندهان و مسئولان عالی رتبه نظامی کشور در سالی که گذشت نهایت بهره برداری را از ظرفیت دیپلماسی دفاعی انجام دادند و توانستند با میزبانی از همتایان خود در کشورهای مختلف و همچنین انجام سفرهای متعدد به کشورهای دیگر، روابط دو و چندجانبه کشور با کشورهای دوست را در زمینه مسایل نظامی تقویت دهند؛ در همین اساس چهاردهم فروردین ماه سال جاری امیر سرتیپ امیر حاتمی به دعوت ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع جمهوری فدراسیون روسیه برای شرکت در هفتمین اجلاس بین المللی امنیتی روسیه و رایزنی های دفاعی نظامی عازم مسکو شد. حاتمی در این سفر علاوه بر سخنرانی در جلسه عمومی اجلاس، در حاشیه این نشست با وزرای دفاع، مقامات امنیتی و نظامی کشورهای مختلف شرکت کننده در کنفرانس امنیتی مسکو از جمله کشورهای بلاروس، قزاقستان، پاکستان و صربستان دیدار و مذاکره کرد.

وزیر دفاع همچنین در روزهای پایانی فروردین ماه برای انجام دیدارهای رسمی و گفت‌و گو با مقامات بلندپایه سیاسی- دفاعی کشور عراق با هدف گفت‌وگو درباره چشم انداز همکاری‌های مشترک و همچنین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی به دعوت همتای عراقی خود به بغداد سفر کرد؛ در جریان این سفر نخستین کمیسیون عالی مشترک همکاری های دفاعی ایران و عراق با حضور وزرای دفاع دو کشور و همچنین ‌نشست کمیته تبادل اطلاعاتی چهار جانبه ایران، روسیه، عراق و سوریه برگزار شد.

سرتیپ ستاد حمدبن راشد بن‌سعید البلوشی معاون عملیات و برنامه‌ریزی ستاد نیروهای مسلح عمان در راس هیاتی از مستشاران و فرماندهان نظامی این کشور پانزدهم اردیبهشت ۹۷ به منظور تعمیق مناسبات دفاعی و همکاری‌های نظامی با مقامات نظامی ایران، به کشورمان سفر کرد. البلوشی در این سفر با تعدادی از مقامات نظامی کشورمان از جمله وزیر دفاع، معاون ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده نیروی دریایی سپاه دیدار و گفت و گو کرد.

دریادار جمیل بوردا سوسا فرمانده ارتش جمهوری بولیوی ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ با هدف بررسی همکاری‌های دوجانبه و گسترش روابط دفاعی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیوی به تهران سفر کرد؛ او در مدت اقامت در تهران با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و تنی چند از مقامات ستاد کل، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و فرمانده نیروی انتظامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سپهبد طارق شاه بهرامی وزیر دفاع افغانستان نیز ۲۲ اردیبهشت در رأس یک هیات بلند پایه دفاعی و نظامی به دعوت همتای ایرانی خود وارد تهران شد. وی در مدت اقامت در کشورمان، ضمن ملاقات و مذاکره با وزیر دفاع، با مقامات سیاسی و دفاعی ایران پیرامون توسعه روابط دفاعی نظامی و همکاری های منطقه ای و بین المللی دیدار و مذاکره کرد.

در روزهای ابتدایی تیر ماه، ژنرال بلال اکبر رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی پاکستان به ایران سفر کرد. وی در ایام حضور در ایران با مقامات نظامی و دفاعی کشور از جمله سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه و امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش دیدار و گفت‌وگو کرد. توسعه و ارتقای روابط و پیگیری موضوعات مشترک بین نیروهای مسلح ایران و پاکستان و همچنین تامین امنیت مرزی و مرزنشینان و مقابله موثر با تهدیدات ضد امنیتی دو کشور از جمله مباحث مطرح شده در این دیدار ها بود.

در تیر ماه ۹۷ همچنین یک هیات نظامی متشکل از افسران جوان و ارشد وزارت دفاع چین که به کشورمان سفر کردند؛ این هیات نظامی در مدت اقامت در ایران، از بخش‌های مختلف نظامی از جمله قرارگاه فرماندهی تیپ ۶۵ نیروهای ویژه هوابرد (نوهد) نیروی زمینی ارتش بازدید کردند.

۲۵ تیر ماه نیز سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و جمعی از مقام‌های عالی رتبه نظامی جمهوری اسلامی ایران به دعوت ژنرال قمرجاوید باجواه فرمانده ارتش پاکستان به این کشور سفر کرد؛ سفر باقری به پاکستان نخستین سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته به این کشور بود.

وی در جریان این سفر علاوه بر دیدار با فرمانده ارتش پاکستان، با «ممنون حسین» رئیس جمهوری پاکستان، «عبدالله حسین هارون» وزیر امور خارجه دولت انتقالی، دریاسالار «ظفر محمود عباسی» فرمانده نیروی دریایی، ژنرال «زبیر حیات» رئیس ستاد مشترک ارتش و دیگر مقامات این کشور، به صورت جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

تهران و اسلام آباد در پایان سفر سه روزه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به پاکستان با صدور بیانیه‌ای مشترک بر توسعه همکاری مدیریت مرز، همکاری اطلاعاتی و امنیتی و اقدام برای بازگشایی گذرگاه های مرزی جدید در مرز مشترک تاکید کردند.

دوم مرداد ماه ۹۷ ناو هندی «تارکاش» در منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش مستقر در بندرعباس پهلو گرفت. این ناو با هدف تحکیم و ارتقا روابط بین دو کشور ایران و هند و نیز گسترش فرهنگ صلح و دوستی در سواحل جمهوری اسلامی ایران پهلو گرفت.

دهم مرداد ماه نیز سرهنگ الحارثی جانشین اداره بهداشت و درمان کشور عمان در راس یک هیات پزشکی نظامی به تهران سفر کرد و از بخش‌هایی از توانمندی ها و دستاوردهای پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد.

همچنین در مرداد ماه چهل نفر از وابستگان نظامی از ۲۸ کشور دنیا با حضور در پایگاه‌های هوایی شهید لشگری مهرآباد نیروی هوایی ارتش، از اماکن مختلف این پایگاه بازدید کردند. این وابستگان نظامی همچنین در یادداشت‌هایی خواستار گسترش روابط فی‌مابین شدند.

در روزهای نخست شهریور ماه ۹۷ وزیر دفاع کشورمان در راس یک هیات دفاعی نظامی در پاسخ به دعوت سپهبد علی ایوب وزیر دفاع جمهوری اسلامی سوریه به این کشور سفر کرد. امیر حاتمی در جریان این سفر علاوه بر دیدار با همتای سوری خود، با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و فرماندهان محور مقاومت دیدار دیدار و پیرامون مسائل مهم منطقه و دوجانبه گفت‌وگو کرد. وزیر دفاع همچنین با حضور در منطقه حلب، به همراه جمعی از فرماندهان مقاومت از روند پاکسازی شهر از دست متجاوزین و ترویست‌ها بازدید کرد. در جریان این سفر سند موافقت‌نامه همکاری‌های دفاعی و فنی بین ‌وزارتخانه‌های ‌دفاع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه نیز به امضای وزرای دفاع دو کشور رسید.

امیر حاتمی وزیر دفاع کشورمان که ۱۶ام شهریور ماه به چین سفر کرده بود، با جمعی از مقامات نظامی و سیاسی این کشور دیدار و گفت‌و گو کرد. حاتمی در جریان این سفر با ژنرال وی فنگ هه وزیر دفاع چین و ارتشبد ژانگ یو شیا معاون کمیسیون مرکزی نظامی چین در پکن دیدار و گفت و گو کرد. وزیر دفاع کشورمان همچنین از بخش های مختلف مرکز آموزش فضانوردان چین از جمله ایستگاه فضایی این کشور بازدید کرد.

در مهر ماه ۹۷ امیر سرتیپ محمد احدی رئیس امور بین الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در جریان برگزاری دومین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری­ های دفاعی ایران – آفریقای جنوبی در پرتوریا، با ماپیسا انکاکولا وزیر دفاع این کشور ملاقات کرد؛ در جریان برگزاری این اجلاس طرفین راهکارهای توسعه مناسبات نظامی، دفاعی، آموزشی و علمی را مورد بررسی قرار دارند.

نوزدهم آبان نیز فرمانده نیروی دریایی ارتش به منظور شرکت در دهمین سالگرد اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیونز) به هندوستان سفر کرد. امیر حاتمی در جریان این سفر دیدارهایی با همتای هندی خود و جانشین فرمانده نیروی دریایی ایتالیا انجام داد.

۳۰ آبان یک هیات نظامی از کشور اندونزی که برای بازدید از اماکن مختلف نظامی به تهران سفر کرده بودند، در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش حضور یافتند.

پنجم آذر ماه امیر دریادار حبیب الله سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در رأس یک هیأت بلندپایه نظامی به دعوت فرمانده ارتش پاکستان جهت بازدید از دهمین نمایشگاه و سمینار دفاعی این کشور عازم پاکستان شد.

چهارم دی ماه ژنرال اسپینوف رییس کمیسیون مشترک نظامی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در راس هیاتی عالی رتبه نظامی به تهران سفر کرد و با جمعی از فرماندهان و مقامات نظامی کشورمان از جمله رییس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده نیروی دریایی ارتش و جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان دیدار و پیرامون آخرین وضعیت همکاری های دفاعی دو کشور، تحولات منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد. در جریان این سفر همچنین دومین نشست گروه کاری روسیه – ایران در زمینه تحقق توافقات دوجانبه بین دولتی درباره همکاری‌های نظامی برگزار شد. در پایان این سفر وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان این سفر رایزنی‌ها با طرف ایرانی بر روی همکاری دریایی میان تهران و مسکو متمرکز بوده است.

۲۰ دی ۹۷ وزیر دفاع کشورمان برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ونزوئلا در صدر هیات عالی‌رتبه وارد کاراکاس پایتخت ونزوئلا شد؛ امیر حاتمی در جریان این سفر وزیر علاوه بر دیدار با وزیر دفاع ونزوئلا، با «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری این کشور نیز دیدار و گفت‌و گو کرد؛ در جریان این دیدارها طرفین با مرور و بررسی سابقه همکاری‌های دفاعی، در خصوص دستیابی به یک نقشه راه جامع همکاری‌های مشترک با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها به توافق رسیدند.

۲۶ دی نیز سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جهت انجام سفری دو روزه به کشور آذربایجان وارد باکو پایتخت این کشور شد؛ در جریان این سفر سرلشکر باقری با رئیس جمهور و وزیر دفاع آذربایجان دیدار و گفت و گو کرد، این گفت‌وگوها درباره توسعه روابط میان ایران و آذربایجان و همکاری‌ها در حوزه دفاعی و مبارزه با تروریسم و همچنین همکاری‌های مشترک مرزی بود.

سرلشکر محمد باقری همچنین ۲۴ بهمن ۹۷ به دعوت ارتشبد شایگو وزیر دفاع فدراسیون روسیه در رأس یک هیات عالی‌رتبه نظامی به روسیه سفر کرد؛ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در جریان این سفر علاوه بر ملاقات و مذاکره با وزیر دفاع و مقامات نظامی روسیه، در اجلاس رؤسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه با محور مقابله با تروریسم که در سوچی روسیه برگزار شد، حضور یافت.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بیست و ششم اسفند ۹۷ نیز در رأس یک هیأت عالی رتبه نظامی برای شرکت در اجلاسیه جانبه رؤسای ستاد کل نیروهای مسلح کشورهای ایران، عراق و سوریه که به منظور مبارزه با راهکارهای تروریست برگزار می‌شود راهی دمشق پایتخت سوریه شد. ارتقای همکاری‌های دفاعی و نظامی، مشورت و همفکری درباره مبارزه با تروریسم و ایجاد هماهنگی و هم افزایی سه کشور ایران، عراق و سوریه در تداوم مقابله با گروهک‌های تروریستی و همچنین بررسی و دستیابی به آخرین راهکارهای ایجاد ثبات و تأمین امنیت منطقه از دیگر اهداف این سفر عنوان شد.

دستاوردها و تجهیزات جدید

در سال ۱۳۹۷ به واسطه افزایش توجه به توسعه صنایع دفاعی در کشور و همچنین بهره برداری از تخصص مهندسان و دانشمندان داخلی شاهد رونمایی از دستاوردهای متعدد و متنوعی در بخش دفاعی کشور بودیم؛ بر همین اساس در نخستین گام در مراسم گرامیداشت روز ارتش و رژه نیروهای مسلح که در روزهای پایانی بهمن ماه برگزار شد، از سامانه موشکی متحرک کمین دو، سامانه توپخانه‌ای اوپتیکی سراج یک و سامانه فرماندهی و کنترل واکنش سریع رزمی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (صاد) رونمایی شد.

مرداد ۹۷ ماهی بود که در آن از بسیاری از دستاوردهای نیروهای مسلح کشورمان رونمایی شد؛ در این ماه خط تولید موشک هوا به هوای فکور، کارخانجات تولید و مونتاژ مهمات کالیبر متوسط در صنایع دفاعی اصفهان، موشک فاتح مبین به عنوان نسل جدید موشک های نقطه زن زمینی و دریایی با سر جستجوگر پیشرفته و هوشمند و نخستین جنگنده ایرانی با نام «کوثر» در مراسم هایی جداگانه با حضور وزیر دفاع و مقامات عالی رتبه کشور رونمایی شد؛ خط تولید این جنگنده نیز چند ماه بعد افتتاح شد.

در این ماه همچنین پهپاد عمود پرواز هدهد ۴، سامانه کنترل و فرماندهی، جعبه مهمات نسوز و لوله شبیه‌ساز شده ۱۵۵ میلی‌متری N۴۵ و پروژه شبیه ساز پایه ارتقا یافته بالگرد ۲۰۶  به عنوان دستاوردهای ارتش رونمایی شد.

همچنین به مناسبت هفته دفاع مقدس از سه دستاورد جدید نیروی زمینی ارتش با عناوین رادار تصویر برداری SAR، اخلالگر ارتباطی محمول بر پهپاد و سامانه اخلالگر شاهین رونمایی شد.

دهم مهر همچنین طی مراسمی دو فروند زیردریایی کلاس غدیر در منطقه دوم دریایی ولایت جاسک در سواحل به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شدند.

سامانه‌های توپخانه‌ای “حایل” و “سراج” نیز برای نخستین بار در رزمایش پدافند هوایی ولایت ۹۷ مورد بهره برداری عملیاتی قرار گرفتند که هم در سامانه راداری آنها تغییرات مناسبی ایجاد شده بود و هم از حساسه های الکترواوپتیک در آنها استفاده شده است. در این رزمایش مشترک پدافند هوایی همچنین سامانه راداری سه بعدی و کنترل هواپیمای شکاری “بشیر” نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مورد بهره برداری عملیاتی قرار گرفت.

۲۹ آبان نیز خودرو زرهی ضدمین و ضدکمین طوفان ساخت سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که جهت انجام ماموریت های پشتیبانی رزمی و تردد در مناطق جنگی و عملیاتی ساخته شده است، رونمایی شد. همچنین همزمان با نهمین نمایشگاه و جشنواره بین المللی هوایی که با حضور وزیر دفاع برگزار شد، از فناوری های صنعت دفاعی در حوزه اتصال (LAP JOINT)، بالگرد ۲۱۲ اورژانس و محفظه احتراق موتور فوکر ۱۰۰ رونمایی شد.

همچنین دهم آذر ماه پیشرفته‌ترین ناوشکن بومی خاورمیانه «سهند» با قابلیت تهاجمی و دفاعی دو برابری نسبت به ناوشکن جماران به نیروی دریایی الحاق شد.

بیست و یکم دی ماه نیز سایت رادار صد در صد بومی بیرک در سایت وحدت بیرک زاهدان افتتاح شد.

در جریان برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هوایی نیروهای مسلح به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در بهمن ماه ۹۷، موشک کروز برد بلند زمینی «هویزه» ساخته متخصصان و دانشمندان عرصه دفاعی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با آزمایش پروازی موفق رونمایی و آماده تحویل به هوافضای سپاه شد. در این ایام همچنین در مراسمی با حضور فرمانده کل سپاه در کارخانه زیرزمینی تولید موشک‌های بالستیک نیروی هوافضای سپاه، از موشک بالستیک هوشمند زمین به زمین «دزفول» رونمایی شد. نخستین زیر دریایی نیمه سنگین ساخت ایران تحت عنوان« فاتح » نیز در مراسمی با حضور رئیس جمهور، فرمانده کل ارتش و وزیر دفاع به ناوگان نیروی دریایی ارتش پیوست.

دهم اسفند ۹۷ خط تولید پهپاد رزمی کمان – ۱۲ با قابلیت انجام عملیات رزمی با موشک‌های نقطه‌زن و جنگ الکترونیک و اولین مرکز عمردهی سازه‌های هوایی با فناوری لیزر افتتاح شد. در این روز همچنین از سامانه راداری و کمک ناوبری معین ۴۰ و نیز سامانه راداری پسیو ناصر ۴۰ با حضور فرمانده پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش رونمایی شد.

در سال ۱۳۹۷ همچنین با تلاش متخصصان و کارکنان فنی پایگاه های هوایی ارتش و سپاه بیش از ۴۰ فروند انواع پرنده نظامی اعم از هواپیمای ترابری c-۱۳۰، هواپیماهای جنگنده اف۴، اف۱۴ و اف ۵، بمب افکن سوخو ۲۲ و هواپیمای میراژ، بالگردهایی از جمله ۲۱۴، کبرا، بل ۲۰۶ و شینوک بازآماد (اورهال) شدند و به چرخه ناوگان هوایی نیروهای مسلح کشورمان پیوستند.

رزمایش ها

بر اساس تعاریف نظامی رزمایش یا مانور نظامی به یک تمرین نظامی در مقیاس بزرگ گفته می‌شود که در آن مانورهای گوناگون رزمی اجرا و شبیه‌سازی می‌شوند. رزمایش در اصل شبیه‌سازی یک شرایط جنگی است و هدف از آن، آزمودن و همچنین آموختن شگردهای جنگی است. شیوه‌های مؤثر هماهنگی و ساماندهی نیروهای رزمنده نیز از دیگر موارد آزمایش در یک رزمایش است. در یک رزمایش معمولاً دو سوی نبرد شبیه‌سازی‌شده با نام «آبی» و «قرمز» نامگذاری می‌شوند تا از نامیدن گروه یا کشور بخصوصی به‌عنوان دشمن اجتناب شود. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هر ساله با برگزاری رزمایش‌های مختلف داخلی یا خارجی که با مشارکت کشورهای دوست انجام شود، آمادگی نیروهای نظامی خود را مورد سنجش و ارتقا قرار می دهد؛ بر همین اساس در سالی که گذشت رزمایش های بسیاری در کشور انجام شد که در زیر به بیان جزئیات برخی از آنها می پردازیم:

تمرین مشترک امداد و نجات دریایی با مشارکت نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران، دریابانی و اداره بنادر و دریانوردی با نیروی دریایی ارتش عمان ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ در تنگه هرمز برگزار شد. در این تمرین یک روزه ۳ ناوشکن، یک فروند بالگرد و یک هواناو نیروی دریایی ارتش، ۲ فروند ناوشکن و یک فروند بالگرد از عمان، ۳ فروند ناو و یک فروند یدک‌کش آتش‌خوار نیروی دریایی سپاه، ۲ فروند قایق تندرو و ۲ فروند قایق اف‌ای آراز بنادر و دریانوردی حضور داشتند.

در هفته نخست مرداد ماه ۹۷ رزمایش اقتدار دریایی سپاه با هدف کنترل و مراقبت از امنیت آب‌راه بین المللی و در چارچوب برنامه رزمایش‌های تقویمی سالانه سپاه در منطقه دریایی خلیج فارس و تنگه هرمز برگزار شد. در شهریور ماه نیز مسابقات تیراندازی هوا به زمین و بمباران تاکتیکی توسط هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی ارتش به مدت ۳ روز و با حضور کلیه پایگاه‌های این نیرو با رمز یا ابوالفضل العباس (ع) در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان برگزار شد. در این مسابقات انواع هواپیماهای اف ۴، اف ۵، اف ۱۴، سی ۱۳۰، ۷۰۷، ایلوشین و صاعقه از پایگاه‌های تابعه این نیرو شرکت داشتند.

اواسط آبان نیز رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت ۹۷ به مدت دو روز در منطقه‌ای به وسعت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع در شمال غرب و مرکز کشور برگزار شد و از مهم‌ترین اهداف آن تمرین تکنیک‌های کشف غیرفعال استفاده از ظرفیت‌های پهپادی بود. انتقال تجربه به نیروهای جوان‌تر و سنجش آموزش‌های تئوریک نیروها از جمله دیگر اهداف رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت ۹۷ بود.

رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۲ نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به مدت ۸ روز از تاریخ ۲۴ آذر ۹۷ در جزیره قشم برگزار شد؛ این رزمایش با حضور یگان‌های واکنش سریع، نیروی مخصوص و تکاوری، پهپادهای رزمی و شناسایی، بالگردهای هجومی، ترابری و بارریز، جنگال، مکانیزه، واحدهای مهندسی و تخریب، سیستم‌های کنترل و فرماندهی و ناو تیپ ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی برگزار شد و با دستیابی به اهداف تعیین شده پایان یافت.

هشتمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش نیز از بیستم دی ماه به مدت دو روز با محوریت پایگاه هوایی شهید بابایی در منطقه عمومی اصفهان برگزار شد؛ در این رزمایش که با مشارکت کلیه پایگاه‌های هوایی ارتش برگزارشد، ده‌ها فروند از انواع هواپیماهای شکاری، شکاری بمب افکن، ترابری سنگین و نیمه سنگین، سوخت رسان، شکاری رهگیر و شناسایی، گشت هوایی و هواپیماهای بدون سرنشین به انجام  سریال ها و سناریو های رزمی پرداختند.

پنجم بهمن نیز رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش به مدت دو روز در گستره وسیعی از منطقه اصفهان برگزار شد. در این رزمایش که با هدف ارزیابی تغییر جدید ساختار نیروی زمینی ارتش برگزار شد، تعداد ۱۲ هزار نیروی هجومی جهت اجرای تاکتیک های نوین آفندی متناسب با تغییرات ساختاری نزاجا حضور داشتند. یگان‌های زرهی، توپخانه، واکنش سریع، پیاده مکانیزه، مهندسی رزمی، مخابرات و جنگال، پهپاد، هوانیروز با پشتیبانی جنگنده‌های نیروی هوایی در این رزمایش نقش آفرینی کردند.

رزمایش ولایت ۹۷ نیروی دریایی ارتش نیز به مدت یک هفته از ابتدای اسفند در متراژ ٢ میلیون کیلومتر مربع در ۴ فاز شامل بازسازی جنگ واقعی، رژه یگان‌های شرکت کننده در رزمایش، نمایش قدرت و همچنین پرتاب انواع موشک ها برگزار شد.

نیروی هوافضای سپاه نیز اواسط ماه اسفند رزمایش بزرگ پهپاد تهاجمی – رزمی «الی بیت المقدس۱» را در منطقه عمومی خلیج فارس برگزار کرد؛ در این رزمایش برای نخستین بار تعداد ۵۰ فروند هواپیمای بدون سرنشین تهاجمی ۱۷۰ RQ ایرانی همراه با تعدادی دیگر از پهپادهای تهاجمی و رزمی شرکت کردند؛ این برای اولین بار در کشور ما و نیز کشورهای دیگر است که این تعداد پهپاد همزمان در یک عملیات تهاجمی – رزمی، در فاصله بیش از هزار کیلومتر دورتر از هدف همزمان پرواز و در یک زمان مشخص با حضور روی اهداف از پیش تعیین شده آنها را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و منهدم کرد.

اقدامات تروریستی و مقابله نیروهای مسلح با تروریست ها

به واسطه وجود تهدیدات مختلف امنیتی در سطح کشور و مشارکت ارتش در مرزبانی از مرزهای غربی و حضور سپاه در مرزهای جنوب‌ شرق و شمال غرب کشور، طی سالی که گذشت شاهد انجام عملیات‌های مختلف نظامی و مبارزات گسترده با گروهک‌های تروریستی و معاند در مرزها و داخل خاک کشور بودیم. در این زمینه روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه ای از انهدام یک تیم تروریستی در منطقه مرزی اشنویه در شمال غرب کشور در تاریخ ۱۸ خرداد ۹۷ خبر داد. این تیم تروریستی مسلح که با برنامه‌ریزی و هدایت از منطقه شمال عراق، قصد نفوذ به خاک کشور و انجام اقدامات خرابکارانه و ضد امنیتی را داشتند، با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی دقیق رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) در دام رزمندگان گرفتار و طی یک درگیری در منطقه مرزی اشنویه، این تیم تروریستی به طور کامل منهدم شد؛ در این درگیری تمامی ۷ عضو این تیم تروریستی کشته و زخمی شدند و مقادیری سلاح، مهمات و تجهیزات از آنان کشف و ضبط گردید. همچنین ساعاتی بعد از این عملیات تروریستی، دو تیم تروریستی از اشرار ضد انقلاب تلاش نافرجامی برای نفوذ به خاک کشورمان داشتند که با رصد اطلاعاتی و شناسایی دقیق محل عبور آنان، رزمندگان قرارگاه حمزه توانستند پس از درگیری در مناطق عمومی سروآباد و اشنویه، این تیم های تروریستی را نیز منهدم و ۶ تن از تروریست ها را به هلاکت رسانده و ۳ نفر از آنان را زخمی کنند.

۲۳ تیر ۹۷ نیز قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای از انهدام تیم تروریستی در منطقه مرزی نودشه استان کرمانشاه خبر داد؛ بر این اساس در پی نفوذ یک تیم تروریستی ضد انقلاب از منطقه مرزی نودشه در استان کرمانشاه برای انجام اقدامات خرابکارانه و ضد امنیتی، این تیم توسط رزمندگان دلاور قرارگاه نجف نیروی زمینی سپاه مورد شناسایی و تعقیب قرار گرفته و طی یک درگیری به طور کامل منهدم شد. در این درگیری سه تروریست به هلاکت رسیده و یک تروریست دیگر به شدت زخمی شد. در این درگیری همچنین یکی از نیروهای بسیجی بومی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

بیستم مرداد ماه نیز قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه خبر داد که یک تیم تروریستی وابسته به استکبار جهانی که قصد نفوذ از منطقه شمال‌ غرب کشور را داشت در کمین رزمندگان اسلام گرفتار و ۱۱ تروریست به هلاکت رسیدند. همچنین با انهدام این تیم تروریستی مقادیر قابل توجهی سلاح، مهمات و تجهیزات ارتباطی ضبط و به دست رزمندگان اسلام افتاده است.

نهم شهریور ماه نیز روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک تیم تروریستی وابسته به استکبار جهانی که از مرزهای کشور هم‌جوار قصد نفوذ به داخل و ارتکاب  اقدامات خرابکارانه و ضد امنیتی داشت، با هوشیاری رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه مواجه و طی یک درگیری منهدم شد. این درگیری در منطقه عمومی سراوان در استان سیستان و بلوچستان در منطقه صفر مرزی و حدفاصل میل های ۱۵۸ تا ۱۶۰ رخ داد که طی آن چهار تن از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند و سه تن دیگر از آنان زخمی شدند.

۱۶ ام شهریور ماه نیز روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک تیم از اشرار گروهک تروریستی پژاک که در شامگاه بیست‌ونهم تیر ماه سال جاری به پایگاه دری واقع در منطقه مریوان استان کردستان حمله کرده بود، طی یک عملیات پیچیده و دقیق اطلاعاتی، در کمین رزمندگان غیور قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) نیروی زمینی سپاه در منطقه عمومی کامیاران گرفتار و منهدم شد. طی این درگیری شش تن از تروریست‌ها به هلاکت رسیده و تعدادی نیز زخمی و متواری شدند.

به گزارش کسب و کار نیوز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۷ ام شهریور ماه در یک عملیات انتقام جویانه، ۷ فروند موشک زمین به زمین به محل استقرار و جلسه سران تروریست‌ها شلیک کرد. این عملیات در پاسخ به اقدام تروریستی بود که ۳۰ تیر ۱۳۹۷ تروریست های ضد انقلاب  زاغه مهمات پاسگاه مرکزی در روستای دری منطقه مریوان را منفجر کردند؛ در پی این اقدام تروریستی، ۱۰ تن از رزمندگان اسلام به شهادت رسیدند.

شهریور ماه اما پایانی دردناک داشت؛ در آخرین روز این ماه و در جریان رژه نیروهای مسلح در اهواز به مناسبت هفته دفاع مقدس، ۴ عنصر تروریست مسلح، حاضرین مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز را به رگبار که تعدادی از این تیرها به رژه روندگان و تماشاچیان حاضر در محل برگزاری رژه اصابت کرد و منجر به شهادت  و مجروح شدن عده‌ای از این افراد شد. مسئولیت این حادثه تروریستی را ابتدا جریان «الاحوازیه» و سپس گروهک تروریستی داعش بر عهده گرفتند. هر ۴ عنصر تروریست نیز با اقدام ماموران امنیتی حاضر در محل رژه، به هلاکت رسیدند.

۶ مهر ۹۷ نیز روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای از انهدام یک تیم تروریستی وابسته به استکبار جهانی در منطقه مرزی سراوان و هلاکت و زخمی شدن ۶ تروریست خبر داد؛ بر این اساس، در پی عملیات اطلاعاتی دقیق یگان های قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه مبنی بر قصد یک تیم تروریستی وابسته به استکبار جهانی برای حمله به پاسگاه های مرزی جمهوری اسلامی ایران از خاک کشور همجوار، با هوشمندی نیروهای عملیاتی، تیم مذکور قبل از هرگونه اقدام در نزدیکی پاسگاه ۱۶۳ در منطقه مرزی سراوان در کمین رزمندگان سپاه اسلام گرفتار و منهدم شد.

در این روز همچنین فرمانده نیروی زمینی سپاه از هلاکت “ملاهاشم نکری” نفر دوم گروهک تروریستی جیش‌الظلم در عملیات امروز قرارگاه قدس این نیرو در منطقه مرزی سراوان خبر داد؛ سردار پاکپور اعلام کرد: در این عملیات دقیق و غافلگیرانه که با آتش پرحجم رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه همراه بود، چهار تن از تروریست‌ها ی پلید به هلاکت رسیدند و دو تن از آنان زخمی و مابقی هم به عمق کشور همجوار منطقه مرزی سراوان متواری شدند.

نهم مهرماه نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از حمله موشکی به مقر سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در شرق فرات در سوریه توسط یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه و هلاکت شمار زیادی از تروریست‌های تکفیری خبر داد. بر اساس اطلاعات دریافتی از این عملیات، شمار زیادی از تروریست‌های تکفیری و سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در این حمله موشکی به هلاکت رسیده یا مجروح شدند. در این عملیاتکه به نام «ضربت محرم» نام گذاری شد، ۶ فروند موشک بالستیک میان برد از پایگاه‌های موشکی نیروی هوا فضای سپاه در غرب کشور شلیک و تروریست های مزدور و جنایتکار از فاصله ۵۷۰ کیلومتری هدف ضربات مهلک و مرگبار قرار گرفتند. همچنین ۷ فروند پهپاد رزمی این نیرو مواضع و مقرهای تجمع و پشتیبانی تروریست های مزدور استکبار جهانی را بمباران کردند.

هلاکت امیر داعش در استان دیاله و طراح اصلی جنایت تروریستی اهواز

۲۴ مهر نیز روابط عمومی کل سپاه از هلاکت “ابوضحی”، امیر داعش در استان دیاله و طراح اصلی حادثه تروریستی اخیر اهواز طی عملیات شناسایی و غافلگیری نیروهای مقاومت در استان دیاله عراق خبر داد.

چهار خبر مهم نظامی سال

ربوده شدن مرزبانان هنگ مرزی میرجاوه:

بامداد ۲۳ مهر ۹۷ تعدادی از نیروهای هنگ مرزی میرجاوه به دست اعضای گروهک تروریستی موسوم به جیس العدل ربوده شدند؛ در این زمینه قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد که عوامل گروهک های تروریستی که از سوی سرویس‌های بیگانه هدایت و پشتیبانی می‌شوند، با فریب و تطمیع عوامل نفوذی، این حادثه را در نقطه صفر مرزی و روبه روی یکی از پاسگاه های مرزی کشور پاکستان صورت داده‌اند.

۲۷ ام مهرماه ۹۷ سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ۷ در تماس تلفنی با ارتشبد قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان به موضوع ربایش تعدادی از مرزبانان کشورمان در مرز میرجاوه توسط گروهک تروریستی و انتقال به درون خاک پاکستان اشاره و تصریح کرد: بر مبنای توافقات فی‌مابین نیروهای مسلح دو کشور برای تأمین امنیت مرزهای مشترک انتظار داریم که نیروهای مسلح پاکستان با اتخاذ تمهیدات لازم نسبت به آزادسازی سریع‌تر سربازان و مرزبانان ربوده‌شده اهتمام نمایند. در این مذاکره تلفنی ارتشبد باجوا ضمن اظهار تأسف از این حادثه و توضیح اقدامات ارتش پاکستان جهت تعقیب و دستگیری تروریست‌های مذکور ابراز امیدواری کرد که اقدامات نیروهای نظامی و امنیتی پاکستان به دستگیری هرچه سریع‌تر تروریست‌ها و آزادسازی مرزبانان ربوده‌شده منجر گردد.

سپاه که از همان ابتدای وقوع حادثه ربایش، تلاش های ویژه و فوری برای آزادسازی مرزبانان بومی ایرانی و برخورد با تروریست های تحت حمایت سازمان های جاسوسی بیگانه را در دستور کار خود قرار داد؛ در این راستا در آخرین روز مهرماه سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه را در رأس هیاتی برای پیگیری موضوع به پاکستان اعزام شد؛ در این سفر یکروزه، فرمانده نیروی زمینی سپاه موضوع اقدام گروهک های تروریستی در ربودن ۱۲ تن از مرزبانان بومی مستقر در پاسگاه مرزی منطقه میرجاوه از داخل خاک پاکستان و تلاش برای آزادی آنان و نیز رایزنی جهت دستیابی به اقدامات مشترک و قاطع ضد پدیده تروریسم و تضمین امنیت پایدار مرزی با مقامات نظامی و امنیتی این کشور دنبال کرد. در این سفر مقامات پاکستان قول دادند که برای آزادی مرزبانان کشورمان از تمام ظرفیت هایشان استفاده کنند.

۲۴ آبان فرمانده کل سپاه خبر آزادی ۵ مرزبان ایرانی در پاکستان اعلام و خاطرنشان کرد: قرار است نیروهای پاکستانی آن‌ها را به کشورمان تحویل دهند. سرانجام روابط عمومی نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه ای از آزادی و بازگشت ۵ تن از مرزبانان ربوده شده توسط گروهک تروریستی در میرجاوه به کشور خبر داد. از بعد از آزادی این مرزبانان، خبری از سرنوشت سایر مرزبانان ربوده شده حاصل نشده است

حمله انتحاری تروریست‌های تکفیری به اتوبوس حامل رزمندگان اسلام در جاده خاش – زاهدان:

شامگاه ۲۴ بهمن ۹۷ تروریست‌های تکفیری به اتوبوس حامل رزمندگان اسلام در جاده خاش – زاهدان  حمله کردند؛ در این حمله انتحاری که با استفاده از یک دستگاه خودرو مملو از مواد منفجره در مجاورت اتوبوس حامل یکی از یگان‌های قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه صورت پذیرفت، جمعی از حافظین مرزهای میهن اسلامی شهید و تعدادی نیز زخمی شدند. گروهک تروریستی موسوم به «جیش‌العدل» مسئولیت حمله انتحاری در سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفت.

کمتر از یک هفته بعد از این حمله تروریستی روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از اقدام قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در شناسایی و متلاشی کردن خانه‌های تیمی عوامل جنایت تروریستی اخیر سیستان و بلوچستان، در سراوان وخاش و دستگیری آنان خبر داد. بر این اساس نیروی زمینی سپاه اعلام کرد که با پیگیری سرنخ‌ها توسط نیروهای اطلاعاتی و عملیاتی قرارگاه قدس این نیرو، طی عملیاتی سریع و مقتدرانه چندین خانه تیمی در سراوان و خاش که برخی عوامل جنایت اخیر در آن استقرار یافته بودند، شناسایی، متلاشی و تروریست‌های مستقر در آن دستگیر شدند. در این عملیات موفق، سه تن از تروریست‌ها دستگیر و ۱۵۰ کیلوگرم مواد آماده انفجار و ۶۰۰ کیلوگرم مواد انفجاری در حال ساخت و مقادیری سلاح و مهمات نیز کشف گردید.

میزبانی اجلاس بزرگ فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IONS):

ششمین اجلاس بزرگ فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IONS)  به عنوان بزرگترین اجلاس نظامی تاریخ ایران سوم اردیبهشت ماه ۹۷ با حضور هیات‌های عالی‌رتبه نظامی از ۳۵ کشور از جمله فرماندهان نیروی دریایی ارتش عراق، سوریه، هلند، ترکیه، استرالیا، عمان، بنگلادش و ماداگاسکار به مدت دو روز به میزبانی نیروی دریایی راهبردی ارتش در تهران برگزار شد. در جریان برگزاری اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند، ریاست این اجلاس به مدت دو سال از سوی بنگلادش به نیروی دریایی ایران واگذار شد. در حاشیه برگزاری این نشست، دیدارهای جداگانه بسیاری میان مقامات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با مقامات و فرماندهان نظامی کشورهای حاضر در اجلاس انجام شد.

میزبانی مسابقات نظامی روسیه۲۰۱۸:

جمهوری اسلامی ایران در مسابقات نظامی روسیه ۲۰۱۸ که در مردادماه ۹۷ برگزار شد، میزبانی بخش غواصی را عهده دار بود؛ این مسابقات که در بندر نوشهر ایران برگزار شد، هشت کشور روسیه، آفریقای جنوبی، ونزوئلا، هند، پاکستان، سوریه، آذربایجان و قزاقستان حضور یافتند. ششمین دوره مسابقات بین المللی نظامی روسیه در ۲۸رشته به میزبانی ۷ کشور روسیه، ایران، چین، آذربایجان، قزاقستان، بلاروس و ارمنستان برگزار شد.

نیروهای مسلح کشورمان در این دوره از مسابقات در  ۱۶رشته شرکت کرده‌اند که ۸ تیم متشکل از ۴ تیم از ارتش جمهوری اسلامی، ۳ تیم از نیروی انتظامی و یک تیم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کشور روسیه حضور یافتند. ناوهای موشک‌انداز جوشن و پیکان نیز برای شرکت در بخش تیراندازی شناورها و ناوهای موشک‌انداز مسابقات نظامی روسیه از سواحل شمالی کشورمان عازم بندر باکو شدند.

تیم بیاتلون تانک نیروهای مسلح توانست به مرحله نیمه نهایی مسابقات نظامی روسیه راه پیدا کند. جمهوری اسلامی ایران همچنین در بخش  بخش حافظان نظم مقام دوم مسابقات را کسب کرد. غواص‌های نیروی دریایی ارتش ایران نیز که در بخش غواصی این دوره از مسابقات حضور داشتند، رکورد جدیدی را در آیتم‌های عبور از میدان موانع و جوشکاری و برشکاری در فضای بسته به ثبت رساندند. غواص های نیروی دریایی همچنین در آیتم امداد، نجات و احیاء غواص مصدوم نیز کوتاه ترین زمان را ثبت کردند و در هر دو مرحله برترین تیم مسابقات بودند. در پایان این مسابقات تیم غواصی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اختلاف فاحش نسبت به سایر کشورها قهرمان مسابقات نظامیان ۲۰۱۸ روسیه در رشته غواصی عمق شد.

تیم هوابرد ارتش نیز با پشت سر گذاشتن چهار مرحله سخت و طاقت فرسا توانست در حضوری موفق رتبه سوم در بین ده کشور شرکت کننده را کسب نماید.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.