صفحه اصلی / اسلایدر / واردات غیرضروری با منابع ناچیز ارزی
واردات غیرضروری با منابع ناچیز ارزی

«کسب و کار» تاثیر واردات کالای لوکس بر گرانی کالای اساسی را بررسی می‌کند

واردات غیرضروری با منابع ناچیز ارزی

هرچند هشدار کارشناسان نسبت به واردات کالای لوکس و خطرات آن در شرایط کنونی برای اقتصاد جدی است اما بررسی ها نشان می دهد که ذخایر ارزی همچنان در اختیار واردات کالای غیرضروری است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، هرچند هشدار کارشناسان نسبت به واردات کالای لوکس و خطرات آن در شرایط کنونی برای اقتصاد جدی است اما بررسی ها نشان می دهد که ذخایر ارزی همچنان در اختیار واردات کالای غیرضروری است.
بررسی ها نشان می دهد طی یازده ماه سال ۹۷ مجموعا۳۲۷ میلیون دلار موز و بیش از ۳۰۰ میلیون دلار میوه و اقلام غذایی غیر ضروری وارد کشور شده است در حالی که کشور در شرایط جنگ اقتصادی و فشار زیاد حاصل از تحریم ها است و ذخایر ارزی باید صرف تامین اقلام ضروری و کالای مورد نیاز مردم باشد که در شرایط فعلی توزیغ و تولید آنها با موانعی روبرو است. از نظر کارشناسان یکی از عواملی که باعث این مشکل شده اصرار دولت بر تخصیص ارز دولتی است که رانت های حاصل از آن همچنان ادامه دارد و به همین دلیل منابع ارزی را به سمت کالای غیرضروری برده و در نهایت آنها را به هدر داده است.
به عقیده کارشناسان اگر دولت در مدیریت دارایی های ارزی با اتخاذ سیاست های درست، عملکرد مطلوبی داشته باشد نیازی به کنترل دستوری واردات و صادرات نخواهد داشت. به عبارتی باید تاکید کرد که ممنوعیت های صادراتی در شرایط فعلی حاصل سوء مدیریت دولت است و در نهایت با وجود رانت هایی که وجود دارد در کاهش قیمت اقلام خوراکی اثر مقطعی خواهد داشت.
مجیدرضا حریری ، فعال اقتصادی
هدررفت منابع ارزی
یکی از مشکلات مهمی که هنوز دغدغه فعالان اقتصادی است و حل نشده، تخصیص ارز دولتی است که دست برخی از رانت خواران را برای هدررفت منابع ارزی باز گذاشته است. به همین دلیل در سال گذشته طی ماه های مختلف شاهد ورود بی رویه برخی کالاهای غیرضروری با ارز دولتی و یا صادرات کالاهایی بودیم که با ارز دولتی به کشور وارد شده بودند. چرا که بستر کافی برای اینگونه سوء استفاده ها با توزیع ارز دولتی ایجاد شده بود. خود دولت البته به اثرات سوء توزیع ارز دولتی اذعان دارد و آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان گواه پیامدهای منفی توزیع ارز دولتی در اقتصاد کشور است. در این شرایط البته برخی از اقلام مثل موز و برخی خوراکی های غیرضروری نیز وارد کشور شده اما مسئله و مشکل بیش از آنکه واردات این کالاها باشد، سیاست هایی است که دست سودجویان را باز گذاشته و بر بحران های اخیر و عدم توزیع مناسب اقلام خوراکی و ضروری دامن زده است. طبیعتا ادامه این سیاست به ذخایر ارزی می انجامد و بحران ارزی را برای سال جاری تشدید می کند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.