به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شماره ۳۷ رشد معلم، در مدرسههای شبانه روزی، موضوعات خاصی نیاز به تدبیر دارند که برای کارآمدی و اثربخشی مدرسهها، مورد توجه قرار میگیرند که عبارتند از:
۱. برنامه درسی بر اساس چشم انداز و ماموریت و رسالتی که مدرسههای شبانه روزی برای کارکرد خود قائل هستند و با ترکیب موضوعات مدیریت حیات محصلان تدوین میشود و در برنامه راهبردی و شعارهای اعلامی مدرسه بازتاب دارد.
۲. برنامه ریزی مکمل: مدرسههای شبانه روزی برای شیفت عصر نیز برنامه خاص دارند و آنها در طول شبانه روز حداقل دو ماموریت دارند؛ یک ماموریت آموزشهای رسمی است و مأموریت دیگر ارائه برنامههای اختصاصی و متمایز است.
۳. سن دانش آموزان مهم است و معمولاً مدارس شبانه روزی برای سن متوسطه دوم و با چالشهای بیشتر برای دوره های پایینتر است تا دانش آموزان توان تاب آوری و تطبیق و پذیرش لازم را داشته باشند.
۴. محیط مدرسه، تأمین کننده سلامت روحی و جسمی دانش آموزان است. اقامتگاه و پانسیون با کمپ و اردوگاه و بوستان ترکیب شدهاند و از تنوع محیطی و جامعیت امکانات و نشاط آوری، از جمله فضای سبز، فضای تفریحی، امکانات رفاهی و فضاهای شخصی و خصوصی بیشتری برخوردارند.
۵. در اکثر کشورها، حتی اگر مدرسهها مختلط باشند، شرایط اقامتگاه و پانسیون به صورت تفکیکی است.
۶ تنوع تغذیه، پوشش دهنده سلامت جسمی محصلان و تأمین کننده تمام مواد مورد نیاز بدن است.
۷. موضوعات روان شناختی و مشاورهای با هدف مدیریت دوری از خانواده و محله و همزیستی با گروه همسالان و توانایی خود مدیریتی و خود اجرایی امور شخصی و اجتماعی تدبیر میشود.
۸. امکانات ایمنی و نیازهای خاص و شخصی تأمین میشود.
۹. مکان سکونت برخی از معلمان با خانوادههایشان در محل مدرسه و به طور شبانه روزی تأمین میشود.
۱۰، سطح هزینه مدارس شبانه روزی از مدارس معمولی بسیار بالاتر است و محل تأمین آن شهریه پرداختی اولیاء یا حمایت مالی نهادهای دولتی و عمومی یا حامیان مالی و خیریههاست.
۱۱. رویکرد انتفاعی یا حمایتی مدرسه باعث می شود که کل برنامه مدرسه تحت تأثیر قرار گیرد. معمولاً مدرسههای شبانه روزی حمایتی را دولتها و مؤسسات خیریه پشتیبانی مالی و در مناطق کم برخوردار برپا میکنند و مدرسههای شبانه روزی انتفاعی بیشتر با مدیریت بخش خصوصی و برای اهداف پیشرفت تحصیلی و توسعه فردی برپا میشوند.
انتهای پیام