صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / با انواع مدارس شبانه‌روزی در جهان آشنا شویم
با انواع مدارس شبانه‌روزی در جهان آشنا شویم

با انواع مدارس شبانه‌روزی در جهان آشنا شویم

مدارس شبانه روزی به دلیل عرضه خدمات آموزشی و تربیتی ویژه و متنوع و داشتن دانش آموزان دارای تقاضای خاص که عموما با مدرسه بعد مسافت دارند، مورد اقبال قرار گرفته‌اند و در تمام کشورهای برخوردار یا کم برخوردار وجود دارند.

مدارس شبانه روزی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شماره ۳۷ رشد معلم، در مدرسه‌های شبانه روزی، موضوعات خاصی نیاز به تدبیر دارند که برای کارآمدی و اثربخشی مدرسه‌ها، مورد توجه قرار می‌گیرند که عبارتند از:
۱. برنامه درسی بر اساس چشم انداز و ماموریت و رسالتی که مدرسه‌های شبانه روزی برای کارکرد خود قائل هستند و با ترکیب موضوعات مدیریت حیات محصلان تدوین می‌شود و در برنامه راهبردی و شعارهای اعلامی مدرسه بازتاب دارد.

۲. برنامه ریزی مکمل: مدرسه‌های شبانه روزی برای شیفت عصر نیز برنامه خاص دارند و آنها در طول شبانه روز حداقل دو ماموریت دارند؛ یک ماموریت آموزش‌های رسمی است و مأموریت دیگر ارائه برنامه‌های اختصاصی و متمایز است.
۳. سن دانش آموزان مهم است و معمولاً مدارس شبانه روزی برای سن متوسطه دوم و با چالش‌های بیشتر برای دوره های پایین‌تر است تا دانش آموزان توان تاب آوری و تطبیق و پذیرش لازم را داشته باشند.
۴. محیط مدرسه، تأمین کننده سلامت روحی و جسمی دانش آموزان است. اقامتگاه و پانسیون با کمپ و اردوگاه و بوستان ترکیب شده‌اند و از تنوع محیطی و جامعیت امکانات و نشاط آوری، از جمله فضای سبز، فضای تفریحی، امکانات رفاهی و فضاهای شخصی و خصوصی بیشتری برخوردارند.
۵. در اکثر کشورها، حتی اگر مدرسه‌ها مختلط باشند، شرایط اقامتگاه و پانسیون به صورت تفکیکی است.
۶ تنوع تغذیه، پوشش دهنده سلامت جسمی محصلان و تأمین کننده تمام مواد مورد نیاز بدن است.
۷. موضوعات روان شناختی و مشاوره‌ای با هدف مدیریت دوری از خانواده و محله و همزیستی با گروه همسالان و توانایی خود مدیریتی و خود اجرایی امور شخصی و اجتماعی تدبیر می‌شود.
۸. امکانات ایمنی و نیازهای خاص و شخصی تأمین می‌شود.
۹. مکان سکونت برخی از معلمان با خانواده‌هایشان در محل مدرسه و به طور شبانه روزی تأمین می‌شود.
۱۰، سطح هزینه مدارس شبانه روزی از مدارس معمولی بسیار بالاتر است و محل تأمین آن شهریه پرداختی اولیاء یا حمایت مالی نهادهای دولتی و عمومی یا حامیان مالی و خیریه‌هاست.
۱۱. رویکرد انتفاعی یا حمایتی مدرسه باعث می شود که کل برنامه مدرسه تحت تأثیر قرار گیرد. معمولاً مدرسه‌های شبانه روزی حمایتی را دولت‌ها و مؤسسات خیریه پشتیبانی مالی و در مناطق کم برخوردار برپا می‌کنند و مدرسه‌های شبانه روزی انتفاعی بیشتر با مدیریت بخش خصوصی و برای اهداف پیشرفت تحصیلی و توسعه فردی برپا می‌شوند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.