صفحه اصلی / استان ها / گلستان / نگارستان ایران است گلستان
نگارستان ایران است گلستان

/قسمت دوم/

نگارستان ایران است گلستان

استان گلستان واقع در شمال کشور دارای پیشینه‌ تاریخی وسیعی است. جدا از پیشینه‌ و جاذبه‌های تاریخی خیره کننده آن، جاذبه‌های طبیعی بی‌شماری در این استان به چشم می‌خورد که هر ساله‌ گردشگران داخلی و خارجی زیادی را مجذوب خود می‌کند.

گلستان

به گزارش کسب و کار نیوز، در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان گلستان، در این گزارش نیز ۱۰ جاذبه دیگر این استان را به طور مختصر معرفی خواهیم کرد.

مسجد جامع گرگان

مسجد جامع گرگان در بازار تاریخی نعلبندان و در زمینی به مساحت ۱۶۰۰ متر مربع واقع شده است. بنای اصلی مسجد جامع متعلق به دوره سلجوقی است که از این دوره تنها مناره آجری آن باقی مانده است که دارای کتیبه ای به خط کوفی است.

مسجد دارای یک حیاط مرکزی به فرم چهار ایوانی و چهار شبستان است که از تزئینات معماری خاص آن دوره بهره برده است.
 

مسجد و مدرسه کریم ایشان

بنای مسجد و مدرسه کریم ایشان در محدوده شهرستان مراوه تپه در نزدیکی روستای کریم ایشان و در کیلومتر ۳۵ جاده کلاله به مراوه تپه واقع شده و از آثار متعلق به دوره قاجار است.

 این بنا دارای یک حیاط چهارگوش و ۲۳ حجره است و دارای گلدسته کوچک بر سر در و چهار گلدسته در چهار گوشه ساختمان است.

تاریخ ساخت مدرسه و مسجد کریم ایشان سال ۱۳۲۸ هجری قمری است.
 

آق امام

از جمله آثار تاریخی مهم شهرستان آزادشهر می‌توان از بقعه متبرکه آقا امام نام برد.این مکان در شمال شرقی آزادشهر و بین مسیر آزادشهر و مینودشت واقع شده است.

 بقعه امامزاده آق امام مدفن محمد بن زید علوی(ع) معروف به آق امام و محمد بن صادق دیباج است.
 

میل رادکان

میل یا برج رادکان در ۴ کیلومتری جنوب شرقی روستای رادکان و در ۴۲ کیلومتری جنوب کردکوی و بر فراز تپه‌ای بنا شده که از موقعیت خاص طبیعی برخوردار است.

این آثار به دستور اسپهبد ابوجعفر از شاهزادگان طبرستان و از فرمانروایان آخر سلسله باوندی ساخته شده است.

بر بالای برج کتیبه‌ای به دو زبان پهلوی و کوفی دیده می‌شود که استفاده از خط پهلوی را حتی چهار قرن بعد از ورود مسلمانان به این منطقه نشان می دهد.
 

بازار نعلبندان گرگان

بازار دائمی و تاریخی گرگان به بازار نعلبندان معروف است و در بافت تاریخی شهر گرگان قرار دارد.

بازار تاریخی گرگان در روزگاران گذشته از جمله مراکز مهم داد و ستد کالا، توزیع و نشر افکار و عقاید فرهنگی و اجتماعی بوده است.

 نعلبندان، با آن که در اثر گذشت زمان و پیدایش عوامل اقلیمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، تغییراتی داشته اما باز هم به عنوان کالبد اصلی شهر، محل داد و ستد و تجمع فروشندگان و خریداران کالا است.
 

روستای تاریخی فارسیان

قدمت روستا به حدود ۱۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد و وجه تسمیه آن با مهاجرت عشایر کوچنده فارس به این منطقه مرتبط است.

در آن زمان اهالی به دلیل مساعد بودن عوامل طبیعی اقدام به یکجانشینی کرده و هسته اولیه روستا را پیرامون چند دهنه چشمه بنا نهادند.

اجرای طرح بهسازی بافت تاریخی روستا در سال ۱۳۸۹ توسط اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان شروع و در سال ۱۳۹۴ پایان یافت.
 

امامزاده نور (ع)

مقبره اسحق بن موسی بن جعفر(ع) معروف به امامزاده نور از آثار دوره سلجوقی است. بنای این امامزاده به صورت کثیرالاضلاع ساخته شده است و در محله سرچشمه  در میان بافت تاریخی گرگان قرار دارد.

این امامزاده دارای تزئینات آجری محراب گچ بری و دو لنگه در قدیمی و صندوق چوبی نفیس است که تاریخ  ۸۶۷ هجری قمری در روی آن حک شده است. این بنا در قرن نهم هجری قمری ساخته شده است.
 

منطقه ییلاقی جهان نما

منطقه حفاظت شده جهان نما که از نام یک دهکده ییلاقی در دامنه آن اقتباس شده است در سال ۱۳۵۹ بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست با وسعتی معادل ۳۰ هزار و ۶۵۰ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد.

جهان نما، سعد آباد محله، آب دره و دهکده های دیگر منطقه حفاظت شده جهان نما مورد استقبال گردشگران هستند.

این منطقه در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب کردکوی قرار گرفته است. پست ترین نقطه جهان نما ۶۰ و بلندترین نقطه آن ۱۰۶۸ متر بالاتر از سطح دریاست.
 

دهکده ییلاقی درازنو

دهکده ییلاقی درازنو در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی و در محدوده ملک سورم سرا (بالاجاده) واقع شده است.

این منطقه با داشتن چشم اندازهای زیبا، مشرف به تمامی نقاط جلگه ای از جمله کردکوی، گرگان میانکاله و بندر ترکمن و روستاهای منطقه است.

 طبیعت زیبا و برخورداری از آب و هوای مناسب و نزدیکی به کردکوی باعث شده این منطقه منحصر به فرد، هر ساله بر خیل عظیم بازدیدکنندگان آن افزوده شود.
 

پارک جنگلی امام رضا(ع) کردکوی

پارک جنگلی امام رضا (ع) در شهر جنوب شهر کردکوی واقع شده است و مساحت آن ۵۴ هکتار است.

از ویژگی های پارک جنگلی داشتن آب و هوای مناسب و نسبتا خنک در تابستان و همچنین وجود رودخانه پلنگ ها است.

امکانات تفرجگاهی این پارک جنگلی شامل راه دسترسی آسفالته، شبکه برق، شبکه آب، ساختمان های اقامتی، رستوران زیبا، فروشگاه مواد غذایی، نمازخانه، پارک بازی و غیره است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

انتقال خون

از بیماران نیازمند به خون غافل نشویم

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سیدصادق بنی‌عقیل اظهار کرد: در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.