صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / عواقب سوختگی‌های چهارشنبه‌سوری و چند هشدار

عواقب سوختگی‌های چهارشنبه‌سوری و چند هشدار

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته با بیان این که متاسفانه فرهنگسازی‌های صورت نگرفته هنوز نتوانسته از حوادث چهارشنبه‌ آخر سال جلوگیری کند، در آستانه فرا رسیدن چهارشنبه‌سوری توصیه‌هایی را مطرح کرد.

چهارشنبه سوری - تهران

دکتر محمدجواد فاطمی در گفت‌وگو با ایسنا، در آستانه فرا رسیدن چهارشنبه آخر سال، گفت: متاسفانه فرهنگسازی در زمینه‌ پیشگیری از حوادثی نظیر سوختگی، قطع عضو، اخلال در بینایی و حتی مرگ افراد به سبب استفاده از مواد محترقه دست‌ساز و غیراصولی نتوانسته به میزان لازم، موثر عمل کند و آمار مصدومین در چندسال اخیر روند رو به رشدی داشته است.

وی افزود: به نظر من و صاحب نظران در زمینه سوختگی، برای فرهنگسازی موثر ابتدا باید سنت چهارشنبه سوری که یک جشن باستانی است را با ارزش دانست و از اقدامات سلبی که موجب می‌شود افراد مخفیانه اقدام به ساخت و استفاده از وسایل محترقه غیرمجاز و ناایمن کنند، جلوگیری شود. امروزه دیگر تنها برخورد قهری با افراد متخلف جوابگو نیست.

فاطمی همچنین یکی از راه‌های پیشگیری از حوادث را اینگونه تشریح کرد: بهتر است این مراسم در فضای عمومی با حضور آتش‌نشان‌ها و اورژانس انجام شود تا علاوه بر برپایی این سنت دیرینه، از بروز و تشدید حوادث جلوگیری شود. همچنین شرکت‌هایی وجود دارند که اقدام به تولید وسایل آتش بازی کم خطر و اصولی می‌کنند که می‌توان به جای خرید از دست فروشان، به این شرکت‌ها مراجعه کرد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته، آسیب‌های ناشی مواد محترقه در چهارشنبه‌سوری را در سه بخش سوختگی، آسیب‌های چشمی و آسیب دست‌ها و اندام فوقانی برشمرد و گفت: به دلیل استفاده از مواد محترقه، شایع‌ترین آسیب، سوختگی است. همچنین پس از انفجار آسیب زیادی به چشم‌ها و دست‌ها وارد می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات لازم هنگام بروز حوادث سوختگی و قبل از مراجعه به مراکز پزشکی گفت: پس از سوختگی بهترین کار این است که قسمت آسیب دیده به مدت ۲۰ دقیقه زیر آب سرد قرار گیرد و سپس از پمادهای سوختگی استفاده شود. به هیچ عنوان درمان خانگی و استفاده از خمیر دندان، سیب‌زمینی، ماست و…توصیه نمی‌شود؛ زیرا می‌تواند سبب عوارض بیشتر شود. اما در سوختگی‌های عمیق‌تر قرار دادن محل سوختگی زیر آب سرد توصیه نمی‌شود، زیرا باعث کاهش دمای بدن فرد می‌شود. بنابراین باید سریعا به مرکز درمانی مراجعه شود.

فاطمی درباره آسیب دست‌ها و اندام فوقانی افزود: در اندام‌هایی که دچار خون‌ریزی شدید می‌شوند، بهترین کار قبل از مراجعه به پزشک استفاده از پانسمان فشاری و بالا نگه داشتن عضو تا کم شدن خون‌ریزی است. اگر فردی دچار قطع عضو شده باشد، باید عضو قطع شده را در پارچه تمیز پیچیده و سپس آن را درون کیسه پلاستیکی بگذارند و عضو را در آب و یخ قرار دهند و به بیمارستان مراجعه کنند. باید دقت شود عضو قطع شده در تماس مستقیم با یخ نباشد، زیرا باعث آسیب دیدن بافت‌ها می‌شود.

وی در پایان گفت: سال گذشته ۲۱۴ نفر به بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری» مراجعه کردند که از این تعداد ۲۰۲ نفر درمان سرپایی، ۱۱نفر بستری و یک نفر هم فوت کرده است. شایع‌ترین علت صدمه نیز با ۱۶۴ مورد استفاده از مواد محترقه بوده است و ۱۳۴ مورد نیز به دلیل پریدن از روی آتش دچار حادثه شده‌اند. همچنین ۶۳ مورد برای درمان ترومای اندام فوقانی به بیمارستان حضرت فاطمه (س) مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۵۷ نفر بستری و عمل شدند. در سال گذشته نیز استان اردبیل رتبه اول حوادث چهارشنبه سوری را به خود اختصاص داده بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.