صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / توانایی سیستان و بلوچستان در تولید سالانه ۹۰ هزار تن گوشت قرمز

توانایی سیستان و بلوچستان در تولید سالانه ۹۰ هزار تن گوشت قرمز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این استان سالانه توانایی تولید 90 هزار تن گوشت قرمز کشور را دارد.

گوشت قرمز

‌مجتبی پیری در گفت وگو با ایسنا- ‌افزود: با ایجاد زیرساخت ها در سال‌های گذشته، امکان افزایش پرواربندی و تولید گوشت در این استان فراهم شده است‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در ادامه بیان کرد: هم اکنون ۱۳ کشتارگاه و ۴۲ واحد بسته‌بندی گوشت در استان فعال است.

وی بیان کرد: بزرگترین واحد پرورش شترمرغ کشور در شهرستان چابهار در حال احداث است که با آغاز فعالیت آن می توان گوشت زیادی را در این منطقه تامین کرد.

وی تصریح کرد: این واحد باظرفیت ۲۳ هزار قطعه شترمرغ پرواری و ۷۰۰ قطعه شتر مرغ مولد در زمینی به مساحت ۷۳ هکتار در حال احداث است.

پیری گفت: این استان پهناور با داشتن ظرفیت های بسیار بالا در حوزه کشاورزی و زیربخش های مهم آن و اقلیم بسیار مناسب تولید محصولات زراعی در فصل زمستان، میوه های گرمسیری و سردسیری و محصولات متنوع دامی و شیلات در آبهای ساحلی و فراساحلی و منابع آبی داخل با پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی و دیگر زمینه‌ها می تواند تامین کننده نیاز بازار داخل و صادرات به دیگر کشورها باشد.

مجتبی پیری افزود: دولت در سالهای اخیر با انجام طرح های مهم نظیر آبیاری با لوله به ۴۶ هزار هکتار از زمین‌های دشت سیستان و اجرای طرح آبیاری تحت فشار در جنوب استان توجه ویژه ای به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان داشته که نوید دهنده آینده روشن در این بخش است‌.

وی با بیان اینکه زندگی ۷۰ درصد مردم سیستان و بلوچستان وابسته به کشاورزی است، افزود: این استان با وجود ظرفیت های فراوان با مشکلاتی نظیر خشکسالی چندین ساله روبه روست که زندگی بخش قابل توجه ای از مردم آن را که در این بخش مشغول فعالیت هستند، تحت تاثیر قرار داده است‌.

تولید سالانه ۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان ‌

‌رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان همچنین با اشاره به توانمندی‌های بخش کشاورزی استان گفت: سالیانه ۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی در استان تولید می‌شود.

‌وی بیان کرد: این استان از لحاظ تولید محصولات گرمسیری، تولید خرما، تولید محصولات خارج از فصل، تولید گوشت قرمز، ظرفیت دامپروری و محصولات شیلاتی دارای جایگاه ویژه ای در کشور است‌.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه گفت: سیستان وبلوچستان ۴۲۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد ولی به دلیل محدودیت منابع آبی وآب تخصیصی بین ۴۵ تا ۷۰ درصد آن به زیرکشت محصولات باغی و زراعی است و متأسفانه  خشکسالی های اخیر خصوصا سال زراعی گذشته خسارت سنگینی به کشاورزان استان وارد کرده و ما نیز تولید کنندگان را لزوما به سمت توسعه طرح‌هایی که نیاز آبی کمتری  دارند، هدایت می‌کنیم‌ .

پیری خاطرنشان کرد: استان سیستان و بلوچستان با داشتن شرایط آب و هوایی گرم و در نواحی جنوب استان مرطوب مستعد پرورش انواع میوه‌های گرمسیری می‌باشد که کشت و پرورش این محصولات در نقاط دیگر کشور امکان پذیر نیست‌.

وی با بیان این که تنوع اقسام خرما از دیگر شگفتی‌های طبیعت این استان است، گفت: حدود ‪ ۳۰ نوع نوع خرما در منطقه بلوچستان کشت می‌شود

وی افزود: عمده خرمای تولیدی سیستان و بلوچستان به استان های همجوار و کشورهای همسایه پاکستان و حوزه خلیج فارس صادر می شود و اکثر باغات جدید استان در حال حاضر با نظارت سازمان جهاد کشاورزی دارای ارقام تجاری با بستر سازی مناسب و اصول فنی است‌.

پیری همچنین این استان را یکی از استان های دارای پتانسیل مناسب برای پرورش و تولید گل های شاخه بریده مانند گلایول در جنوب استان عنوان کرد و گفت: این ظرفیت به دلیل نبود سرمایه‌گذار تاکنون به فعلیت کامل نرسیده است‌.

وی ادامه داد: “پاپایا” یا خربزه درختی که موطن آن نواحی گرمسیری آمریکای مرکزی به این استان راه یافته، خربزه بسیار شیرین با پوستی نازک است که علاوه بر مصرف خوراکی، قابل استفاده در صنایع تبدیلی نیز هست‌.

وی افزود: پسته‌ دشت گوهرکوه شهرستان خاش نیز از انواع خاص پسته است که در سایر نقاط ایران از این نمونه دیده نمی‌شود.

وی بیان کرد: علاوه بر میوه‌های گرمسیری منحصر به فرد، مرکبات این استان شامل ترنج، پرتقال، گریپ فروت و نارنگی، انواع انار و میوه‌های جالیزی نیز از دیگر محصولاتی هستند که طعم آنها متفاوت از اقسامی است که در سایر نقاط کشور کشت می‌شود.

پیری ادامه داد: جهاد کشاورزی تولیدکنندگان را به سمت توسعه طرح‌هایی که نیاز آبی کمتری دارند هدایت می‌کند.

۱۱ مرکز آماده خرید گندم زارعین سیستان وبلوچستان هستند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان در ادامه گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده امسال ۱۱ مرکز در سطح استان آماده خرید گندم از گندم کاران استان هستند که ۶ مرکز توسط تعاون روستایی و ۵ مرکز توسط غله و خدمات بازرگانی پیش بینی شده است‌.

پیری افزود: کار برداشت گندم از اواخر اسفند ماه سال جاری از مزارع کشاورزی جنوب استان آغاز خواهد شد.

وی سطح زیر کشت گندم سال زراعی جاری سیستان و بلوچستان را ۳۲ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: امسال پیش بینی می‌شود در گندم زارهای استان صد هزار تن گندم تولید و کشاورزان بیش از ۳۵ هزارتن گندم مازاد بر مصرف تحویل سیلوهای گندم کنند.

وی تصریح کرد: ۱۵۰ دستگاه کمباین مهاجر و بومی در برداشت گندم به کشاورزان کمک خواهند کرد.

پیری بیان کرد: امسال بلافاصله در روز تحویل گندم مبالغ خرید گندم به حساب کشاورزان واریز خواهد شد و در نظر داریم کل گندم بذری مورد نیاز فصل کشت سال آتی که به میزان ۳ هزار تن است از کشاورزان استان خریداری شود و بدین منظور با کشاورزان گندم کار نیز قرارداد تنظیم شده است.

وی تأکید کرد: به دلیل همزمانی برداشت گندم و محصولات جالیزی خصوصاً هندوانه باید تمهیدات لازم برای تأمین وسیله‌های حمل ونقل اندیشه شود تا کشاورزان دچار مشکل وکمبود کامیون حمل بار نشوند.

ذحیره سازی ۷۵۰ تن میوه شب عید در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۴۰۰ تن پرتقال و ۳۵۰ تن سیب برای شب عید مردم این استان خریداری و ذخیره سازی شده است.

پیری اظهار کرد: سیب درختی سهمیه میوه شب عید مردم سیستان و بلوچستان از دماوند و پرتقال نیز از جیرفت کرمان خریداری شده است.

وی بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته توزیع میوه شب عید در سیستان و بلوچستان از ۲۷ اسفند آغاز و تا ۱۶ فروردین ماه ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۵۰ غرفه برای توزیع میوه شب عید در استان در نظر گرفته شده که ۱۰ غرفه مربوط به شهرستان زاهدان است.

پیری بیان کرد: قیمت میوه‌های شب عید استان سیستان و بلوچستلن به زودی توسط کمیته راهبری کشور اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون حدود شش هزار تن مرغ منجمد، گوشت قرمز، شکر و برنج با قیمت تنظیم بازار در استان توزیع شده است و همچنان این روند ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: با برنامه ریزی های انجام شده کمترین مشکلی در تأمین میوه و سایر اجناس مورد نیاز برای شب عید در استان وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.