صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / پرونده همچنان باز پسماندهای عفونی در اراک
پرونده همچنان باز پسماندهای عفونی در اراک

پرونده همچنان باز پسماندهای عفونی در اراک

وضعیت مدیریت پسماندهای عفونی شهر اراک همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و شهرداری نیز تمایلی به ادامه همکاری با پزشکان جهت جمع‌آوری ندارد.

‌پسماندهای عفونی

به گزارش کسب و کار نیوز، در صحبت‌های سرپرست سازمان مدیریت پسماند اراک و همچنین رییس سازمان نظام پزشکی استان مرکزی موارد مبهم بسیاری وجود داشت که هر کدام با وجود تاکیدات خبرنگار شفاف‌سازی نکردند.

قناتی معتقد است که نیاز به اعلام رسمی و ابلاغ به نظام پزشکی جهت عدم جمع‌آوری پسماندهای عفونی در سال ۹۸ نیست، از طرفی طاهراحمدی معتقد است که باید شهرداری اعلام و ابلاغ کند که این پسماندها را در سال ۹۸ جمع‌آوری نمی‌کند و همین نظرات متفاوت و مبهم قطعا باعث بروز مشکلاتی در سال آینده خواهند شد.

سازمان مدیریت پسماند خود را تابع قانون می‌داند، اما می گوید که ورودش به این مورد خاص به جهت رعایت مصالح کشور و مردم بوده است، این سازمان طی این سال‌ها جمع‌آوری پسماندهای عفونی مطب‌ها و کلینیک ها را متقبل شده است، اما چندی است که می گوید تمایلی به جمع‌آوری ندارد و سرپرست آن این موضوع را بارها به صورت تلویحی و شفاهی اعلام کرده است، هرچند گفته می شود که باید کتبا و رسما این موضوع را به مراجع و متولیان اصلی اعلام کند.

در شرایط موجود، به نظر می رسد که سال آینده نیز جمع‌آوری این زباله ها با زور، اجبار، دستور یا هر روش دیگری به شهرداری سپرده شود و این کلاف سردرگم همچنان در هم پیچیده باقی بماند.

نکته حائز اهمیت و قابل تامل این است که چرا شهرهایی مانند قزوین، ارومیه، مشهد، خرم آباد و … می‌توانند جمع‌آوری پسماندهای عفونی مطب‌ها و کلینیک‌های خود را به شکل اصولی و توسط بخش خصوصی مدیریت کنند، اما این موضوع در اراک پس از سال‌ها همچنان بلاتکلیف باقی مانده است؟!

در گزارش “استخوان پسماندهای عفونی لای گوشت اراک” سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک  گفته بود که شرکت هایی در این خصوص اعلام همکاری کرده‌اند، اما قیمت تمام شده کار توسط آنها بسیار بالاتر از کاری است که شهرداری انجام می‌دهد و پزشکان زیر بار تقبل این هزینه نمی‌روند و ظاهرا همچنان پزشکان با وضعیت درآمدی مطلوبی که دارند تمایلی به هزینه کرد چند صد هزار تومانی برای مدیریت پسماند عفونی خود ندارند و همواره توپ به زمین شهرداری انداخته شده و دیواری کوتاه‌تر از این مجموعه پیدا نشده است، هر چند که این نقد به شهرداری وارد است که اگر تمایلی بر مشارکت ندارد باید این امر را رسما اعلام کند و اگر توان انجام این کار را به صورت اصولی و درست و قانونی ندارد زیر بار زور و اجبار نرود.

البته در مجموع آنچه همچنان نگران کننده هست و نگران کننده مانده بی خطر نشدن پسماندهای پزشکی مطب ها و کلینیک هاست که در کشاکش قبول یا عدم قبول مسئولیت جمع آوری و دفن، همچنان گم است و عفونت اگر از کف خیابان جمع شده، همچنان در محل دفن پسماند جولان می دهد!

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.