صفحه اصلی / اسلایدر / موج سواری غیرحرفه ای ها در بازارهای صادراتی
موج سواری غیرحرفه ای ها در بازارهای صادراتی

«کسب و کار» بررسی می کند

موج سواری غیرحرفه ای ها در بازارهای صادراتی

صادرات کالای بی کیفیت در چند ماه اخیر که تب صادرکنندگان برای صادرات افزایش پیدا کرده، باعث صدمه خوردن اعتبار صادرکنندگان در بازارهای صادراتی شده است. به گفته رئیس اتاق ایران این موضوع ناشی از ورود افراد غیرحرفه ای در حوزه تجارت و صادرات است که در نهایت به صادرات لطمه می زند.

گروه بازرگانی 

به گزارش کسب و کار نیوز، صادرات کالای بی کیفیت در چند ماه اخیر که تب صادرکنندگان برای صادرات افزایش پیدا کرده، باعث صدمه خوردن اعتبار صادرکنندگان در بازارهای صادراتی شده است. به گفته رئیس اتاق ایران این موضوع ناشی از ورود افراد غیرحرفه ای در حوزه تجارت و صادرات است که در نهایت به صادرات لطمه می زند.
البته باید یادآور شد که موضوع ورود افراد غیرحرفه ای به مبحث صادرات را پیش از این رئیس اتاق با طرح موضوع پیمان سپاری ارزی و عواقب آن برای صادرات کشور، گوشزد شده بود و بررسی ها نیز نشان از فرصت جویی این افراد در حوزه صادرات دارد.آنچه صادرکنندگان بزرگ را در این میان شاکی کرده، بدنام شدن صادرکنندگان با ادامه فعالیت این افراد در بازارهای صادراتی است.
به اعتقاد فعالان حوزه صادرات نیاز به نظارت بر صادرات به نحوی که باعث ایجاد بروکراسی برای صادرکنندگان نشود، یک ضرروت است و تا مادامی که صادرکننده تصور نکند که نظارتی بر کار وی هست، این اتفاقات اجتناب ناپذیر خواهد بود.
در همین رابطه رئیس اتاق ایران در همایش تجاری عراق و ایران که با حضور فعالان بخش خصوصی دو کشور برگزار شد، پیشنهاد داد که بانک اطلاعاتی منسجم از کالاهای باکیفیت تشکیل شود تا جلوی تجارت کالای بی‌کیفیت گرفته شود. او این مسئله را به نفع ایران دانست و گفت صادرات و واردات کالاها نباید یک‌طرفه باشد. باید هر دو کشور به هم دیگر صادرات و واردات داشته باشند.

در ادامه شافعی پیشنهاد کرد: میز تخصصی عراق در اتاق ایران و میز تخصصی ایران در اتاق عراق تشکیل شود؛ همچنین کمیته پیگیری مشترک در اتاق ایران و عراق تشکیل شود تا از بروز مشکلات در حوزه ارتباط تجاری- اقتصادی میان دو کشور جلوگیری شود و موانع موجود از میان برود.

شافعی، صادرات کالای بی‌کیفیت به عراق و ایران را ناشی از فعالیت و حضور تجار غیرحرفه‌ای در مبادلات تجاری میان دو کشور دانست و تاکید کرد باید تجار حرفه‌ای به حوزه مبادله کالا وارد شوند.
او مسئولیت ورود کالای غیراستاندارد را متوجه عملکرد نادرست برخی از مؤسسات و شرکت‌های عراقی دانست که مسئول تأیید استاندارد و کیفیت کالای ایرانی هستند.
رئیس اتاق ایران عنوان کرد که بسیاری از فعالان اقتصادی از عملکرد این شرکت‌ها ناراضی هستند چرا که با گرفتن هزینه‌های کلان باعث صدور کالای بی‌کیفیت شده‌اند.

رئیس اتاق ایران پیشنهاد کرد که طرف عراقی استاندارد ایران را بپذیرد و برای شناسایی کالای باکیفیت با ایرانی‌ها همکاری کنند.
حمید حسینی، دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق
لزوم نظارت محسوس بر صادرات
ممکن است بعضی از صادرکنندگان به دلیل پیمان ارزی از کارت صادرکنندگانی که در حوزه صادرات تجربه ندارند، استفاده کنند و همین مسئله شبهه ورود غیرحرفه ای ها در حوزه صادرات را تقویت کند. اما روند صادرات باز دست خود این افراد است و به نظر نمی آید این امر به صادرات کالای بی کیفیت منتهی شود. اما مسئله مهم تر فارغ از این مسئله، رقابت خود صادرات است که یکی از مشکلات مهم حوزه صادرات به شمار می رود. افراد تازه کار در این رقابت سعی دارند با تخفیف قیمتی بقیه صادرکنندگان را از بازار خارج کنند. ما برای حل این معضل به سازمان استاندارد پیشنهاد دادیم که آمادگی نمونه گیری و نظارت از کالای ایرانی را داریم. به این صورت که کالاها را به سازمان استاندارد فرستاده و موارد اختلاف بین صادرکننده و خریدار را بررسی کنیم و در صورتی که اگر مشخصات کالای ارسال شده با مشخصات بسته بندی مطابقت نداشته باشد، به سازمان های مرتبط اطلاع دهیم تا با اینها برخورد شود. اما متاسفانه استقبالی از این طرح نشده و اتاق ایران نیز پیگیر این مسئله مهم نشد و طرح رها شده باقی مانده است. به اعتقاد ما صادرکننده باید احساس کند که نظارتی بر کار وی وجود دارد . در صورتی که موضوع نظارت موقع خروج کالا اجرا شود، هم موجب فساد شده و هم به دلیل بروکراسی ای که برای صادرات ایجاد می کند، شکایت صادرکننده ها را در پی دارد. اما در طرح مورد نظر ما نظارت محسوس بر نوع کالاها در بازار هدف حس خواهد شد. ما به نمایندگی از صادرکنندگان آمادگی اجرای این طرح و نظارت بر کالاهای صادراتی را داریم تا اعتبار صادرکنندگان در بازار هدف حفظ شود.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.