صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / رمز ارزها ابزار بین المللی تسویه بانکی
رمز ارزها ابزار بین المللی تسویه بانکی

رمزارزها در کوتاه مدت می توانند در کاهش اثرات تحریم ها موفق عمل کنند

رمز ارزها ابزار بین المللی تسویه بانکی

تجارت با استفاده از تکنولوژی در حال تغییر و تحول است و شاخص‌های گسترش و رشد فین‌تک در جهان نشان از حضور مستقیم فناوری در بازارهای مالی دارد.

گروه فناوری اطلاعات 

به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از زیر مجموعه‌های فناوری‌های مالی به بحث ارز دیجیتال مربوط است که توانسته تا محبوبیت زیادی کسب کند. در ایران به دلیل سیاست های نابجای آمریکا در اعمال تحریم های تحمیلی استفاده از رمزارزها و ارزهای دیجیتال بیش از بیش احساس می شود. هرچند اظهارات متفاوتی در رابطه با موفقیت این تکنولوژی در مقابله با اثرات تحریم ها وجود دارد اما در ضرورت شکل گیری آن تقاوتی نخواهد کرد. در این مورد امیرعباس امامی، بنیان‌گذار استارت‌آپ کارچین می گوید: با وجود فرصت‌های زیادی که تکنولوژی بلاکچین در کاهش و تحدید اثرات تحریمی به دست می‌دهد، اساساً رمزارزهای موجود به دلایل مختلف ظرفیت‌های کافی برای حل مشکلات اساسی تحریمی کشور را ندارند. پیش از ورود به موضوع ذکر چند نکته ضروری است. اول این که دور زدن تحریم روشی کوتاه‌مدت، ناپایدار و اغلب مستلزم نقض قوانین متعارف ضد پولشویی بین‌المللی است.

لذا هرچند در کوتاه‌مدت ممکن است گریزی از استفاده از این روش‌ها نباشد باید برای بلندمدت چاره‌ای پایدار اندیشید. دوم، باید توجه کرد که هیچ تک راه‌حل جامع و کاملی برای حل مسئله تحریم‌های کشور وجود ندارد. به عبارت دیگر همان‌طور که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا از حیث نوع، سطح و حیطه اثرگذاری متنوع و متعدد هستند، برای مقابله با آنها نیز باید بسته‌ای از راهکارهای مختلف در سطوح فنی و دیپلماسی طراحی کرد که با توجه به شرایط بتوان آن را به‌روزرسانی کرد. این بسته باید دارای راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باشد. امامی ادامه داد: سوم، اغلب راهکارهای ضدتحریمی جذابیتی برای طرف‌های تجاری ایران ندارند. بنابراین باید تلاش کرد در راهکارهای پیشنهادی جذابیت‌های کافی، برای طرف مقابل وجود داشته باشد تا حداکثر همکاری ممکن محقق شود. چهارم، بهترین راهکارها، راهکارهایی هستند که ضربه زدن به آن برای دشمن بیشترین هزینه سیاسی و اقتصادی را داشته باشد.

البته برخی از کارشناسان معتقدند که در لایحه پیشنهادی کنگره آمریکا به منظور ایجاد محدودیت در زمینه رمز ارزها برای ایران تاکید شده که باید راه توسعه و گسترش رمز ارز ملی ایران قطع شود؛ این در حالی است که کارشناسان معتقدند، تحریم رمز ارز ایران در صرافی‌های بین المللی قابل انجام است و آمریکا می‌تواند به برخی از کشورهای دوست و مورد مذاکره ایران برای همکاری تجاری با این رمز ارز به منظور عدم ارتباط فشار وارد کنند اما قادر به تحریم رمز ارز ملی ایران نخواهند بود چرا که ایران با مذاکره و توافقی کامل با کشورهای دوست می‌تواند روابط  مالی و بانکی را از این طریق حتی با افزایش فشارهای آمریکا در قالب رمز ارز مشترک برای چند کشور انجام دهد و رمز ارز ملی به عنوان ابزار تسویه در شبکه بانکی استفاده شود.

تمام ابعاد و کارایی رمزارزها شناسایی نشده است

شایان امامی فر، کارشناس بلاک چین

رمزارزها پدیده جدیدی حداقل در کشور ما هستند که هنوز تمام ابعاد و کارایی آنها در بخش های مختلف شناسایی نشده است. در کشورهای توسعه یافته و آن دسته کشورهایی که توانستند از بدو ورود این تکنولوژی از آن استفاده و بهره برداری کنند امروز پای خود را محکم کرده اند و می توانند در رابطه با کارآیی رمزارزها سخن بگویند اما در کشور ما هنوز استفاده از این تکنولوژی نهادینه نشده و اما و اگرهای زیادی بر سر راه ورود رمزارزها به سیستم بانکی کشور وجود دارد. این تکنولوژی دارای فواید بسیاری است که اگر بتوانیم آن را در کشور همه گیر کنیم می توانیم به نوعی در کاهش اثر تحریم ها البته در کوتاه مدت موفق عمل کنیم. توانایی رمز ارزها نیز در بلند مدت برای کاهش اثرات تحریم ها مشخص نیست و نمی توان از آن به عنوان روش قطعی استفاده کرد هرچند نمی توان منکر اثرات مثبت آن شد. امروز رمزارزها هنوز تا پخته شدن راه زیادی در پیش دارند و از عمق و ثبات کافی برخوردار نیستند که بتوان از آنها به عنوان راهکار نهایی استفاده کرد.

این مساله باعث نوسانات بسیار زیاد و خارج از تحمل ریسک‌پذیری شرکت‌های متعارف در صنایع مختلف می‌شود و عملاً استفاده از آنها را برای معاملات روزانه با مشکل مواجه می‌کند. درست است که با این باور که دور زدن تحریم خصوصیت «رمز ارزها» است به سمت نهادینه کردن آن در سیستم اقتصادی کشور رفته ایم اما باید به این نکته هم توجه کنیم که تحریم ها در حوزه تکنولوژی و مجازی هم قابلیت نفوذ دارند. نمونه های آن امروز بیشتر در کشور دیده می شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.