صفحه اصلی / سرخط خبرها / نیم نگاهی به ۵ منطقه رویایی گیلان
نیم نگاهی به ۵ منطقه رویایی گیلان

نیم نگاهی به ۵ منطقه رویایی گیلان

پارک ملی بوجاق، موزه میراث روستایی، منطقه ییلاقی سوباتان، قلعه رودخان و ییلاقات ماسال، ۵ منطقه رویایی گیلان هستند که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

 

به گزارش کسب و کار نیوز، گیلان از جمله استان هایی است که به دلیل وجود سرسبزی و وجود مناطق ییلاقی سرسبز جاذبه گردشگری فراوانی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد پارک ملی بوجاق، موزه میراث روستایی، منطقه ییلاقی سوباتان، قلعه رودخان و ییلاقات ماسال از ۵ منطقه رویایی گیلان است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

منطقه ییلاقی سوباتان

سوباتان تالش ییلاق سرسبزی است که در استان گیلان و در شهر لیسار، توابع شهرستان تالش، قرار دارد. این ییلاق از لیسار ۲۲ کیلومتر و از تالش ۳۶ کیلومتر فاصله دارد و در بخش شمال غربی آن واقع شده است.

اطراف این ییلاق را طبیعتی بسیار زیبا احاطه کرده که از هر طرف به یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین مناطق طبیعی ایران می رسد. در شرق منطقه ییلاقی سوباتان جنگل های تالش و در غرب آن ییلاق‌های اردبیل را داریم. بخش شمالی منطقه ییلاقی سوباتان را نیز رودخانه ی لیسار و ییلاق‌های خطبه سرا در بر گرفته است. در بخش جنوبی سوباتان مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان دیده می شود.

این طبیعت چشم نواز و فوق العاده هر بیننده‌ای را به سمت خود جذب می‌کند. از این رو این منطقه در فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز میزبان گردشگرانی است که به تماشای طبیعت و حضور در آن علاقمند هستند. اهالی شهر لیسار نیز در این فصول به سوباتان می آیند تا از آب و هوای فوق العاده ی آن استفاده کنند.

آب و هوای عالی، چشمه های پرآب و زمین های سرسبز هر یک به تنهایی می تواند تعطیلاتی خوب و خاطره انگیز را برای شما بسازد. علاوه بر این ها این ییلاق هچنان زندگی سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده و همین مسئله جذابیت بیشتری به آن داده است. در سوباتان گاز وجود ندارد و برق آن نیز از طریق موتورهای برق تامین می گردد. اهالی و ساکنان این منطقه نیز به دامداری مشغول بوده و به دلیل کوچ زمستانه ای که دارند، در چادر یا خانه های کاهگلی زندگی می کنند. جالب است بدانید که هیچ هتل یا مسافرخانه ای در این جا وجود ندارد و گردشگران معمولا در خانه ی اهالی مستقر می شوند.

موزه میراث روستایی گیلان

موزه های روستایی، تصاویری ملموس از زندگی کردن سنتی هستند که در آن ها می توان معماری، آداب و رسوم، صنایع دستی و هنرهای بومی را از نزدیک مشاهده و زندگی کردن روستایی را تجربه کرد. این موزه ها فضایی را فراهم می کنند تا مردمان هر سرزمین با گذشته نزدیک پدران و مادران خود آشنا شوند.

موزه میراث روستایی گیلان تنها تجربه ملی در زمینه صیانت از فرهنگ و معماری روستایی با مفهوم موزه فضای باز در ایران است. این موزه که در نوع خود در خاورمیانه و آسیای مرکزی منحصر به فرد است، همه روزه پذیرای مسافران است.

نحوه دسترسی به این مکان در کیلومتر ۱۵ جاده رشت- قزوین، خروجی غربی جاده سراوان- فومن قرار دارد.

از مناطق دیدنی نزدیک به این موزه می توان به پارک جنگلی سراوان، سد سنگر، سد خاکی و دریاچه سقالکسار اشاره کرد.

پارک ملی بوجاق

این پارک ملی زیبا در محل تلاقی سفیدرود با دریای خزر واقع شده است و پناهگاه امن و محیطی طبیعی برای زندگی کردن بیش از دویست گونه پرنده مهاجر است که همه ساله با شروع فصل پاییز از نقاط مختلف دنیا به این منطقه مهاجرت می کنند و جشنواره زیبای پاییزی را از گونه های نادر پرندگان برای گردشگران ترسیم می کنند. تالاب بوجاق علاوه بر میزبانی گونه های مختلف پرنده، زیستگاه بیش از پنجاه گونه ماهی و آبزیان بومی و مهاجر است و از معدود زیستگاه های فک خزری؛ تنها پستاندار دریای خزر است.

این پارک ملی به لحاظ خشکی و دریایی بودن و عبور رودخانه سفیدرود از میان آن و قرار گرفتن در حاشیه دریای خزر جلوه ای منحصر به فرد به خود گرفته است.

نحوه دسترسی به این منطقه زیبا در فاصله ۴۵ کیلومتری رشت قرار دارد، از جاده رشت- کوچصفهان- لشت نشاء- زیباکنار و جاده رشت- خمام- حسن رود- زیباکنار برای گردشگران قابل دسترسی است.

از جمله امکانات موجود قایق موتوری، ویلا و سوییت های اقامتی، رستوران، هتل است.

مناطق دیدنی نزدیک به این پارک اسکله چوبی و ساحل کیاشهر، ساحل دریای خزر، منطقه آزاد انزلی و مراکز خرید آن است که می توانید به آن سر بزنید.

ییلاقات ماسال

ماسال شهری در ۵۵ کیلومتری شمال غربی رشت و در دامنه کوه های تالش است. جاذبه های طبیعی ماسال فراتر از آن است که امکان معرفی آن در چند خط وجود داشته باشد، فقط می توان توصیه کرد که حداقل ۲۵ کیلومتر از جاده کوهستانی ییلاقات ماسال را طی کنید تا در این جاده زیبا با طبیعتی مسحورکننده و بکر مواجه شوید و  در بعضی از روزهای سال با ارتفاع گرفتن و خروج از ابرها، جنگل ابر را در زیر پاهای خود ببینید. با توجه به امکانات موجود در منطقه اقامت شبانه با هزینه کم و امنیت بسیار در این مسیر امکان پذیر است.

راحت ترین نحوه دسترسی به این مکان مسیر رشت- صومعه سرا- ماسال حدود ۵۱ کیلومتر و سپس به سمت ییلاقات زیبای ماسال است.

مناطق دیدنی نزدیک تر به شما نیز در این ییلاق می توان به ییلاقات شاندرمن، جنگل آلیان و تنیان اشاره کرد.

قلعه رودخان

فرقی نمی کند که از کجا راهی قلعه رودخان شوی؛ رسیدن به این قلعه تماشایی تنها از طریق گذر از جاده ای زیبا و رفتن به اعماق جنگل امکان پذیر است.

راه آسفالته ای که در کنارش رودخانه ای جریان دارد شما را پس از پشت سرگذاشتن پیچ های متعدد به محلی می رساند که باید از ماشین ها پیاده شوید و قدم زنان خودتان را به نقطه آغاز جنگل انبوه برسانید. سختی راه از اینجا شروع می شود که باید از هزار پله بالا بروید. البته مسیر، با خروش رودخانه و حضور درختان سر به فلک کشیده، آنقدر زیباست که مجبور می شوید بارها و بارها بایستید و به تماشای مناظر بپردازید و خستگی از یادتان می رود.

در طول مسیر افراد محلی را می بینید که محصولات خود را برای شما آماده ساخته اند و می توانید از آنها خرید کنید. در پایان این مسیر پلکانی، ورودی قلعه را خواهید دید و غرق در تماشای آن خواهید شد.

در سفر به قلعه رودخان گزینه های زیادی برای اقامت پیش روی شما قرار دارند. می توانید از هتل ها و مهمانسراهای شهرهای اطراف استفاده کنید و یا یکی از ویلاها یا خانه های محلی را برگزینید.

راه دسترسی شما استان گیلان، ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن است.

برای رسیدن به قلعه رودخان، به شهر فومن بروید و از آنجا مسیر خود را به سمت جاده قلعه رودخان ادامه دهید. پس از عبور از روستاهای گشت، کرد محله، گشت رودخان، سیاه کش، گوراب پس، ملسکام، سعیدآباد (سید آباد) به روستای قلعه رودخان می رسید. در این منطقه راه را ادامه دهید تا پس از عبور از حیدرآلات به محل پارک ماشین برسید. در این مکان از ماشین پیاده شده و پس از عبور از کنار مغازه های متعدد در مسیر شن ریزی شده به پای کوه برسید. از اینجا پس از طی مسیر ۱٫۵ کیلومتری و پیمودن حدود ۱۰۰۰ پله، ورودی قلعه رودخان را خواهید دید.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.