به گزارش کسب و کار نیوز، مرتضی رحمانی موحد سفیر ایران در ژاپن طی سخنانی، مزیت های اقتصادی و همچنین ظرفیت های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار داد.
وی با اشاره به جمعیت ۸۲ میلیونی ایران و ۶۵۰ میلیون نفری منطقه و همچنین ۱۴۰۰ کیلومتر سواحل ایران در خلیج فارس و دریای عمان و بنادر فعال در کرانه خزر، ایران را به عنوان کشور کلیدی در این منطقه معرفی کرد.
سفیر کشورمان در توکیو در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تحریمهای یکجانبه آمریکا را به رسمیت نمیشناسد و آن را اقدامی خلاف مقررات و قوانین بین المللی به ویژه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد میداند و لذا تمام تلاش خود را برای توسعه روابط عادی اقتصادی با همه کشورها از جمله ژاپن به کار خواهد بست.
همچنین اوسامو میزویی معاون خاورمیانه ای سازمان جترو در سخنان خود ضمن مرور روابط این سازمان با ایران اظهار کرد: اولین دفتر جترو در خاورمیانه در سال ۱۹۵۸ در تهران تاسیس شد . جترو تقریبا همه ساله در نمایشگاه بین المللی تهران حضور داشته است. در سال ۲۰۰۳ نیز ایران یک نمایشگاه اختصاصی در دفتر مرکزی جترو برگزار کرد.
وی تاکید کرد که سمینار اقتصادی امروز فرصتی است که ما مجددا روابط دوستانه و تاریخی ایران و ژاپن را مورد تاکید قرار دهیم.
معاون خاورمیانهای سازمان جترو در ادامه بیان کرد: زمان و فرصت کافی برای آماده شدن برنامه ها و همکاری اقتصادی بین دو کشور مهیا است و ژاپن آماده انتقال تکنولوژی در زمینه های مختلف از جمله محیط زیست و آب به طرف های ایرانی است.
براساس این گزارش، شکوری رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران و رییس کمیته مشترک تجاری ایران و ژاپن از دیگر سخنرانان این همایش بود که ضمن برشمردن ۱۰ مورد از ویژگی های خاص ایران برای سرمایه گذاری، زمینه ها و حوزه های گوناگونی که ظرفیت تولید ارزش افزوده دارند را برای نمایندگان شرکتها و موسسات ژاپنی تشریح و بر آمادگی بخش خصوصی ایران برای تقویت ارتباطات و همکاری ها با طرف های ژاپنی تاکید کرد.
ساکاناشی سرپرست موسسه اقتصاد انرژی که اخیرا در سفری به تهران با بخشهای خصوصی و دولتی ملاقات داشته است نیز در سخنانی اعلام کرد: همانطور که میدانید ترامپ تحریمهای مختلفی را علیه ایران تحمیل کرده است و این به این معنی است که وی از شرایط کنونی ایران راضی نیست. ترامپ میکوشد تا با اعمال تحریمها، ایران را به کشور دلخواه خود تبدیل کند. البته فراموش نکنیم که ژاپن، ایالات متحده آمریکا نیست و ما نباید تحت تاثیر این تبلیغات منفی و فشارهای رسانه های غربی قرار بگیریم.
ایوازاکی یکی از اقتصاددانان در مرکز مطالعات سازمان جترو، نیز در سخنان خود به تشریح ویژگیهای تجارت در ایران و تفاوتهای آن با تجارت نوع ژاپنی آن پرداخت.
وی همچنین تفاوتهای فرهنگی تاثیرگذار در تجارت در دو کشور ایران و ژاپن را مورد واکاوی قرار داد.
در ادامه این سمینار، پاشا زنوزی مدیر عامل شزان از مجموعههای فعال در عرصه استارت آپها و فن آوریهای نوین در سخنان خود چگونگی تبدیل ایده ها به کالا و ورود آن به تجارت و نقش موسسات حمایتی در تقویت این هسته های اقتصادی را تشریح نمود. در پایان سوالات گوناگونی از سوی حاضرین مطرح شد که از سوی سخنرانان پاسخ داده شد.
حدود ۱۱۰ نفر از شرکتهای مختلف ژاپنی در این همایش حضور داشتند و این استقبال بسیار خوب، حکایت از توجه و رویکرد اقتصاد ژاپن به ظرفیت ها و استعدادهای توسعه همکاری های تجاری با جمهوری اسلامی ایران دارد.
انتهای پیام