صفحه اصلی / اسلایدر / مانور دلالان در بازار آجیل
مانور دلالان  در  بازار آجیل

دست کشاروزان از افزایش 200 درصدی آجیل و خشکبار خالی مانده است

مانور دلالان در بازار آجیل

هرچه بیشتر به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم نرخ آجیل و خشکبارد نیز افزایش بیشتری پیدا می کند. این روزها افزایش 200 درصدی قیمت در بازار آجیل توانایی مردم را برای خرید آن نزدیک به صفر کرده است.

گروه اصناف 

به گزارش کسب و کار نیوز، امسال قیمت اقلام آجیل و خشکبار تحت تأثیر مولفه‌های مختلف نظیر نوسان نرخ ارز، سودجویی عوامل واسطه و دلال و احتکار در انبارها، سرمازدگی و رونق صادرات با افزایش چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار روبه‌رو شده و این در حالی است که کشاورزی که تولیدکننده اصلی این اقلام است سودی از این بازار نمی برد. در این رابطه محمد ارزانی ممقانی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به اینکه بازار آجیل و خشکبار تعریفی ندارد، اظهار کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز، بازار آجیل و خشکبار ثبات ندارد به طوریکه صادرکننده، خریدار و فروشنده نسبت به آینده بازار نگرانی‌هایی دارند. وی با اشاره به اینکه رکود فعلی و نوسان نرخ آجیل و خشکبار تاکنون در بازار سابقه نداشته است، افزود: با وجود آنکه در سنوات گذشته در دو ماه پایانی سال، اوج خرید و فروش آجیل و خشکبار در بازار بود، اما امسال فعالان صنف در سردرگمی به سر می‌برند و نمی‌دانند که قرار است چه اتفاقی در آینده بیفتد؟

ارزانی ممقانی ادامه داد: با توجه به آنکه بسیاری از واحد‌های صنفی خرید خود را در اوج افزایش نرخ ارز انجام داده اند، هم اکنون با اُفت نرخ ارز اجناس خود را با زیان می‌فروشند چرا که اقلام روی دستشان مانده است. به گفته این مقام مسئول، با توجه به آنکه بسیاری از اقلام بیش از ۳۰ درصد اُفت داشته است، از این رو نمی‌توان برآورد دقیقی راجع به شرایط بازار در ایام پایانی سال داشت. وی از کاهش چشمگیر صادرات آجیل و خشکبار خبر داد و گفت: با توجه به تعهد ارزی صادرکنندگان به سامانه نیما، صادرات به میزان قابل توجهی کاهش یافته است که نسبت به آینده صادرات نمی‌توان چشم انداز روشنی داشت.

به هر ترتیب ماجرای افزایش قیمت در همه اقلام وجود دارد، اما این گرانی باعث شده برخی به اندازه‌ای گران شوند که خانواده‌هایی قید حضور آن‌ها را روی سفره‌شان را بزنند. نمونه این اتفاق، جریان #نه_به_آجیل است که هم خیلی از شهرستانی‌ها و حتی روستایی‌ها را هم درگیر کرده و هم اینکه برخی دیگر با اشتراک این عبارت در صفحات مجازی خودشان خبر داده‌اند که امسال به دلیل قیمت بالای این اقلام، ترجیح می‌دهند اعتراض خود را با نخریدن نشان دهند. البته بعضی هم نکته وجود دلال‌ها در این روند را یکی دیگر از دلایل نخریدن آجیل عنوان کرده‌اند.

ضرورت نظارت جدی بر خرده فروشی‌ها

عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

تولید آجیل و خشکبار تا ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته اما دلیلی برای گرانی این محصولات نباید باشد. متاسفانه این بخش از بازار نیز مانند دیگر بخش ها درگیر نظارت ضعیف شده است. این بازار که در این روزها با افزایش تقاضا روبروست درگیر دلال ها و واسطه ها شده و همانند دیگر بخش‌های کشاورزی همچون بازار گوشت قرمز به سبب کمبود نظارت دستگاه‌ها و سودجویی دلالان با افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها روبرو است و تا زمانی که نظارت جدی بر خرده فروشی‌ها حاکم نباشد، نوسان قیمت استمرار خواهد داشت. در سال جاری مشکلات بسیاری محصولات کشاورزی را درگیر کرد و آجیل و خشکبار نیز با مشکلاتی مانند سرمازدگی بهاره روبرو شدند که به عنوان مثال پسته را دچار افزایش قیمت ها و گرانی های بی سابقه کرد. بنابراین تولید بسیاری از اقلام آجیل و خشکبار همچون پسته نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته که این امر در نوسان قیمت تاثیرگذار بوده و گرانی در بازار حکمفرما شده است.

متاسفانه در این بخش کشاروزان که بیشترین زحمات را برای تولید این اقلام می کشند دستشان از این درآمدها کوتاه است. بالا بودن و افزایش قیمت آجیل هیچگونه سودی برای کشاورزان و باغداران در این حوزه ندارد زیرا محصولات خود را با قیمت بسیار پایین فروخته‌اند و سود چندانی به جیب آنها نرفته است در حالی که دلالان با در دست گرفتن بازار درآمدهای هنگفتی از بازار داغ عید به جیب می زنند. هم چنین با توجه به آنکه عمده اقلام آجیل و خشکبار صادراتی است، از این رو نوسان نرخ ارز بر افزایش قیمت محصولات خشکبار تاثیر گذار بوده است، چرا که این اقلام بر مبنای نرخ دلار در بازار داخلی محاسبه می‌شوند. اما با توجه به آنکه عمده اقلام آجیل و خشکبار داخلی است، از این رو محاسبه نرخ این محصولات بر مبنای بازار‌های جهانی در داخل امری اشتباه است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.