صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / توسعه مددکاری اجتماعی، هزینه‌های سلامت را کاهش می‌دهد
توسعه مددکاری اجتماعی، هزینه‌های سلامت را کاهش می‌دهد

وزیر بهداشت:

توسعه مددکاری اجتماعی، هزینه‌های سلامت را کاهش می‌دهد

وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت بر این باور است که با توسعه مددکاری اجتماعی حرفه‌ای، می‌توان بار هزینه‌های نظام سلامت و مشکلات اجتماعی کشور را کاهش داد.

وزیر بهداشت

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام وبدا، دکتر سعید نمکی ضمن تبریک فرارسیدن سالروز میلاد مولای متقیان حضرت علی (ع) که در کشور ما روز مددکاری اجتماعی نامگذاری شده، در پیامی آورده است: «امروزه مفهوم سلامت تنها مباحث درمانی را در بر نمی‌گیرد، بلکه تمام عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، روانی، معنوی را در می‌نوردد و در تمام ابعاد زندگی انسان مصداق و معنی پیدا می‌کند. نگاه همه جانبه به موضوع سلامت یک ضرورت انکارناپذیر و اولویت مبین است. با توجه به شرایط امروز جامعه، بعد اجتماعی سلامت از مهم‌ترین این ابعاد می‌باشد. این در حالیست که موضوع اجتماعی شدن سلامت یک امر فرعی و جانبی بر ابعاد دیگر نیست، بلکه باید در جای جای نظام سلامت و در تمامی فرآیندها، برنامه ها و خدمات، جاری و ساری باشد و بعنوان یک پارادایم، نظام بهداشت عمومی، نظام درمان و در مجموع خدمات آموزشی بهداشتی و درمانی کشور را در بر گیرد.

در این میان مددکاران اجتماعی، به عنوان نیروهای متخصص و آموزش دیده، مسبوق‌ترین گروه در سیستم بهداشت و درمان کشور هستند که بر روی مولفه‌های اجتماعی سلامت متمرکز بوده و هستند و در کشورهای توسعه یافته سال‌هاست، سیاستگذاران حوزه سلامت ضمن اشراف به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت به این مهم پی برده‌اند که مددکاران اجتماعی بهترین انتخاب برای ایجاد ارتباط بین ارکان گوناگون نظام بهداشت درمان در سطوح مختلف هستند و در این راستا گام‌های موثری در ظرفیت‌سازی و توسعه خدمات مددکاری اجتماعی در حوزه سلامت برداشته و توانسته‌اند در بستری یکپارچه به افزایش بهره‌وری و کاهش اتلاف هزینه، انرژی و زمان در ارائه خدمات نظام سلامت کمک کنند.  

مددکاری اجتماعی با تمرکز بر مشارکت اجتماعی، توانمندسازی، تقویت مسئولیت اجتماعی و عدالت اجتماعی و توجه به تفاوت‌ها، نگاهی همه جانبه به مقوله اجتماعی شدن نظام سلامت دارد و می‌توان با ظرفیت‌سازی، تقویت مهارت‌ها و توانمندی‌ها و نیز اتخاذ رویکردهای نوین در حوزه مددکاری اجتماعی به توسعه سبک زندگی سالم و ارتقای رضایتمندی گیرندگان خدمت کمک نمود.

مددکاران اجتماعی با اجرای برنامه‌های حمایت‌یابی و مشارکت خیرین و شبکه‌سازی در حوزه سلامت نقش تاثیرگذاری در اجتماعی شدن سلامت در کشور دارند. از این رو توسعه خدمات مددکاری اجتماعی در مراکز درمانی و نظام شبکه بهداشت (PHC) می‌تواند زمینه‌ساز توسعه سلامت اجتماعی در کشور باشد. لذا توسعه خدمات مددکاری اجتماعی با بهره‌گیری از روش‌های نوین و بومی کردن آنها می‌تواند زمینه‌ساز افزایش مشارکت اجتماعی و بهبود شاخص‌های عدالت در سلامت در ایران عزیز باشد.

در این راستا پیشاپیش ضمن تبریک به مناسبت خجسته سالروز میلاد مولای متقیان حضرت علی (ع)، که در کشور ما روز مددکاری اجتماعی نام گرفته است به اطلاع عزیزان می‌رسانم وزارت بهداشت بر این باور است که با توسعه مددکاری اجتماعی حرفه‌ای، می‌توان بار هزینه‌ای نظام سلامت و مشکلات اجتماعی کشور را کاهش داد و با افزایش انسجام و مشارکت اجتماعی، بویژه در سطوح محلی زمینه بهبود شاخص‌های عدالت در سلامت را در ایران عزیز فراهم آورد. از این رو ضرورت دارد که ضمن نهادینه‌سازی جایگاه مددکاری اجتماعی در مراکز درمانی و ظرفیت‌سازی در حوزه بهداشت گام موثری در راستای سلامت جامعه برداریم.

در پایان برای یکایک شما عزیزان پرتلاش از خداوند متعال توفیق و سربلندی خواستارم.»

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.